امام جمعه مشهد با انتقاد از به گفته او، « تلاش برخی جریانها برای عادیسازی بیحجابی» مدعی شد که در ترکیه «دیسکوی زنان با حجاب» ایجاد شده و افرادی نیز در ایران به دنبال « این حرفها هستند».
به گزارش وب سایت احمد علم الهدی، وی در خطبههای روز ۱۴ دی گفت که «عکسهای بیحجاب زنان و دختران فلسطینی را نشر میدهند برای اینکه حجاب را از ارزش بیندازند».
وی اضافه کرد: «توطئه دیگری که در ترکیه شروع شده و متأسفانه دامنهاش دارد به کشور ما هم میر سد، زنهای چادری را کانون بیعفتی، مفاسد و فحشا معرفی میکنند».
آقای علم الهدی مدعی شد: «در ترکیه دیسکوی زنان با حجاب تشکیل دادند که بروند و با حجاب برقصند،... یک عده در داخل دنبال این حرفها هستند».
امام جمعه مشهد توضیح بیشتری درباره به گفته او، ایجاد «دیسکوی زنان با حجاب» در ترکیه نداده است.
سال ۹۲ نیز تعدادی از وبسایتها در ایران مدعی شده بود که «دیسکوی زنان با حجاب» در استانبول افتتاح شده و در این مراسم خواننده محجبه مالزیایی به نام «یونا زارای» برنامه اجرا کرده است.
امام جمعه مشهد این سخنان را به مناسب هشتاد و سومین سالروز صدور دستور کشف حجاب توسط رضا شاه بیان کرده است.
در دی ماه سال گذشته نیز شهبانو فرح پهلوی فرمان رضا شاه در این زمینه را «حرکتی انقلابی» خوانده بود که به توصیف او با آن به زنان گفته شده بود «آزاد باشید و چادر را از سر بردارید».
در این ماه همچنین اعتراض علنی به حجاب اجباری در خیابان انقلاب تهران توسط زنی که گفته شده نام او ویدا موحد بوده رخ داد و پس از تکرار این اقدام، تعدادی از معترضان به حجاب اجباری مشهور به «دختران خیابان انقلاب» به دو سال زندان محکوم شدند.
برخی از امامان جمعه دیگر شهرهای ایران نیز با اشاره به دستور کشف حجاب، اعتراضها به حجاب اجباری را «مخالفت با اصل اسلام» خواندند.
در همین حال محمدعلی موسوی جزایری، امام جمعه اهواز، یکی از برنامههای به گفته او، «استکبار و استعمارگران» در کشورهای اسلامی را «فمنیسم و مبارزه با حجاب» دانست.
قربانعلی دری نجف آبادی، امام جمعه اراک، نیز گفت که «بی حجابی و بدحجابی از جمله شیوههایی است که دشمنان ترویج آن را برای فاسد کردن جامعه در پیش گرفتهاند».
محمدمهدی حسینی، امام جمعه کرج، نیز گفت: «امروز عدهای به نام آزادی اقدام به ولنگاریهایی میکنند تا به زنان آسیب بزنند، آنان میخواهند زنان را به مباحثی چون کنسرت، حضور در ورزشگاه و ... مشغول کنند».
حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سخنرانی پیش از خطبههای تهران گفت: «۵۰ درصد بدحجابی زنان جامعه، تقصیر مردان است اما بانوان مجوز ندارند که به دلیل این بی توجهی، سهم خودشان را ادا نکنند».
آقای بنیانیان توضیح بیشتری درباره این سخنان خود نداده است.
سخنان این امامان جمعه در حالی بیان شده که نظرسنجیهای مراکز رسمی و سخنان برخی از مقامات جمهوری اسلامی حکایت از کاهش روز افزون علاقه به حجاب و افزایش روز افزون مخالفت با حجاب اجباری دارد.
پیش از این مرکز پژوهشهای مجلس ایران بر اساس آمار نظرسنجیها، در گزارشی اعلام کرده بود که تعداد افراد معتقد به حجاب شرعی در میان افراد باسواد، جوانان و افرادی که دسترسی به رسانهها و محصولات فرهنگی و درآمد بالاتر دارند، کمتر است.
بر اساس این آمارها، حدود ۳۵ درصد از مردم حجاب را «ارزشمند» میدانند و این شاخص نسبت به سالهای ابتدایی انقلاب بهمن ۵۷، کاهش ۵۰ درصدی داشته است.
حجاب در ایران مدت کوتاهی پس از انقلاب اجباری شد. با این حال برخی از روحانیون شیعه با اجباری شدن حجاب مخالفند و برخی دیگر معتقدند که حجاب حکمی قابل تغییر است.
از جمله آیتالله محمد اسحاق فیاض، یکی از چهار مرجع مشهور در نجف، سال ۹۵ در دیدار با رئیس قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود که «به کارگیری زور و اجبار در امر ترویج حجاب موثر نیست».
حسن یوسفی اشکوری، روحانی شیعه، در سال ۷۹ در حاشیه کنفرانس برلین گفته بود که احکام اجتماعی دین اسلام از جمله حجاب تغییرپذیر هستند.
او به دلیل این اظهارنظر در دادگاه بدوی به ارتداد، متهم و به اعدام محکوم شد. این حکم در نهایت لغو شد و آقای اشکوری علاوه بر خلع لباس، پنج سال زندانی شد.
در این زمینه، ۱۲ تن از نواندیشان دینی در بهمن پارسال با انتشار بیانیهای در نفی حجاب اجباری، تاکید کرده بودند که سیاستهای جمهوری اسلامی در این زمینه نتیجهای جز «هزینههای گزاف مالی، بیاعتباری دینی و معنوی، ناکارآمدی سیاسی و سرمایهسوزی اجتماعی» به دنبال نداشته است.