آمادگی ارتش اسرائیل برای ورود به خاک لبنان؛ آمریکا و فرانسه طرح آتش‌بس می‌دهند

ویرانی پس از حمله اسرائیل به شهر جیه در جنوب بیروت

همزمان با ادامه حملات اسرائیل به لبنان در سومین روز پیاپی و پرتاب اولین موشک حزب‌الله به تل‌آویو، تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک و ممانعت از آغاز جنگ گسترده میان طرفین شدت گرفته است.

از سوی دیگر احتمال ورود زمینی ارتش اسرائیل به خاک لبنان قوت گرفته است.

اسرائیل روز چهارشنبه چهارم مهر اعلام کرد موشکی را که بامداد همین روز، پس از به صدا درآمدن آژیر خطر به تل‌آویو شلیک شده بود، رهگیری کرده است.

رئیس ستاد ارتش اسرائیل خبر داد که نظامیان این کشور حود را برای عملیات نطامی احتمالی این کشور در لبنان آماده می‌کنند.

هرتسی هالوی روز چهارشنبه در جمع سربازان اسرائیلی در شمال این کشور اعلام کرد جدیدترین حملات هوایی به لبنان به این منظور طراحی شدند که «زمین را برای ورود احتمالی شما آماده کنند تا کاهش توان حزب‌الله ادامه یابد.»

او با اشاره به شلیک موشک حزب‌الله به تل آویو گفت: «امروز حزب‌الله محدوده آتش خود را گسترش داد و کمی بعد پاسخ محکمی گرفت. خودتان را آماده کنید.»

ارتش اسرائیل گفته است که موشک پرتاب‌شده از سوی حزب‌الله اولین موشکی است که تاکنون توانسته به منطقه تل‌آویو برسد و ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که کشورش این اقدام را به چشم تلاش حزب‌الله برای تشدید بیشتر تنش‌ها می‌بیند.

پیش از این، حزب‌الله در بیانیه‌ای ادعا کرده بود که شش و نیم صبح روز امروز، چهارم مهر، با شلیک یک موشک بالستیک «قادر ۱»، مقر موساد در حومه تل‌آویو را هدف قرار داده است.

این گروه مورد حمایتِ ایران که توسط آمریکا جزو سازمان‌های تروریستی شناخته می‌شود، مدعی است که این حملهٔ موشکی، از پیش «برنامه‌ریزی‌شده بود».

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو را «عمیقا نگران‌کننده» خواند.

جان کربی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت این مدرک دیگری است که «اسرائیل از سوی یک گروه تروریستی مورد حمایت ایران با تهدید واقعی مواجه است.»

او همچنین تأکید کرد هیچ کشوری نباید با «چنین تهدیدهایی درست از آن سوی مرز خود» مواجه باشد.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از به صدا درآمدن آژیر خطر در تل‌آویو، موشکی را که از لبنان به این شهر شلیک شده بود، رهگیری کرد.

به گفتهٔ سخنگوی ارتش، «به‌دنبال آژیرهایی که در مناطق تل‌آویو و نتانیا به صدا درآمد، یک موشک زمین به زمین در حال عبور از لبنان شناسایی و رهگیری شد».

تلاش آمریکا و متحدانش برای «وقفه» در جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه خطر تشدید تنش در خاورمیانه را «حاد» خواند و گفت واشینگتن با همراهی متحدانش به‌شدت تلاش می‌کند از وقوع جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله جلوگیری کند.

او در ابتدای دیدار با وزاری شورای همکاری خلیج فارس در نیویورک اضافه کرد که آمریکا و دیگر کشورها به دنبال فرایندی دیپلماتیک هستند که به اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها اجازه دهد به خانه‌های خود بازگردند.

تبادل آتش مداوم میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان پس از آغاز جنگ غزه، باعث شده مردم نزدیک مرز دو کشور محل سکونت خود را ترک کنند.

این در حالی است که هزاران نفر از لبنانی‌ها طی سه روز گذشته و در پی حملات هوایی شدید اسرائیل به مواضع و اهداف حزب‌الله در جنوب و شرق لبنان آواره شده‌اند.

از سوی دیگر وب‌سایت آمریکایی اکسیوس و خبرگزاری رویترز در گزارش‌های جداگانه‌ای از تلاش دیپلماتیک آمریکا برای مهار وضعیت خبر داده‌اند.

اکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی، یک اسرائیلی و دو منبع مطلع گزارش داده است که دولت جو بایدن بر روی ابتکار دیپلماتیک جدید برای ایجاد «وقفه» در جنگ لبنان برای مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در دست گروه افراطی حماس کار می‌کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسند.

این گزارش می‌افزاید ابتکار جدید آمریکا احتمالا اوایل روز چهارشنبه به وقت محلی اعلام خواهد شد که هدف آن توقف درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله است.

اکسیوس می‌افزاید ابتکار جدید آمریکا در پی تماس تلفنی روز دوشنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، انجام شده و طی دو روز گذشته آمریکا با فرانسه، اسرائیل، لبنان و چند کشور عربی در این زمینه مذاکره کرده است.

یک مقام آمریکایی به این نشریه گفته است که ایالات متحده با چندین کشور برای پیشنهاد راه‌حل دیپلماتیک آتش‌بس مذاکره می‌کند و یک مقام اسرائیلی نیز تایید کرده است که نتانیاهو به این ابتکار آمریکا چراغ سبز نشان داده است.

یک منبع نیز تصریح کرده است اگر حماس ببیند حزب‌الله فرصتی برای راه‌حل دیپلماتیک می‌دهد، می‌تواند یحیی سنوار، رهبر حماس را تشویق کند تا به سمت توافق حرکت کند.

رویترز نیز به نقل از شش منبع غربی، لبنانی و یک فرد نزدیک به حزب‌الله گزارش داد واشینگتن پیشگام تلاش دیپلماتیک جدیدی شده تا به درگیری‌ها در غزه و لبنان پایان دهد.

بر اساس این گزارش، آمریکا و فرانسه در حال کار کردن برای روی یک پیشنهاد آتش‌بس هستند که البته هنوز نهایی نشده است.

رویترز به نقل از منابع لبنانی می‌گوید این قرارداد جدید ممکن است در نهایت به آزادی گروگان‌های اسیر حماس منجر شود.

رئیس‌جمهور قبرس نیز ساعتی بعد تأیید کرد که فرانسه و آمریکا در تلاش برای شکل دادن به یک توافق آتش‌بس موقت میان اسرائیل و حزب‌الله هستند.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان روز چهارشنبه اعلام کرد ۲۴ ساعت آینده برای تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها «حیاتی» خواهد بود.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان سه‌شنبه شب برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد و انتظار می‌رود بنیامین نتانیاهو همتای اسرائیلی او نیز روز پنجشنبه وارد نیویورک شود.

بیشتر در این باره: اسرائیل و حزب‌الله؛ بایدن: برای پرهیز از گسترش جنگ هر کاری بتوانیم می‌کنیم
بایدن: هنوز می‌توان وضعیت منطقه را تغییر داد

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت وقوع یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه محتمل است ولی دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ اسرائیل و حماس در غزه و جنگ این کشور با حزب‌الله لبنان امکان‌پذیر است.

آقای بایدن روز چهارشنبه چهارم مهر در مصاحبه با شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت: «یک جنگ تمام عیار محتمل است ولی به اعتقاد من هنوز این امکان وجود دارد و ما می‌توانیم به یک توافقی دست یابیم که وضعیت منطقه را اساساً دگرگون کند.»

جو بایدن که در روزهای اخیر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، به اشکال مختلف تلاش کرده جنگ تقریباً یک ساله بین اسرائیل و حماس در نوار غزه را که اکنون خطر گسترش آن به لبنان نیز افزایش یافته است، مهار کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه با «ای‌بی‌سی» گفت: «من با موضع او (نتانیاهو) موافق نیستم. راه حل دو کشوری ضروری است و باید عملی شود.»

آقای بایدن خاطرنشان کرد که پس از برقراری آتش‌بس بین اسرائیل با حماس و حزب‌الله می‌توان روی وضعیت و آینده کرانه باختری تمرکز کرد.

او افزود: «این (راه حل دو کشوری) امکان‌پذیر است و من تمام انرژی خود را برای تحقق آن به کار می‌گیرم. تمایل فراوانی به تغییر وجود دارد.»

بیش از ۵۰ کشته در سومین روز حملات اسرائیل

در ادامهٔ حملات طرفین به یکدیگر، خبرگزاری ملی رسمی لبنان اعلام کرد که جنگنده‌های اسرائیلی از ساعات اولیه صبح چهارشنبه به چندین شهرک در جنوب این کشور حمله کردند و افزود که در حملات شبانه به این مناطق نیز «تلفاتی گزارش شده است».

عصر چهارشنبه ارتش اسرائیل اعلام کرد که در این روز به ۲۸۰ هدف مربوط به حزب‌الله حمله کرده است.

وزارت بهداشت لبنان می‌گوید بر اثر حملات روز چهارشنبه اسرائیل دست‌کم ۵۱ نفر کشته و ۲۲۳ تن زخمی شدند.

بیشتر در این باره: فرمانده حزب‌الله در حمله اسرائیل کشته شد؛ هشدار آمریکا درباره «جنگ تمام‌عیار»

از سوی دیگر وب‌سایت اکسیوس گزارش داده است که آموس هوکشتاین، فرستاده ویژه جو بایدن، از انفجار همزمان پیجرهای اعضای حزب‌الله در هفته گذشته «خشمگین» شده است، چون او یک روز پیش از این اتفاق در اسرائیل بود و مقام‌های این کشور به او در این زمینه اطلاع ندادند و از سوی دیگر، او به نخست‌وزیر اسرائیل درباره تبعات منفی جنگ در لبنان هشدار داده بود.

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفته است که اسرائیلی‌ها به شکل کامل مواضع آقای هوکشتاین درباره لزوم خودداری از افزایش تنش در لبنان را نادیده گرفتند.

اسرائیل البته به شکل رسمی نقش خود درباره انفجار همزمان پیجرها و سپس بی‌سیم‌ها و سایر وسایل ارتباطی حزب‌الله را تأیید نکرده است.

بر اساس گزارش اکسیوس، مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف فعلی دولت ایالات متحده جلوگیری از تهاحم زمینی اسرائیل به لبنان و بازداشتن ایران از دخالت در این درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله است.

در همین حال، بریتانیا خبر داد که در حال اعزام ۷۰۰ سرباز به قبرس است تا به شهروندان خود برای خروج از لبنان کمک کند. این اقدام پس از افزایش درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله صورت گرفته است.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، خواستار آتش‌بس و کاهش تنش‌ها شده و گفته است که به سازمان ملل سفر خواهد کرد تا برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع مذاکره کند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز دربارهٔ این بحران فزاینده، در نیویورک نشستی اضطراری برگزار کند.

آواره شدن ۹۰ هزار نفر از مردم لبنان

ده‌ها هزار نفر از زمان آغاز تازه‌ترین دور درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه حزب‌الله لبنان در روز دوشنبه، از محل زندگی خود خارج و آواره شده‌اند و برخی از آنها برای فرار از بمباران اسرائیل، با عبور از مرز به سوریه می‌روند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل اعلام کرد در یک هفته اخیر و در پی حملات اسرائیل به لبنان بیش از ۹۰ هزار نفر از مردم لبنان خانه‌های خود را ترک کرده و آواره شده‌اند.

آن‌طور که لبنان اعلام کرده حملات اسرائیل در روز دوشنبه دست‌کم ۵۵۸ کشته برجا گذاشت که مرگبارترین روز خشونت‌ها در این کشور از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ بود.

بیشتر در این باره: اکسیوس: حزب‌الله لبنان از ایران درخواست کرده به اسرائیل حمله کند

فراس الابیض، وزیر بهداشت لبنان گفته که «اگر نه همه»، اما اکثریت قریب به اتفاق کشته‌شدگان «غیرنظامیان غیرمسلح در خانه‌هایشان بودند».

در حالی که گروه حزب‌الله در روز سه‌شنبه مسئولیت ۱۸ حمله به اسرائیل را برعهده گرفت، ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که این گروه مورد حمایت ایران، حدود ۳۰۰ راکت از مرز به این کشور شلیک کرده است.

حزب‌الله همچنین ادعای اسرائیل مبنی بر کشته شدن ابراهیم قبیسی، از چهره‌های اصلی واحد موشکی حزب‌الله در حمله به پایتخت لبنان را تأیید کرد.

اوایل روز چهارشنبه، یک منبع امنیتی لبنانی گفت که حمله جدید اسرائیل به منطقه سعدیات در نزدیکی بیروت و هدف قرار دادن یک «انبار» انجام شد.

در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داده که وضعیت لبنان بحرانی است و این کشور در حال تبدیل به یک «غزه دیگر» است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم در سخنرانی خود در گردهمایی نیویورک نسبت به وقوع جنگ تمام عیار در لبنان هشدار داد.

وزیر خارجه لبنان که در مجمع سازمان ملل نیز حضور داشت، گفت از زمانی که اسرائیل کارزار نظامی خود را افزایش داده است، «تعداد لبنانی‌های آواره به نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر» افزایش یافته است.

با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قول داده به عملیات هوایی خود علیه حزب‌الله لبنان ادامه دهد.

او گفت: «ما به ضربه زدن به حزب‌الله ادامه می‌دهیم... کسی که در اتاق نشیمن و در خانه خود موشک داشته باشد، خانه نخواهد داشت.»

ایران، حامی اصلی حزب‌الله، این حملات را محکوم کرده و رئیس‌جمهور آن، مسعود پزشکیان، گفته که متحدش «نمی‌تواند به تنهایی» در برابر اسرائیل بایستد.

به‌دنبال انفجار پیجرها و دستگاه‌های بی‌سیم مورد استفاده گروه حزب‌الله که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته منجر به کشته شدن دست‌کم ۳۷ نفر و زخمی شدن نزدیک به سه هزار نفر شد، تنش‌ها میان این گروه و اسرائیل به یکی از بالاترین سطوح خود رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه، آلمان و رویترز؛ ب.ب/ پ.پ