لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۷

اکسیوس: حزب‌الله لبنان از ایران درخواست کرده به اسرائیل حمله کند


همزمان با اوج‌گیری حملات اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان، وب‌سایت اکسیوس به نقل از منابع آگاه از درخواست این گروه شبه نظامی از تهران برای حمله به اسرائیل خبر می‌دهد.

اکسیوس روز سه‌شنبه سوم مهرماه در گزارشی به نقل از دو مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی نوشت که حزب‌الله لبنان در پی حملات فزاینده اسرائیل در روزهای گذشته از تهران خواسته است که به اسرائیل حمله کند اما ایران تاکنون از این کار خودداری کرده است.

به گفته دو مقام اسرائیلی مقامات ایرانی به حزب‌الله گفته‌اند که اکنون «زمان مناسب» برای حمله به اسرائیل نیست، زیرا مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران، در حال حاضر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است.

مسعود پزشکیان روز دوشنبه دوم مهرماه در نشستی خبری در نیویورک، اسرائیل را طرفی معرفی کرد که به دنبال جنگ گسترده‌تر در منطقه است و تاکید کرد که ایران نمی‌خواهد در این «تله» بیفتد.

او همچنین در گفت‌وگویی با فرید زکریا، خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان، از ادامه پشتیبانی دولتش از حزب‌الله لبنان خبر داد.

رئیس‌جمهور ایران گفت که «حزب‌الله نمی‌تواند به تنهایی در مقابل رژیمی بایستد که کشورهای غربی، کشورهای اروپایی و آمریکا از آن دفاع و حمایت می‌کنند و آن را تأمین می‌کنند».

یک مقام ارشد اسرائیلی در گفتگو با اکسیوس تاکید کرد که دستور کابینه امنیتی به نیروهای دفاعی این کشور نیز ، اجتناب از اقداماتی است که به ایران بهانه‌ای برای پیوستن به جنگ می‌دهد.

به گزارش اکسیوس نمایندگی ایران در سازمان ملل و سخنگوی حزب الله به درخواست این وب‌سایت برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

این در حالی است که عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران که اکنون در نیویورک بسر می‌برد در واکنش به حملات اسرائیل هشدار داد که تهران نسبت به این رخدادها «بی‌تفاوت نخواهد ماند و در کنار مردم لبنان و فلسطین می‌ایستد».

این گزارش در حالی منتشر شده که شامگاه سه‌شنبه ارتش اسرائیل از «حملات گسترده» علیه اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان در همین روز خبر داد. اسرائیل همچنین ساعاتی پیش‌تر گفت در حمله‌ای به جنوب بیروت ابراهیم قبیسی را که فرمانده بخش راکتی و موشکی حزب‌الله معرفی کرد، از پا درآورده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز اعلام کرد اسرائیل «ضربات سختی» به فرماندهی حزب‌الله وارد آورده و تصریح کرد این گروه «امروز همان حزب‌الله نیست که هفته پیش می‌شناختیم.»

حزب‌الله نیروی نیابتی ایران به‌شمار می‌آید و از این رو با تشدید جنگ میان اسرائیل وحزب‌الله، نگرانی‌ها از ورود ایران به این جنگ نیز افزایش یافته است.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز ششم شهریور ماه تاکید کرد که پیام واشینگتن به تهران این است که از حمله به اسرائیل خودداری کند چون ایالات متحده آماده دفاع از متحد خود در خاورمیانه است.

به گفته ناظران بین‌المللی حمله مستقیم ایران به اسرائیل به طور چشمگیری منطقه را بی‌ثبات‌تر می‌کند و احتمالاً ایالات متحده را وارد جنگ‌های فعال‌تر می‌کند.

حزب‌الله با کشته‌شدن بسیاری از فرماندهان ارشد نظامی و به خطر افتادن سیستم‌های ارتباطی آن، متحمل خسارات گسترده شده است.

به گفته مقامات اسرائیلی این کشور بخش بزرگی از زرادخانه موشکی این گروه شبه نظامی را در چند روز گذشته منهدم کرده است.

وزارت بهداشت لبنان ظهر سه‌شنبه بدون تفکیک میان شبه‌نظامیان کشته شده با غیرنظامیان اعلام کرد شمار تلفات به ۵۵۸ تن رسیده که «۵۰ تن کودک و ۹۴ تن زن هستند» و تعداد زخمی‌ها به یک هزار و ۸۳۵ تن افزایش یافته است.

بر اساس این آمار، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مرگبارترین روزهای لبنان از جنگ پیشین دو طرف در سال ۲۰۰۶ بود.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته بیش از یک میلیون نفر در اسرائیل - از منطقه حیفا تا مرز با لبنان - گسترده‌ترین حملات راکتی و پهپادی حزب الله علیه اسرائیل را تجربه کرده‌اند که اکثر آنها رهگیری شده و برخی نیز زخمی شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های اکسیوس، رویترز و رادیو فردا؛ پ.و/ ع.م
XS
SM
MD
LG