ده‌ها شهروند اسرائیلی با تبار آفریقای جنوبی به اقدام این کشور در دادگاه لاهه اعتراض کردند

وکلای آفریقای جنوبی و اسرائیل در دادگاه لاهه

گروهی از شهروندان آفریقای جنوبی که به تازگی به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند، روز جمعه در یک تجمع اعتراضی در این کشور دولت پرتوریا را متهم کردند که «روح خود را به ایران فروخته است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این شمار از شهروندان آفریقای جنوبی به اقدام دولت پرتوریا در ارائه شکایت علیه اسرائیل به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه اعتراض کرده و آن را نتیجه هم‌دستی این کشور با جمهوری اسلامی ایران دانستند.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، دیوید کاپلان، از انجمن «حقیقت باید بیان شود»، در تجمع اعتراضی در شهر رعنانا در شمال تل‌آویو گفت تظاهرات ما علیه آفریقای جنوبی یا مردم آن نیست بلکه «علیه دولت ننگین» حاکم بر آن کشور است.

آقای کاپلان افزود به عنوان یک شهروند در اسرائیل «احساس افتخار می‌کند» اما «شرمسار است که دولت حاکم بر کشور زادگاهم تا این حد سقوط کرده و به خطری برای یهودیت تبدیل شده است».

بیشتر در این باره: واکنش‌های جهانی به تصمیم دیوان لاهه برای رد مختومه‌کردن پرونده «نسل‌کشی» در غزه

براساس این گزارش، روت واسرمن لاندا، یک نماینده پیشین کنست که زاده آفریقای جنوبی است، با شرکت در تجمع اعتراضی گفت «حزب حاکم بر آفریقای جنوبی روح خود را به ایران فروخته است».

خانم واسرمن لاندا گفت عدالت با کشور اسرائیل است.

آفریقای جنوبی هشتم دی با ارائه شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه، اسرائیل را که در حال جنگ با گروه افراطی حماس در باریکه غزه است، به «نسل کشی» متهم کرد و خواهان صدور حکم فوری برای توقف جنگ شد.

حماس از سوی آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده اما از گروه‌های نیابتی و مورد حمایت ایران در منطقه است.

دادگاه لاهه پس از بررسی استدلالات آفریقای جنوبی در نشست روز ۲۱ دی و سپس شنیدن دفاعیات دولت اسرائیل در جلسه روز ۲۸ دی، خود را برای بررسی اتهام عنوان‌شده علیه اسرائیل صاحب صلاحیت دانست.

با این حال، دادگاه لاهه در نشست روز ششم بهمن حکمی برای توقف جنگ صادر نکرد و اسرائیل را بر اساس شش حکم به اتخاذ گام‌های احتیاطی برای مراقبت از جان فلسطینیان فرا خواند و آن را به ارائه گزارش در یک ماه در خصوص شش حکم یادشده ملزم کرد.

آفریقای جنوبی و حامیان فلسطینیان حکم دادگاه را «تاریخی» دانسته و از آن استقبال کردند. جمهوری اسلامی ایران نیز با حمایت از اقدام آفریقای جنوبی در طرح شکایت از اسرائیل، اعلام کرده بود که احتمال پیوستن خود به روند دادگاه به عنوان «کشور سوم» را بررسی کرد.

بیشتر در این باره: پروندۀ «نسل‌کشی» در غزه چگونه به جریان افتاد و سرانجامش چیست؟

از زمان یورش حماس به اسرائیل، روند مهاجرت یهودیان از آفریقای جنوبی در زمینه حمایت دولت پرتوریا از فلسطینیان و گسترش موارد یهودستیزی سرعت گرفته است. جامعه یهودیان آفریقای جنوبی نقش مهمی در اقتصاد و بازرگانی این کشور داشته است.

حاخام وارن گلدشتین، رهبر روحانی یهودیان آفریقای جنوبی معتقد است که «دولت آفریقای جنوبی یک احمق کاربردی در دست جمهوری اسلامی ایران است».

برخی مقامات اسرائیل نیز آفریقای جنوبی را اهرمی در دست ایران دانسته و از آن کشور شدیداً انتقاد کردند.

حقوقدانانی در اسرائیل در دوره اخیر در رسانه‌های اسرائیلی نوشتند دولت این کشور باید علیه ایران به اتهام حمایت از حماس و تأمین مالی و تسلیحاتی آن به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه شکایت کند.

خانواده‌های ۶۴ تن از اسرائیلی‌هایی که در جریان حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر هنگام شرکت در فستیوال موسیقی نووا در جنوب اسرائیل کشته شدند، در روزهای گذشته با ارائه شکایت به دادگاهی در آمریکا خواهان پرداخت یک میلیارد دلار غرامت از جمهوری اسلامی ایران شده و تهران را حامی اصلی حماس معرفی کردند.