سودان درخواست سازمان ملل برای استقرار نیروی حفاظت از غیرنظامیان را رد کرد

شهروندان آواره‌شده بر اثر جنگ داخلی در سودان

سودان درخواست کارشناسان سازمان ملل برای استقرار «نیروی مستقل و بی‌طرف» به منظور محافظت از میلیون‌ها غیرنظامی آواره‌شده را رد کرد.

این غیرنظامیان بر اثر بیش از یک سال جنگ در این کشور آواره شده‌اند.

درگیری‌های سودان که از فروردین سال گذشته بین ارتش و نیروهای شبه نظامی روی داده، ده‌ها هزار نفر را کشته و یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان را ایجاد کرده است.

کارشناسان مستقل سازمان ملل روز جمعه گفتند مأموریت حقیقت‌یابی آنها «تخلفات وحشتناکی» را کشف کرده که هر دو طرف درگیری مرتکب آن شده‌اند و می‌تواند در زمره «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» قرار بگیرد.

این کارشناسان خواستار «استقرار بدون معطلی یک نیروی مستقل و بی‌طرف با مأموریت حفاظت از غیرنظامیان» در سودان شدند.

بیشتر در این باره: چگونه ایران و روسیه هرج و مرج در آفریقا را فرصت می‌دانند؟

وزارت امور خارجه سودان که به ارتش تحت فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان وفادار است، شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دولت سودان توصیه‌های مأموریت سازمان ملل را به طور کامل رد می‌کند.»

او گفت که دولت متبوع وی، شورای حقوق بشر سازمان ملل را «یک نهاد سیاسی و غیرقانونی» می‌داند و هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل را نیز به «نقض آشکار مأموریت خود» متهم کرد.

کارشناسان سازمان ملل تخمین می‌زنند که در سودان اکنون هشت میلیون غیرنظامی آواره شده و دو میلیون نفر دیگر نیز به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

علاوه بر این، بیش از ۲۵ میلیون نفر، یعنی بیش از نیمی از جمعیت این کشور، نیز با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند.

جنگ نیروهای عبدالفتاح برهان، رئیس‌جمهور و فرمانده ارتش در خارطوم با شبه‌نظامیان تحت رهبری محمد حمدان دقلو، فرمانده یگان سریع اوایل فروردین پارسال جرقه خورد و هنوز ادامه دارد.

در شرایطی که توجه جامعه بین‌المللی در حدود یک سال اخیر معطوف به جنگ غزه و پیش از آن ناظر بر یورش روسیه در اوکراین بود، چشم‌اندازی برای پایان بحران سودان دیده نمی‌شود.

با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان؛ پ.پ. / ف.دو.