سوءقصد به ترامپ؛ فرد مظنون پیشتر خواستار «ترور ترامپ» از سوی ایران شده بود

نشست خبری رونالد رو جونیور، سرپرست سرویس مخفی ایالات متحده، درباره پرونده تلاش برای «سوء‌قصد» به دونالد ترامپ

سرپرست سرویس مخفی ایالات متحده جزئیات بیشتری درباره حادثه‌ای که «تلاش برای سوء‌قصد» به جان دونالد ترامپ عنوان شده ارائه کرد؛ همچنین به گزارش آسوشیتدپرس، فرد مظنون قبلا در کتاب خود از ایران خواسته بود که آقای ترامپ را «ترور کند».

فرد مظنونی که در نزدیکی باشگاه گلف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، حضور داشته بود روز دوشنبه ۲۶ شهریور در دادگاهی در ایالت فلوریدا حاضر شد.

رسانه‌های آمریکایی هویت مظنون را رایان روث ۵۸ ساله گزارش کرده‌اند.

ماموران سرویس مخفی ایالات متحده صبح یکشنبه هنگامی که دونالد ترامپ در زمین گلف مشغول بازی بود، لوله تفنگی شبیه کلاشنیکف را در بوته‌های اطراف، در فاصله تقریبا ۴۰۰ متری از آقای ترامپ، مشاهده کردند.

فرد مسلحی که در آن محل بود با رها کردن سلاح و وسایلش گریخت اما حدود ۴۰ دقیقه بعد در یک بزرگراه بین ایالتی در نزدیکی شهر همجوار بازداشت شد.

دادگاه تفهیم اتهامات او حدود هشت دقیقه به طول انجامید و دادستان‌ها فرد مظنون را به «نگهداری سلاح گرم» و «حمل سلاح گرم با شماره سریال محو شده» متهم کردند.

بنابر گزارش‌ها مجازات جرم اول تا ۱۵ سال زندان، و مجازات جرم دوم تا پنج سال حبس است.

بنابر به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، او خواسته خود از ایران برای «ترور ترامپ» را در کتابی که به سرمایه خود و ظاهرا در سال ۲۰۲۳ به نام «جنگ پیروزناشدنی اوکراین» منتشر کرد مطرح کرده است.

او در این کتاب خطاب به جمهوری اسلامی ایران نوشته است: «شما آزاد هستید ترامپ را ترور کنید».

به نوشته آسوشیتدپرس، رایان روث در این کتاب به شدت به رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده به خاطر مواردی از قبیل حادثه ششم ژانویه و همچنین «اشتباه بزرگ» خروج از برجام تاخته است.

بیشتر در این باره: فرد مسلحی که در اطراف باشگاه گلف دونالد ترامپ تیراندازی کرده بود بازداشت شد

رایان روث پیش از این در سال ۲۰۰۲ به جرم «نگهداری اسلحه کاملا خودکار ثبت‌نشده» به حبس مشروط محکوم شده بود و در سال ۲۰۱۰ هم به‌دلیل «داشتن اموال مسروقه» محکوم شده بود.

«حدود ۱۲ ساعت انتظار»

مقام‌های اف‌بی‌آی و سرویس مخفی ایالات متحده روز دوشنبه جزئیات بیشتری درباره این پرونده را اعلام کردند.

رونالد رو جونیور، سرپرست سرویس مخفی ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که حضور در زمین گلف در آن روز جزو برنامه عمومی آقای ترامپ نبود و مشخص نیست که آیا مظنون از حضور احتمالی او در آنجا خبر داشته است یا خیر.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اطلاعات مربوط به تلفن همراه مظنون نشان می‌دهد که او از ساعت دو بامداد، یعنی یازده ساعت و نیم پیش از حادثه، در محل حضور داشته است.

با این حال سرپرست سرویس مخفی آمریکا گفت که او در بیرون از باشگاه گلف بود، دید واضحی به دونالد ترامپ نداشت و به سمت ماموران هم شلیک نکرد.

سرویس مخفی ایالات متحده که وظیفه حفاظت از روسای جمهور، نامزدهای ریاست‌جمهوری، و دیگر مقام‌های بلندپایه را برعهده دارد از حدود دو ماه پیش و به دنبال نخستین سوء‌قصد به جان دونالد ترامپ با انتقادهایی روبه‌رو شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه گفت که سرویس مخفی به کمک بیشتری،از جمله افزایش احتمالی نیروهایش، نیاز دارد.

بیشتر در این باره: دومین «اقدام به ترور» علیه ترامپ؛ بایدن: سرویس مخفی کمک بیشتری نیاز دارد

به نوشته رویترز و آسوشیتدپرس، حساب‌های رایان روث در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که او از حامیان سرسخت اوکراین بوده است؛ به نوشته آسوشیتدپرس، او پس از تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ به آنجا سفر کرد و در پی جذب جنگجویان خارجی برای کمک به اوکراین بود.

با این حال «لژیون بین‌المللی دفاع سرزمینی اوکراین»، نهادی که دولت اوکراین برای جذب داوطلبان خارجی راه‌اندازی کرده، اعلام کرد که هیچ ارتباطی با رایان راوث ندارد.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قرار است ۱۵ آبان امسال برگزار شود و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه و کامالا هریس از حزب دموکرات دو رقیب اصلی این انتخابات هستند.

به گزارش رویترز، برنامه انتخاباتی دونالد ترامپ تغییری نکرده و همایش‌های او در میشیگان و نیویورک در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه طبق برنامه برگزار خواهد شد.

بیشتر در این باره: مرد پاکستانی «مرتبط با ایران» اتهام تلاش برای ترور مقام‌های آمریکایی را رد کرد