ترامپ: ایران می‌خواهد مذاکره کند فقط نمی‌داند چگونه شروع کند

دونالد ترامپ روز یک‌شنبه کوتاه‌زمانی در جمع خبرنگاران سخن گفته است (در تصویر از ۱۹ ژوئیه رئیس‌جمهوری در کاخ سفید در جمع خبرنگاران)

رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به پرسش‌هایی در مورد نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، گفته تهران به‌دنبال مذاکره است، فقط نمی‌داند چگونه آن را آغاز کند.

دونالد ترامپ، ۲۷ مرداد، در جمع خبرنگاران گفته است «ایران قصد گفت‌وگو دارد، فقط نمی‌داند چگونه خود را به آن برساند».

او می‌گوید «ما می‌توانیم خیلی سریع یک کاری بکنیم، اما آن‌ها نمی‌دانند چگونه آغاز کنند».

آقای ترامپ افزوده «آن‌ها مردمی هستند بسیار مفتخر؛ اما اقتصاد آن‌ها در حال فروپاشی‌ست».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید «تورم به سقف رسیده است. وضعشان خیلی بد است. آن‌ها [دیگر] نفتی نمی‌فروشند».

به گفته ترامپ با وجود آن‌که تحریم‌های تازه و گسترده علیه ایران در دولت خود او اعمال شده «خیلی کم‌تر نفت به فروش می‌رسد. خیلی کم‌تر از آن‌که ما فکرش را می‌کردیم».

او در ادامه تاکید کرده است که « آن‌ها خیلی به‌دنبال دستیابی به یک توافق هستند».

این نخستین بار نیست که رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید تهران به‌دنبال دستیابی به توافق تازه‌ای با آمریکا است و اقتصاد ایران در حال فروپاشی‌ست.

بیشتر در این باره: ترامپ: ایران به دلیل تحریم‌ها می‌خواهد با ما توافق کند

دولت ترامپ در سال گذشته از توافق اتمی شکل‌گرفته در دولت باراک اوباما با تهران، خارج شد. از آن پس تحریم‌های قبلی و تحریم‌های گسترده تازه‌ای علیه افراد، نهادها، و از همه مهم‌تر صنایع نفت و پتروشیمی، یعنی مهم‌ترین منبع درآمد ایران، اعمال شده‌است.

دولت ترامپ گفته قصد دارد صادرات نفت ایران را «به صفر برساند». با این حال گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های بین‌المللی منتشرشده مبنی بر این‌که فروش نفت ایران به برخی از مشتریانش همچنان ادامه دارد. البته آمارهای غیررسمی و برآوردها حاکی از افت قابل توجه صادرات است.

با وجود اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد تمایل تهران به مذاکره با آمریکا و رسیدن به توافقی تازه، رهبر جمهوری اسلامی، یعنی تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد سیاست‌های کلان حکومتی، انجام چنین مذاکراتی را رد و حتی آن را «سم مضاعف» توصیف کرده‌است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، نیز مذاکرات را به برچیده‌شدن تحریم‌ها مشروط کرده‌است. آمریکا تا کنون تمایلی به برچیدن تحریم‌ها یا سبک‌کردن آن‌ها نشان نداده‌ و وزیر خارجه دولت روحانی را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌است.

سخنان دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران و در حالی بیان شده که بنا بر گزارش‌ها نفتکش ایرانی که در جبل‌الطارف توقیف شده بود، از منطقه خارج شده‌است.

بیشتر در این باره: نفتکش ایرانی «جبل‌الطارق را ترک کرد»

رویترز می‌گوید اظهارات ترامپ در مورد تمایل تهران به مذاکره و افت قابل توجه فروش نفت ایران، در واکنش به پرسشی در مورد نفت‌کش بیان شده‌است.

دادستان‌های آمریکایی اخیرا مدارک و مستنداتی به دادگاهی ارائه کرده‌اند که نفتکش برخلاف تحریم‌ها، راهی بندر بانیاس سوریه بود. اما دولت محلی جبل‌الطارق اعلام کرد «قادر نیست» درخواست آمریکا برای توقیف این ابرنفتکش را برآورده کند.

رویترز، وی‌او‌ای، یوتیوب/ت