ترکیه تعرفه برخی کالاهای آمریکایی را دو برابر کرد، لیر تقویت شد

پس از اقدامات اخیر بانک مرکزی ترکیه و تزریق پول نقد در بازار مالی کشور، ارزش لیر حدود شش درصد افزایش یافت.

دولت ترکیه روز چهارشنبه ۲۴ مرداد در واکنش به اقدام واشینگتن، تعرفه‌های وارداتی برخی از کالاهای آمریکایی از جمله نوشیدنی‌های الکلی، خودرو و سیگار را دو برابر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام ترکیه در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش بین آنکارا و واشینگتن در مورد ادامه بازداشت یک کشیش آمریکایی و سایر اختلافات دیپلماتیک تشدید شده و این تنش روی کاهش ارزش لیر به نازل‌ترین حد خود تاثیر داشته است.

تحت تاثیر نگرانی‌ها از کنترل بیشتر اقتصاد ترکیه توسط رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری، و مخالفت او با افزایش نرخ متوسط بهره با وجود تورم شدید در کشور طی سال جاری، ارزش لیر حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

پس از اقدامات اخیر بانک مرکزی ترکیه و تزریق پول نقد در بازار مالی کشور، ارزش لیر در روز چهارشنبه حدود شش درصد افزایش یافت و در برابر دلار به کمتر از شش رسید.

در دستوری که رجب طیب اردوغان امضا کرده است تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به ۱۲۰ درصد، نوشیدنی‌های الکلی به ۱۴۰ درصد و دخانیات به ۶۰ درصد افزایش یافت. تعرفه وارداتی سایر کالاهای آمریکایی از جمله لوازم آرایشی، برنج و ذغال سنگ نیز دو برابر شد.

کریستیان ماجیو، کارشناس اقتصادهای رو به رشد مثل ترکیه، گفت: «آنها دارند نقدینگی در شکل لیر را از نظام مالی خارج می‌کنند و در نتیجه نرخ بهره افزایش می‌یابد. بانک مرکزی رسما نرخ بهره را افزایش نداده ولی تحت تاثیر خارج کردن نقدینگی، در عمل نرخ بهره ۱۰ درصد بالا رفته است».

در عین حال پس از آزادی دو سرباز یونانی که در انتظار محاکمه بودند امید به بهبود رابطه با اتحادیه اروپا و همچنین اقدام دولت برای محدود کردن میزان معاملات ارزهای خارجی روی تقویت لیر بی‌تاثیر نبوده است.

ارزش برابری لیر در برابر دلار صبح روز چهارشنبه حدود ۵.۷۵ و حوالی ظهر به وقت گرینویچ حدود ۶.۱۳ بود.

برخی از فعالان بازار مالی معتقدند در شرایطی که تنش با آمریکا ادامه دارد ممکن است روابط ترکیه با اتحادیه اروپا بهبود یابد.

کارشناسان مالی کشورهای رو به رشد می‌گویند اقدامات دولت و بانک مرکزی ترکیه یک موفقیت بزرگ است. آنها با محدود کردن نقدینگی لیر در حساب‌های خارجی از کاهش حجم این ارز توسط سرمایه‌گذاران خارجی جلوگیری می‌کنند.

پس از اعلام خبر برگزاری یک کنفرانس تلفنی توسط وزیر دارایی ترکیه که هدف آن جلب اعتماد سرمایه‌گذاران است، ارزش لیر در روز سه‌شنبه حدود هشت درصد افزایش یافت. یک مقام وزارت دارایی گفت تاکنون سه هزار نفر برای شرکت در این کنفرانس ثبت‌نام کرده‌اند.

مدیرعامل آکا بانک گفت، بخش بانکی ترکیه همچنان قوی و فعال است و اقداماتی که برای حمایت از بازار مالی صورت گرفته تاثیرگذار بوده است. او افزود از سپرده‌های بانکی برداشت نشده است.

در دستوری که رجب طیب اردوغان امضا کرده است تعرفه واردات خودروهای آمریکایی به ۱۲۰ درصد، نوشیدنی‌های الکلی به ۱۴۰ درصد و دخانیات به ۶۰ درصد افزایش یافت. تعرفه وارداتی سایر کالاهای آمریکایی از جمله لوازم آرایشی، برنج و ذغال سنگ نیز دو برابر شد.

معاون رئیس‌جمهوری ترکیه در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «تعرفه‌ها در واکنش به حملات عامدانه دولت آمریکا به کشور ما افزایش یافته است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه اعلام کرد تعرفه‌های وارداتی فولاد و آلومینیوم محصول ترکیه افزایش می‌یابد.

طبق آمارهای صندوق بین‌المللی پول، آمریکا در سال گذشته چهارمین صادرکننده بزرگ کالا به ترکیه بوده و حجم این صادرات حدود ۱۲ میلیارد دلار است. میزان صادرات ترکیه به آمریکا نیز حدود ۸.۷ میلیارد دلار بوده و آمریکا پنجمین بازار بزرگ صادرات ترکیه محسوب می‌شود.

روابط دو کشور عضو ناتو مدت‌هاست بر سر مسائل مختلفی از جمله منافع متضاد در جنگ داخلی سوریه، خرید سامانه‌های موشکی از روسیه و تداوم بازداشت اندرو برانسون کشیش آمریکایی به اتهام جاسوسی و ارتباط با تروریسم دستخوش تنش شده است.

یک مقام کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت اگر ترکیه اندرو برانسون را آزاد نکند ممکن است تحت فشارهای اقتصادی بیشتری قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر