روسیه دو شهروند آمریکایی را به زندان طولانی‌مدت محکوم کرد

استیون هوبارد، شهروند آمریکایی، در دادگاه روسیه

دادگاهی در روسیه یک آمریکایی ۷۲ ساله را به شش سال و ۱۰ ماه حبس محکوم کرد. استیون جیمز هوبارد متهم شده بود که به عنوان «مزدور» برای اوکراین و در مقابل روسیه جنگیده است.

به گفته مقام‌های قضایی روسیه، استیون هوبارد، که از ۱۰ سال پیش در شهر ایزیوم در منطقه خارکیف اوکراین زندگی می‌کرده، در ازای دریافت ماهانه هزار دلار، عضو یک واحد نظامی این کشور شده بوده است.

خبرگزاری دولتی روسیه،‌ ریا، به نقل از دادستان پرونده نوشته که این شهروند آمریکایی فروردین‌ماه ۱۴۰۱، تنها چند هفته پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین بازداشت شده بود.

به گزارش رسانه‌های روسیه، آقای هوبارد جرمش را پذیرفته است. اما ماه گذشته خواهر و یکی دیگر از بستگان او، در گفت‌وگو با رویترز اصالت این اعترافات را با تردید روبرو کردند.

آنها ضمن تأکید بر این‌که استیون هوبارد،‌ طرفدار روسیه بوده است، اصولاً اسلحه به‌دست گرفتنش در این سن‌وسال را بسیار بعید دانستند.

یک سخنگوی سفارت آمریکا در مسکو، ضمن تأیید اطلاع از بازداشت یک شهروند آمریکایی، از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

در همین حال‌ دادگاهی دیگر در شهر ورونژ روسیه، رابرت گیلمن یک شهروند دیگر آمریکا را به ۷ سال و یک ماه زندان محکوم کرد.

بیشتر در این باره: از آمریکایی‌های محبوس در زندان‌های روسیه چه می‌دانیم؟

این آمریکایی ۳۰ ساله، در حال گذراندن محکومیت قبلی‌اش به جرم حمله در حال مستی به یک مأمور پلیس روسیه است. او دو سال پیش، به سه‌سال و نیم حبس محکوم شده بود.

به گفته دادستانی، این تفنگدار دریایی پیشین ایالات متحده در پرونده جدید به حمله به یکی از مسئولان زندان و یک بازرس دولتی متهم بود و پس از مجرم شناخته‌شدن، به ۸۵ ماه دیگر حبس محکوم شد.

به گفته دادستان‌های شهر ورونژ در پانصد کیلومتری مسکو، گیلمن پاییز سال گذشته و در دو رویداد مجزا به این دو نفر حمله کرده بود.

خبرگزاری دولتی روسیه، ریا، به نقل از وکلای آقای گیلمن نوشته که او که ظاهرأ برای ادامه تحصیل و دریافت شهروندی فدراسیون روسیه به این کشور رفته بوده، همه جرایم خود را پذیرفته است.

به گزارش این خبرگزاری، آقای گیلمن هفته پیش به دادگاه گفته بوده که در پی توهین بازرس دولتی به پدرش و ضربه دردناک مأمور زندان به ناحیه تناسلی‌اش، ناگزیر از حمله و خشونت شده است.

سفارت آمریکا در مسکو درباره محکومیت جدید رابرت گیلمن اظهار نظر نکرده است.

رابرت گیلمن و استیون هوبارد، دو تن از دست‌کم ۱۰ زندانی آمریکایی باقی‌مانده در روسیه هستند. کمی بیش از دو ماه پیش،‌ مسکو و غرب چندین زندانی را با هم معاوضه کردند. در آن معامله، از جمله سه شهروند آمریکایی هم از زندان‌های روسیه آزاد شدند.

بیشتر در این باره: تبادل زندانیان بین غرب و روسیه؛ جو بایدن: این توافق «شاهکار دیپلماسی» است