ابقای اورسلا فون‌دِرلاین در ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا؛ کالاس جانشین بورل شد

خانم فون‌درلاین در سخنرانی خود در پارلمان اروپا، وعده داد که با افراط‌ گرایی و عوام‌فریبی مبارزه کند

اورسلا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، پس از تعهد برای ایجاد یک «اتحادیه دفاعی» در اروپا، تحقق وعده‌های محیط زیستی و بهبود مدیریت بحران پناهجویان، برای دومین بار به این مقام انتخاب شد.

اعضای پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه با ۴۰۱ رأی موافق در برابر ۲۸۴ رأی مخالف، این سیاستمدار ۶۵ ساله را برای یک دوره پنج ساله دیگر در رأس نهاد اجرایی اتحادیه اروپا ابقا کردند.

پارلمان اروپا که در شهر استراسبورگ فرانسه واقع است، ۷۲۰ نماینده دارد.

خانم فون‌درلاین پیش از این رأی‌گیری در سخنرانی‌اش در پارلمان اروپا، برنامه‌های خود را برای دوره بعدی ارائه کرد.

او پیش از هر چیز وعده داد که با افراط‌ گرایی و عوام‌فریبی مبارزه کند.

در جلسه روز پنجشنبه، روسای سه نهاد ارشد اتحادیه اروپا نیز انتخاب شدند تا وظیفه تصمیم‌گیری برای آینده بزرگترین بلوک تجاری جهان را برعهده بگیرند.

آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر سابق پرتغال، به عنوان جانشین شارل میشل رئیس شورای اروپا و کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی به عنوان دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و جانشین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، معرفی شدند.

خانم کالاس به‌دلیل مواضع سخت‌گیرانه خود در قبال روسیه شهرت دارد.

اورسلا فون‌درلاین نیز حالا با برخورداری از حمایت شورای اروپایی و پارلمان اروپا باید برای تشکیل کمیسیون جدید اروپایی اقدام کند.

در جریان انتخابات اخیر پارلمان اروپا، احزاب راست افراطی در آلمان و فرانسه پیروزی‌های بزرگی به دست آوردند و در هلند نیز چرخش قابل انتظاری به سمت احزاب راست‌گرا دیده شد.

حضور پررنگ‌تر احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا، تصمیم‌گیری درباره موضوعات حساسی مانند برخورد با روسیه و رقابت صنعتی و اقتصادی با قدرت‌هایی مانند چین و آمریکا را پیچیده‌تر و کندتر خواهد کرد.

بیشتر در این باره: نتایج انتخابات پارلمان اروپا؛ سهم احزاب راست افراطی افزایش یافت

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «من هرگز اجازه نخواهم داد که قطبی شدن شدید جوامع ما به امری پذیرفته‌شده تبدیل شود. من هرگز نمی‌پذیرم که عوام‌فریب‌ها و افراط‌ گرایان سبک زندگی اروپایی ما را تخریب کنند».

او افزود: «من امروز این‌جا ایستاده‌ام و آماده رهبری مبارزات در این زمینه، با تمام نیروهای دموکراتیک در این پارلمان هستم».

خانم فون‌درلاین همچنین به موضوع بحران اوکراین اشاره کرد.

او که چند روز پس از سفر پرحاشیه ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، به روسیه که با انتقاد کشورهای عضو اتحادیه مواجه شده بود سخنرانی می‌کرد، این انتقاد را در سخنان خود منعکس کرد که با تشویق حضار روبه‌رو شد.

او گفت: «دو هفته پیش، نخست‌وزیر یک کشور عضو اتحادیه اروپا به مسکو رفت. این مأموریتِ به اصطلاح صلح، چیزی جز یک مأموریت برای مماشات نبود. این یک مأموریت واضح برای مماشات بود».

در زمینه برنامه‌ها نیز رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا بر لزوم عقب‌نشینی نکردن از برنامه‌های محیط زیستی اتحادیه اروپا تاکید کرد و خواستار سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه دفاعی این اتحادیه شد.

او که پیشتر وزیر دفاع آلمان بود، گفت: «ما باید بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم چون ما به ایجاد پروژه‌های مشترک اروپایی نیاز داریم».

خانم فون‌درلاین به عنوان نمونه، به ایجاد «یک سیستم کامل دفاع هوایی» یا همان «سپر هوایی اروپایی» اشاره کرد و افزود چنین ابتکاری «نه تنها برای محافظت از حریم هوایی خود، بلکه به عنوان نمادی قوی از اتحاد اروپا در زمینه دفاعی» است.

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که طرح موسوم به «اتحادیه دفاعی اروپا» انتقاد مسکو را برانگیخته است.

بیشتر در این باره: از طرح تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا، مستقل از ناتو، چه می‌دانیم؟

کرملین می‌گوید این طرح منعکس‌کننده نگرش «نظامی‌سازی و رویارویی» با روسیه در اتحادیه اروپا است.

سیاست دفاعی در اروپا به طور سنتی در حوزه اختیارات دولت‌های ملی و ناتو بوده است.

اما پس از حمله روسیه به اوکراین و در بحبوحه عدم اطمینان در مورد آینده ناتو در صورت پیروزی احتمالی دونالد ترامپ در آمریکا، کمیسیون اروپا به‌دنبال اجرای پروژه‌های دفاعی مشترک بیشتر میان کشورهای اروپایی است.

پس از انتخاب دوباره خانم فون‌درلاین، اولاف شولتز صدراعظم آلمان در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) پیروزی او را تبریک گفت و نوشت: «این انتخاب دوباره، نشانه روشنی از توانایی برای انجام اقداماتی در اتحادیه اروپا به ویژه در دوران سخت است. شهروندان اروپا از ما انتظار دارند که اروپا پیشرفت کند. پس بگذارید همین کار را بکنیم».

سران اتحادیه اروپا پیشتر در هشتم تیرماه با ابقای خانم فون در لاین در مقام رئیس کمیسیون اروپا برای یک دوره پنج سال دیگر موافقت کرده بودند.

بر اساس گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/م.ت-س.ب/ک.ر