ادامه درگیری‌ها در دیرالزور؛ ۱۸ شبه‌نظامی وابسته به حکومت سوریه «کشته شدند»

نیروهای دموکراتیک سوریه در دیرالزور، سال ۲۰۲۳

گروهی از شبه‌نظامیان سوری مورد حمایت آمریکا اعلام کردند در حمله‌ای کم‌سابقه به مواضع و برج‌های دیده‌بانی شبه‌نظامیان وابسته به حکومت بشار اسد در شرق سوریه، ۱۸ تن از آن‌ها را از پا درآورده‌اند.

این حمله نشانه دیگری از تشدید تنش در منطقه نفت خیر دیرالزور، واقع در شرق سوریه و در نزدیکی مرز با عراق است.

هفته گذشته همزمان با نگرانی‌ها در مورد گسترش جنگ در پی ترور فواد شُکر، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله لبنان، در حومه بیروت و کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران نشانه‌های بیشتری از افزایش درگیری‌های مسلحانه در استان دیرالزور سوریه مشاهده شده است.

حمله روز دوشنبه ۲۲ مرداد توسط گروهی به نام «شورای نظامی دیرالزور» انجام شد که رهبری آن با اعراب ساکن شمال شرقی سوریه است و این افراد بخشی از نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری شبه‌نظامیان کرد به شمار می‌روند.

این گروه‌ها مورد حمایت ارتش آمریکا هستند و در شکست دادن گروه موسوم به «داعش» در قلمرو سوریه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ نقش مهمی ایفا کردند.

همچنین واحدهایی از ارتش آمریکا برای مقابله با افراد باقی‌مانده «داعش» از سال ۲۰۱۵ در شرق سوریه مستقر شده‌اند. حکومت سوریه همواره تأکید کرده که هدفش بازپس‌گیری این مناطق و بیرون کردن نیروهای آمریکایی است.

بیشتر در این باره: پنج نیروی تحت حمایت ایران در حمله پهپادی به سوریه کشته شدند

چند روز پیش نیز در جریان درگیری بین نیروهای دموکراتیک سوریه و شبه‌نظامیان وابسته به حکومت سوریه در استان دیرالزور بیش از ۱۰ نفر کشته شدند.

همچنین در یک حمله پهپادی در روز یکشنبه، پنج شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه در همین منطقه از پا درآمدند.

«شورای نظامی دیرالزور» گفت حمله روز دوشنبه به تلافی گلوله‌باران دو روستا در هفته گذشته توسط نیروهای دولتی انجام شد که دست کم ۱۱ تلفات غیرنظامی به جا گذاشت.

این گروه افزود به نقاطی حمله کرده که شلیک خمپاره و گلوله‌باران از آنجا آغاز شده بود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیا است و اخبار جنگ داخلی سوریه را جمع‌آوری و منتشر می‌کند، در بیانیه‌ای گفت در حمله روز دوشنبه دست‌کم ۹ نفر کشته شده‌اند.

درگیری‌های اخیر در شرق سوریه شدیدترین موارد طی یک سال گذشته هستند و پایگاه‌های نیروهای آمریکایی نیز هدف قرار گرفته‌اند.

از سال ۲۰۱۷ و پاکسازی بخش اعظم خاک سوریه از نیروهای داعش، مناطق شرق رودخانه فرات در کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری شبه نظامیان کرد بوده است. پایگاه‌های صدها نظامی آمریکایی نیز در این مناطق قرار دارند.

مناطق غرب رودخانه فرات در کنترل نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است.

نواحی شرقی سوریه برای هر دو طرف به دلایل گوناگون اهمیتی ویژه دارد.

نیروهای دموکراتیک سوریه با کمک نظامیان آمریکایی میادین نفتی در شرق فرات را تحت کنترل دارند.

مناطق واقع در غرب رودخانه فرات نیز مسیر زمینی ارتباط بین ایران و سواحل مدیترانه است و راه اصلی حمل‌ونقل تسلیحات و تجهیزات نظامی برای گروه‌های نیابتی ایران در غرب سوریه و لبنان از این منطقه عبور می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های اسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ش.ر/ ع.م