لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

پنج نیروی تحت حمایت ایران در حمله پهپادی به سوریه کشته شدند


تصویر آرشیوی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق
تصویر آرشیوی از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، می‌گوید پنج شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر اثر یک حمله پهپادی در استان دیرالزور کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه ۲۱ مرداد با استناد به این گزارش نوشته است که در این حمله یک خودرو حامل گروه‌های شبه‌نظامی در مرز عراق با سوریه مورد هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز کشته شدن پنج تن در این حمله را به نقل از دو منبع امنیتی تأیید کرده است.

محل حادثه شرق استان دیرالزور است که نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی حضور پررنگی در آنجا دارند و تاکنون بارها توسط آمریکا یا اسرائیل مورد هدف قرار گرفته‌اند، اما تاکنون هیچ کدام از کشورهای یاد شده مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌اند.

اسرائیل به ندرت حملات خود به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را تایید می‌کند.

خبرگزاری رسمی اسپوتنیک روسیه نیز هم‌زمان گزارش داده است که در حمله پهپادی به یک خودرو، شش نفر از نیروهای «هم‌پیمان مردمی ارتش سوریه» کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند.

سازمان ناظر حقوق بشر سوریه همچنین گزارش داده است که در درگیری‌های شبه‌نظامیان نیابتی ایران با نیروهای کُرد «دموکراتیک سوریه»، مورد حمایت آمریکا طی چند روز گذشته دست کم ۱۶ نفر کشته شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید هفت کودک نیز در میان قربانیان هستند. در درگیری‌های یاد شده در شرق سوریه دست‌کم ۳۵ غیرنظامی و هفت شبه‌نظامی نیز زخمی شده‌اند.

این درگیری‌ها از روز چهارشنبه در استان دیرالزور سوریه آغاز شده و حملات نیروهای نیابتی ایران منجر به فرار ساکنان منطقه شده است. این درگیری‌ها در پی حمله شبه‌نظامیان وابسته به ایران و تسخیر پست‌های ایست‌بازرسی و مقرهای نیروهای دموکراتیک سوریه آغاز شد.

نیروهای دموکراتیک سوریه از مهمترین متحدین آمریکا در نبرد با داعش بودند.

بخش‌هایی از مرز شرقی سوریه با عراق تحت کنترل گروه‌های مسلح متحد جمهوری اسلامی ایران و شبه‌نظامیانی است که به نیابت از ارتش سوریه در جنگ داخلی این کشور می‌جنگیدند.

این شامل گروه‌های شبه‌نظامی عراقی می‌شود که سوی دیگر مرز را نیز تحت سلطه خود دارند.

حمله پهپادی روز یکشنبه به نیروهای مورد حمایت ایران در پی حمله پهپادی روز پایگاه ائتلاف بین‌المللی در «خراب الجیر»، در نزدیکی شهر حسکه در شمال شرق سوریه، رخ داده است؛ اقدامی منجر به زخمی شدن چند سرباز آمریکایی شده بود.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش ذکر شود به رویترز گفته بود هیچ یک از جراحات وخیم نیست اما معاینات مغزی روی برخی از نیروهای نظامی آمریکایی ادامه دارد.

دو ماه پیش نیز سه نیروی نیابتی ایران، از جمله دو شبه‌نظامی عراقی در حملات شبانه به شرق سوریه در نزدیکی مرز با عراق کشته شدند.

از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه و تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی در خاک این کشور، اسرائیل صدها حمله به مقر این گروه‌ها، همچنین ستیزه‌جویان حزب‌الله لبنان در خاک سوریه کرده است.

نیروهای نیابتی ایران و حزب‌الله لبنان طی بیش از یک دهه گذشته در حمایت از بشار اسد در سوریه مشغول جنگ هستند.

سرکوب خونین اعتراضات و مخالفان بشار اسد که منجر به جنگ داخلی شد، تاکنون نیم میلیون کشته بر جای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG