کاخ سفید اعلام کرد بایدن و زلنسکی درباره «راهبرد جنگ» گفت‌وگو می‌کنند

عکس مربوط به دیدار جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی در کاخ سفید، ۲۱ آذر ۱۴۰۲

یک روز پس از اظهارات رئیس جمهور اوکراین درباره آنچه «طرح پیروزی» خواند، کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا مشتاق است درباره «راهبرد جنگ» با همتای اوکراینی خود گفت‌وگو کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز شنبه ۲۴ شهریور گفت: «فکر می‌کنم که به یک راهبرد جامع برای موفقیت در این جنگ روسیه ]علیه اوکراین[ نیاز داریم».

به گزارش رویترز، آقای سالیوان در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به نشست استراتژی اروپایی یالتا افزود این راهبرد جامع جنگ «همان چیزی است که رئیس جمهور زلنسکی می‌گوید ]برای دیدار آتی خود با جو بایدن[ می‌آورد، بنابر این بسیار مشتاق هستیم که بنشینیم و درباره آن صحبت کنیم و پرزیدنت بایدن مشتاق آن گفت‌وگو است».

بیشتر در این باره: ابراز نگرانی رهبران آمریکا و بریتانیا از تحویل تسلیحات مرگبار ایران به روسیه

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه در یک سخنرانی در کی‌یف گفته بود قصد دارد یک «طرح پیروزی» ارائه کند که می‌تواند روسیه را وادار به پایان دادن به جنگ کند.

به نوشته واشینگتن‌پست، آقای زلنسکی در این سخنرانی و همچنین در پرسش و پاسخ پس از آن که با اجرای فرید زکریا برگزار می‌شد گفت «طرح پیروزی» او جنگ را «بلافاصله» پایان نخواهد داد «اما کمک می‌کند».

او با اشاره به اینکه «این طرح شامل چند مورد است و همه موارد به تصمیم بایدن بستگی دارد» گفت جزییات طرح خود را ابتدا به رئیس آمریکا و سپس به دو نامزد جانشینی او، کامالا هریس و دونالد ترامپ، ارائه خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی قرار است اواخر ماه جاری میلادی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل رهسپار نیویورک شود و پس از آن برای دیدار با جو بایدن به کاخ سفید خواهد رفت.

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت واشینگتن در تلاش برای جلوگیری از پیشرفت روسیه در شرق اوکراین، در حال کار بر روی یک بسته کمکی «چشمگیر» و حاوی قابلیت‌های مختلف برای کی‌یف است.

نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر پیشروی‌هایی در برخی مناطق شرق اوکراین داشته‌اند که مهم‌ترین آن در اطراف شهر پوکروفسک بوده است.

روسیه در سال جاری بر حملات موشکی خود به تاسیسات زیرساختی اوکراین افزود.

بیشتر در این باره: پاسخ استارمر به تهدید پوتین درباره عواقب «ورود ناتو به جنگ» با روسیه

اوکراین در ماه‌های گذشته بارها خواستار دریافت مجوز از غرب، به ویژه آمریکا و بریتانیا، برای استفاده از تسلیحات دوربرد ساخت آنها حمله به اهدافی در عمق خاک روسیه بوده است.

جیک سالیوان نیز در سخنان شامگاه شنبه خود گفت که این موضوع بحث و رایزنی‌های فشرده در بین آمریکا و متحدان و شرکای این کشور بوده و در دیدار جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی نیز درباره آن گفت‌وگو خواهد شد.