تأکید بر «مقابله با تهدیدهای ایران» در نشست مقام‌های ارشد آمریکا و اسرائیل

از راست به چپ: وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا

مقام‌های ارشد آمریکا و اسرائیل در نشستی مشترک بر لزوم مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تأکید کرده‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۲۶ تیر منتشر شد، گفت «گروه مشورتی راهبردی اسرائیل و آمریکا» با حضور جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از یک سو و تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، و ران درمر، وزیر امور استراتژیک این کشور در واشینگتن تشکیل جلسه داد.

بر اساس این بیانیه، تمرکز مسئولان دو کشور بر «مقابله با تهدیدهای ایران علیه اسرائیل و کل منطقه» بوده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در این نشست بر تعهد کامل جو بایدن بر امنیت اسرائیل در مواجهه با حملات «گستاخانه» گروه حزب‌الله لبنان تأکید کرده است.

بیشتر در این باره: اکسیوس: آمریکا و اسرائیل به دنبال برگزاری نشست لغوشده خود درباره ایران هستند

او ضمن اشاره به حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر این حملات تصریح کرد که آمریکا از راه‌حلی دیپلماتیک حمایت می‌کند که زمینه‌ساز بازگشت امن خانواده‌های رانده‌شده اسرائیلی و لبنانی به خانه‌های خود در دو سوی مرز شود.

مقام‌های ارشد آمریکا و اسرائیل همچنین در این نشست درباره پیشرفت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کردند.

طرفین هماهنگی دوجانبه برای مجموعه‌ای از اقدامات را به بحث گذاشتند که «تضمین می‌کند ایران هرگز به سلاح اتمی دست نیابد».

در بیانیه روز سه‌شنبه کاخ سفید آمده است که علاوه بر چهار مقام ارشد آمریکا و اسرائیل، نمایندگانی از نهادهای امنیتی، سیاست خارجی و دفاعی دو کشور نیز در نشست مربوط به ایران حاضر بوده‌اند.

روز ۳۰ خرداد وب‌سایت اکسیوس گزارش داد این گروه مشورتی قرار بود اطلاعات جدید از «مدل‌سازی کامپیوتری دانشمندان هسته‌ای ایران برای پژوهش و توسعه تسلیحات هسته‌ای» را بررسی کنند، اما کاخ سفید به خاطر انتشار ویدئویی توسط بنیامین نتانیاهو که در آن مدعی شد آمریکا کمک‌های نظامی به اسرائیل را تعلیق کرده است، لغو کرد.

اکسیوس یک هفته بعد به نقل از پنج مقام آمریکایی و اسرائیلی اعلام کرد دو کشور بر سر برگزار کردن این نشست درباره ایران در ماه ژوئیه توافق کردند.

در این گزارش آمده بود نگرانی‌های فزاینده‌ای در اسرائیل درباره توسعه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و رهبران اسرائیل معتقدند که این اقدامات ایران احتمالاً در راستای ساخت سلاح هسته‌ای است، اتهامی که مقامات ایران همواره آن را رد کرده‌اند.

همچنین وزیر دفاع اسرائیل که اوایل تیر ماه به آمریکا سفر کرده بود، در دیدار با مقامات ایالات متحده در واشینگتن بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه جهان دانست و نسبت به دستیابی احتمالی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای هشدار داد.

یوآو گالانت در نشستی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: «بزرگ‌ترین تهدید علیه آینده جهان و آینده منطقه ما، ایران است و وقت چندانی دیگر نمانده.»

«گروه مشورتی راهبردی اسرائیل و آمریکا» از مارس ۲۰۲۳ تشکیل جلسه نداده بود، حال آن‌که برنامه هسته‌ای ایران طی این مدت توسعه بسیار زیادی یافته است.

این گروه سال ۲۰۰۹ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تشکیل شد و هدف از آن رایزنی دو کشور بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده است.