لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

اکسیوس: آمریکا و اسرائیل به دنبال برگزاری نشست لغوشده خود درباره ایران هستند


یوآو گالانت در دیدار با مقامات ایالات متحده در واشینگتن بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه جهان دانست
یوآو گالانت در دیدار با مقامات ایالات متحده در واشینگتن بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه جهان دانست

وبسایت خبری اکسیوس به نقل از پنج مقام آمریکایی و اسرائیلی خبر داده است که اسرائیل و ایالات متحده بر سر برگزار کردن نشستی درباره ایران در ماه ژوئیه توافق کردند؛ نشستی که هفته گذشته پس از اتهام‌زنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به دولت جو بایدن مبنی بر به خودداری از ارسال سلاح به اسرائیل، لغو شده بود.

اکسیوس روز سه‌شنبه به نقل از مقامات اسرائیلی نوشت که نگرانی‌های فزاینده‌ای در اسرائیل درباره توسعه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد و رهبران اسرائیل معتقدند که این اقدامات ایران احتمالاً در راستای ساخت سلاح هسته‌ای است، اتهامی که مقامات ایران همواره آن را رد کرده‌اند.

اکسیوس در ادامه به گروه مشورت استراتژیک اسرائیل و ایالات متحده اشاره کرده است که سال ۲۰۰۹ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تشکیل شد و هدف از آن رایزنی دو کشور بر سر برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

به نوشته اکسیوس، این کارگروه زیر نظر مشاوران امنیت ملی اسرائیل و ایالات متحده اداره می‌شود و متشکل از نمایندگانی از شورای امنیت ملی، وزارت خارجه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دو کشور است.

اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌نویسد که این کارگروه از مارس ۲۰۲۳ تاکنون تشکیل جلسه نداده است، حال آن‌که برنامه هسته‌ای ایران طی این مدت توسعه بسیار زیادی یافته است.

بر اساس این گزارش، گروه مشورت استراتژیک اسرائیل و ایالات متحده قرار بود که پس از این وقفه طولانی در روز پنج‌شنبه هفته گذشته تشکیل جلسه بدهد اما بعد از آن که بنیامین نتانیاهو با انتشار ویدیویی دولت بایدن را به توقف ارسال سلاح به اسرائیل متهم ساخت، کاخ سفید آن را لغو کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه ضمن دفاع سوابق دولت بایدن در زمینه تحویل تسلیحات به اسرائیل گفت: «ویدئوی نتانیاهو به همان اندازه که نادرست بود، آزاردهنده و ناامید کننده نیز بود. ما مراتب نگرانی خود را به اطلاع دولت اسرائیل رسانده‌ایم.»

اکسیوس به نقل از مقامات ارشد اسرائیلی و آمریکایی می‌افزاید که روز دقیق جلسه این کارگروه هنوز تعیین نشده، اما انتظار می‌رود که اواسط ژوئیه، پیش از سخنرانی نتانیاهو در کنگره ایالات متحده که برای ۲۴ ژوئیه برنامه‌ریزی شده است، برگزار شود.

این گزارش همچنین می‌گوید که یک هیئت بلندپایه اسرائیلی به سرپرستی تساخی هانِگبی، مشاور امنیت ملی، و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، برای مذاکرات دراین‌باره راهی واشینگتن خواهد شد.

گزارش اکسیوس در حالی منتشر شده است که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه در دیدار با مقامات ایالات متحده در واشینگتن بار دیگر برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه جهان دانست و نسبت به دستیابی احتمالی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای هشدار داد.

آقای گالانت در نشستی با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، گفت: «بزرگ‌ترین تهدید علیه آینده جهان و آینده منطقه ما، ایران است و وقت چندانی دیگر نمانده.»

وی اظهار داشت: «اکنون زمانی است که باید تعهد دولت‌های ایالات متحده طی سالیان را یادآوری کنیم که همیشه قول داده‌اند از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کنند.»

با استفاده از گزارش‌های اکسیوس و رادیوفردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG