آمریکا روسیه را به «دامن‌ زدن به تنش‌» در شیلی متهم کرد

اعتراضات مرگبار شیلی تا کنون بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشته است؛ در تصویر یک عضو پلیس ضدشورش در حال شلیک اشک‌آور است.

ایالات متحده، روسیه را متهم کرده به تنش‌ها در اعتراضات مرگبار شیلی که تا کنون بیش از ۲۰ کشته برجای گذاشته، دامن می‌زند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز نهم آبان ماه گفته است «نشانه‌های روشنی» وجود دارد که برخی در حال سوءاستفاده از وقایع «از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی» هستند.

این مقام آمریکایی افزوده «ما شاهد نشانه‌هایی از اقدامات روسیه در حمایت از این روند منفی هستیم».

به گفته مقام آمریکایی روسیه به نفوذ خود در آمریکای جنوبی «عمدتا نه به‌شکل مثبت» افزوده است: «به نظر می‌رسد آن‌ها (دولت در مسکو) ترجیح می‌دهند که این منطقه دو دسته شود و به نظر می‌رسد که ترجیح می‌دهند که گفت‌وشنود دمکراتیک قربانی کشمکش شود؛ که بسیار جای تاسف دارد».

روسیه هنوز واکنشی به اتهام‌های تازه نشان نداده، هرچند در موارد پیشین گفته بود دخالتی در اوضاع کشورهای دیگر از جمله در آمریکای جنوبی نمی‌کند.

تازه‌ترین دور اعتراضات در شیلی علیه دولت محافظه‌کار سباستیان پینیه‌را با مخالفت‌ها علیه افزایش بهای بلیت مترو آغاز شد، اما اندکی نگذشت که طیف گسترده‌ای از مطالبات را شامل شد.

بیشتر در این باره: در پی موج اعتراضات، رئیس‌جمهوری شیلی از اعضای کابینه خواست استعفا دهند

حضور میلیونی معترضان در خیابان‌ها سبب شد تا آقای پینیه‌را بگوید «صدای مردم را شنیده است» و چهارم آبان ماه از هیئت وزیران خواست که همگی کناره‌گیری کنند.

دولت آمریکا که روابط نزدیکی با شیلی دارد، می‌گوید «دخالت‌های خارجی» تنها دلیل اعتراضات نیست، با این حال یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرده: روسیه در صدد تشدید اختلافات و ایجاد کشمکش است و اقداماتی همه‌جانبه در پیش گرفته تا بر روند یک گفت‌وگوی مسئولیت‌پذیر و دمکراتیک تاثیر سوء بگذارد.

در ادامه اعتراضات رئیس جمهوری شیلی، روز چهارشنبه رسما اعلام کرد که کشورش میزبان جلسه سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک، «اَپک» و همچنین کنفرانس محیط زیستی سازمان ملل نخواهد بود.

بیشتر در این باره: اعتراضات مردم شیلی جلسه سران اَپک را به تعطیلی کشاند

قرار بود در جریان نشست سران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکای و همتای چینی‌اش، شی جین‌پینگ نیز توافق‌نامه‌ای اقتصادی امضاء کنند؛ هرچند مقام‌های دولت ترامپ در هفته گذشته به‌شدت دولت چین و حزب حاکم بر آن کشور را هدف انتقاد قرار داده‌اند.

شیلی تنها جایی نیست که آمریکا حضور مسکو را در تنش‌های آن می‌بیند. دو کشور بر سر وقایع و اعتراضات گسترده در ونزوئلا نیز دچار اختلافاتی شدید هستند. در این مورد روسیه هوادار دولت نیکلاس مادورو است در حالی که واشینگتن آقای مادورو را «نامشروع» می‌داند و حامی رهبر مخالفان است.

رویترز، خبرگزاری فرانسه/ت