لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

اعتراضات مردم شیلی جلسه سران اَپک را به تعطیلی کشاند


سباستین پینیه‌را (چپ)
سباستین پینیه‌را (چپ)

در واکنش به اعتراضات گسترده مردم شیلی، سباستین پینیه‌را، رئیس جمهور این کشور، روز چهارشنبه رسما اعلام کرد که شیلی میزبان جلسه سران اَپک و همچنین کنفرانس محیط زیستی سازمان ملل نخواهد بود.

اعتراضات اخیر شیلی با مخالفت‌ها پیرامون افزایش قیمت بلیت مترو آغاز شد، اما به طیف وسیعی از مطالبات اقتصادی، از جمله استعفای خود رئیس‌جمهور گسترش یافت.

بر اساس گزارش‌ها، طی یک هفته گذشته ۱۹ نفر در اعتراضات شیلی کشته شدند.

سانتیاگو، پایتخت شیلی، قرار بود کمتر از سه هفته دیگر میزبان اجلاس اپک،‌ سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک، باشد.

با این حال سباستین پینیه‌را که پیشتر تاکید کرده بود اعتراضات بر برگزاری این اجلاس اثری نخواهد داشت روز چهارشنبه رسما کناره‌گیری کشورش از این مناسبت را اعلام کرد.

حال به گزارش خبرگزاری رویترز تصمیم «ناگهانی» آقای پینیه‌را اعضای سازمان اپک را غافلگیر کرده است و مشخص نیست این اجلاس کجا برگزار خواهد شد.

اجلاس اپک،‌ سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا پاسیفیک، قرار بود با شرکت ۲۰ رهبر از سراسر جهان در روزهای ۱۶ و ۱۷ نوامبر، کمتر از ۲۰ روز دیگر، در سانتیاگو برگزار شود.

از همه مهم‌تر آن که قرار بود در این اجلاس سران، دونالد ترامپ و همتای چینی‌اش، شی جین‌پینگ، با امضای توافق‌نامه‌ای به جنگ معروف به جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و چین پایان دهند.

مجادله و اختلاف‌ نظر آمریکا و چین درباره موضوعات مربوط به همکاری‌های جهانی و تجارت بین‌المللی سال گذشته نشست سران اَپِک در پاپوآ گینه نو را تحت تاثیر قرار داده بود.

همزمان رئیس جمهور شیلی روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش از میزبانی اجلاس محیط زیستی سازمان ملل موسوم به کاپ ۲۵ نیز معذور است.

این کنفرانس دو هفته‌ای قرار بود در روزهای دوم تا ۱۳ ماه دسامبر آینده با حضور ۱۹۰ کشور عضو سازمان ملل برگزار شود.

سازمان ملل در واکنش به تصمیم شیلی اعلام کرده است که به دنبال مکان دیگری برای برگزاری این کنفرانس است، اما احتمالا مجبور خواهد شد‌ آن را به تاخیر بیندازد.

قرار بود در کنفرانس بین‌المللی شیلی که در مورد راه‌های اجرای معاهده اقلیمی ۲۰۱۵ پاریس تصمیم‌گیری می‌کند گزارش نهایی سازمان ملل متحد در مورد پیامدهای تغییرات اقليمی بررسی شود.

سباستین پینیه‌را پس از اعتراضات میلیونی در سانتیاگو، پایتخت شیلی، گفت که «صدای مردم را شنیده است». وی روز شنبه هفته جاری اعلام کرد شیلی دیگر آن کشوری نیست که یک هفته قبل بود.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG