آمریکا فرمانده ارشد سپاه را به مشارکت در «طرح ترور» مسیح علی‌نژاد متهم کرد

دادگاه فدرال نیویورک روح‌الله بازقندی، رئیس پیشین اداره ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، و سه نفر دیگر را به مشارکت در «طرح ترور» مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، متهم کرد.

بر اساس کیفرخواست دادگاه فدرال نیویورک که روز سه‌شنبه اول آبان منتشر شد، این افراد متهم هستند که در طرح ربودن و قتل خانم علی‌نژاد در سال ۱۴۰۱ مشارکت داشته‌اند.

دادستان‌های آمریکا پیشتر یک نفر را دو سال پیش و دو نفر دیگر را در ژانویه پارسال متهم به طرح ترور این فعال حقوق بشری کرده بودند که هر سه آنها شهروند جمهوری آذربایجان و عضو باندهای تبهکار در اروپا و آمریکا بودند.

کریستوفر ری مدیر اداره تحقیقات فدرال آمریکا در همین زمینه اعلام کرد: «کیفرخواست امروز، گستره توطئه جمهوری اسلامی برای ساکت کردن یک روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی به دلیل انتقاد از رژیم ایران را افشا می‌کند.»

بیشتر در این باره: استفاده از یک گروه تبهکار سابقه‌دار در توطئه «قتل مسیح علی‌نژاد»

در واکنش به حکم جدید دادگاه فدرال نیویورک، خانم علی‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا گفت توطئه ترور او یادآوری آشکار از «اقدامات وحشیانه رژیم اسلامی» برای خاموش کردن مخالفان، حتی بسیار فراتر از مرزهای ایران است.

او در ادامه تصریح کرد این اقدام جمهوری اسلامی او را مصمم کرده است که صدای میلیون‌ها ایرانی باشد که در داخل کشور با «قاتلان» مشابهی روبرو هستند.

آمریکا پیشتر نیز در اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۲ سرتیپ روح‌الله بازقندی رئیس پیشین اداره ضدجاسوسی سازمان اطلاعات سپاه را به خاطر دست داشتن در بازداشت شهروندان آمریکایی در ایران و طرح‌های تروریستی جمهوری اسلامی در خارج از کشور تحریم کرده بود.

در دادخواست دادگاه نیویورک گفته می‌شود علاوه بر روح‌الله بازقندی، سه نفر دیگر نیز در توطئه قتل خانم علی‌نژاد مشارکت داشتند که همه آنها در ایران آزادانه زندگی می‌کنند و متهم به مشارکت در چندین طرح توطئه قتل هستند.

پیشتر خالد مهدی‌اف، پولاد عمراُف و رفعت امیراف، شهروندان جمهوری آذربایجان و از اعضای یک باند تبهکاری در ارتباط با توطئه قتل خانم علی‌نژاد بازداشت شده و در زندان‌های آمریکا هستند.

خالد مهدی­‌اف در ژوئیه ۲۰۲۲ با یک تفنگ کلاشینکوف در برابر منزل خانم علی‌نژاد بازداشت شد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده که او قصد داشت مسیح علی‌نژاد را به بیرون از منزل بکشاند و ترور کند.

مسیح علی‌نژاد، از فعالان سرشناس حقوق زنان و آزادی‌های سیاسی و مدنی ایران در آمریکا است.

او در این سال‌ها در راه‌اندازی کارزارهای مبارزه با حجاب اجباری و همچنین انتشار اخبار و تصاویر مربوط به فعالیت‌های مدنی زنان ایرانی نقشی فعال ایفا کرده است.