روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل با نخست‌وزیر قطر دیدار می‌کنند

عملیات زمینی اسرائیل در خان یونس ادامه دارد

در ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی جدید برای ایجاد وقفه در جنگ غزه، قرار است رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا با نخست‌وزیر قطر دیدار کنند.

این در حالی است که وزارت بهداشت غزه، زیرنظر گروه افراطی حماس، روز پنجشنبه ۵ بهمن اعلام کرد حمله ارتش اسرائیل به فلسطینی‌های در صف دریافت مواد غذایی باعث کشته شدن ۲۰ تن و مجروح شدن ۱۵۰ نفر دیگر شد.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود، این حمله را «جنایت جنگی» خواند و ارتش اسرائیل گفت گزارش‌ها درباره این حمله را بررسی خواهد کرد.

هرچند تلاش‌های میانجی‌گران برای رسیدن به تواققی جدید بین اسرائیل و حماس جهت رسیدن به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها به بن‌بست خورده است، خبرگزاری رویترز گزارش داده روسای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، و سازمان اطلاعات و مأموریت‌های ویژه اسرائیل، موساد، قرار است برای رسیدن به توافقی جدید برای آزادی گروگان‌ها با نخست‌وزیر قطر در اروپا دیدار کنند.

یک منبع امنیتی به رویترز گفته است رئیس سازمان اطلاعات مصر نیز در این مذاکره حاضر خواهد بود.

بیشتر در این باره: افزایش تنش میان اسرائیل و قطر؛ وزیر اسرائیلی قطر را «پدرخوانده» حماس خواند

این دور از مذاکرات در حالی برنامه ریزی شده است که در پی انتقاد وزارت خارجه قطر از اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل، وزیر دارایی دولت بنیامین نتانیاهو این کشور را «پدرخوانده» گروه افراطی حماس معرفی کرد.

قطر با اسرائیل رابطه دیپلماتیک رسمی ندارد اما در کنار مصر یکی از دو میانجی‌گر اصلی در مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس با هدف آزاد کردن ۱۳۶ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست گروه‌های افراطی مسلح در غزه است.

وضعیت وخیم انسانی در شمال و جنوب غزه

همزمان یک مقام سازمان جهانی بهداشت می‌گوید وضعیت توزیع غذا در شمال نوار غذا «کاملا هولناک» است و امدادگران گفته‌اند معدود کمک‌های وارد شده به این منطقه توسط مردم درمانده با «چشم‌های گودرفته» که مشخص است دچار قحطی شده‌اند، غارت می‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از ساکنان شهر خان یونس در جنوب غزه نوشته است که تانک‌های اسرائیلی مناطق اطراف دو بیمارستان این شهر را ویران کرده‌اند و ساکنان آواره در جست‌وجوی محل امن جدید به سمت مناطق جنوبی‌تر می‌روند.

بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیونی نوار غزه توسط اسرائیل و در پی عملیات در مناطق شمالی، به سمت شهر خان یونس و مناطق شمال و جنوب آن رانده شده‌اند.

مقام‌های بهداشتی حماس می‌گویند در ۲۴ ساعت گذشته و بر اثر حملات اسرائیل که نیروهایش از شمال غزه به سمت جنوب رفته‌اند، دست‌کم ۵۰ فلسطینی در خان یونس کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل در آخرین اعلامیه خود گفت نیروهایش در خان یونس از نزدیک با اعضای حماس درگیر شده و از حملات هوایی «دقیق» و تک‌تیراندازها برای از پا درآوردن چندین تن از آنها بهره برده است.

در عین حال کادر درمان دو بیمارستان الناصر و العمل می‌گویند تانک‌های اسرائیلی ارتباط این دو بیمارستان همچنان فعال خان یونس با اطراف را قطع کرده‌اند و گروه‌های درمانی، بیماران و مردم آواره را در داخل این دو مرکز یا اطرافش به دام انداخته‌اند.

اسرائیل می‌گوید حماس از بیمارستان‌ها به عنوان پوشش فعالیت نیروهایش بهره می‌برد، اما حماس و کارکنان بیمارستان‌ها این ادعا را رد می‌کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده است کمتر از ۲۰ درصد نوار غزه که شامل حدود ۶۰ کیلومتر مربع می‌شود، اکنون به محل استقرار ۱.۵ میلیون فلسطینی بی‌خانمان در جنوب این باریکه تبدیل شده و تشدید درگیری‌ها «زندگی آنها را تهدید می‌کند.»

بیشتر در این باره: اعلام «گسترش» عملیات اسرائیل در خان یونس در پی «مرگبارترین» روز جنگ با حماس

در جریان حمله روز ۱۵ مهر حماس به خاک اسرائیل حدود ۱۲۰۰ تن کشته شدند و حماس و گروه‌های متحدش بیش از ۲۴۰ تن را به گروگان گرفتند. از سوی دیگر، به گفته حماس، شمار کشته‌شدگان ناشی از عملیات نظامی اسرائیل به غزه از مرز ۲۵ هزار تن گذشته است.

دولت جو بایدن بارها گفته است از توافق میان حماس و اسرائیل برای وقفه‌های بشردوستانه در برابر آزادی گروگان‌های اسرائیلی حمایت می‌کند اما با آتش‌بس مخالف است.

همچنین اعلام شده که شیخ محمد عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، قرار است هفته آینده برای شرکت در نشست شورای آتلانتیک به پایتخت ایالات متحده سفر کند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا