مذاکرات آتش‌بس غزه «در روزهای آینده از سر گرفته می‌شود»

تصویری از ویرانه‌های بازمانده از حملات اسرائیل به شهر خان‌یونس در جنوب نوار غزه

اسرائیل و قطر خبر داده‌اند که مذاکرات دستیابی به توافقی برای آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها ظرف روزهای آینده از سر گرفته می‌شود.

در همین حال دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه سوم آبان اعلام کرد که داوید بارنئا، رئیس سازمان موساد، رهسپار دوحه، پایتخت قطر می‌شود.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل، رئیس موساد روز یکشنبه برای «پیش بردن ابتکاراتی که در دستور کار قرار دارند» راهی قطر خواهد شد، تصمیمی که با مخالفت ایتامار بن گویر و بتسال‌ئل اسموتریچ، وزرای راست افراطی کابینه نتانیاهو مواجه شده است.

ساعاتی قبل از این واکنش‌ها، ایالات متحده و قطر اعلام کرده بودند که مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه از سر گرفته خواهد شد.

بیشتر در این باره: «پاسخگو»کردن عاملان حمله به اقامتگاه نتانیاهو؛ «گیرافتادن صدها» نفر در بیمارستان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در یازدهمین سفر خود به منطقه از زمان آغاز جنگ غزه، روز پنجشنبه در دوحه گفت که کشورهای میانجی این مذاکرات در حال بررسی گزینه‌ها و پیشنهادات جدیدی هستند.

به گفته او، این کشورها به دنبال راه‌حلی هستند تا «هم اسرائیل عقب‌نشینی کند، هم حماس نتواند خود را سازماندهی دوباره کند و هم مردم فلسطین بتوانند زندگی و آینده خود را بازسازی کنند».

آقای بلینکن همچنین بار دیگر تاکید کرد که کشته شدن یحیی سنوار فرصتی برای دستیابی به توافق فراهم آورده است.

در همین حال محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، نیز اعلام کرد که هیات‌های نمایندگی ایالات متحده و اسرائیل به دوحه سفر خواهند کرد.

او افزود که مقام‌های قطر پس از مرگ یحیی سنوار، رهبر گروه افراطی حماس، با رهبران این گروه «بار دیگر گفت‌وگو کرده‌اند».

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

روز پنجشنبه همچنین «القاهره»، تلویزیون دولتی مصر، گزارش داد که یک هیئت امنیتی مصر با هیئتی از رهبران حماس در قاهره دیدار کرده و یکی از محورهای مذاکرات آنها از سرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه بوده است.

به نوشته رویترز، اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد گروه افراطی حماس، به شبکه تلویزیونی لبنانی حامی ایران «المیادین» گفت که تغییری در موضع این گروه ایجاد نشده و گروگان‌ها تنها در صورت توقف عملیات اسرائیل در نوار غزه آزاد خواهند شد.

این مقام گروه افراطی حماس همچنین گفت که حماس برای توقف جنگ آمادگی دارد اما اسرائیل «باید متعهد به آتش‌بس بماند، نیروهای خود را از نوار غزه خارج کند، اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان را بدهد، با معاوضه زندانیان موافقت کند و اجازه دهد که کمک‌های بشردوستانه به دست مردم غزه برسد».

بیشتر در این باره: جزئیات کشته‌شدن «تصادفی» یحیی سنوار؛ چگونه زندگی رهبر حماس به شماره افتاد؟

در ماه‌های گذشته تلاش‌های میانجیگران، شامل آمریکا، مصر و قطر، برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها بی‌نتیجه مانده است.

طی روزهای اخیر مقام‌های آمریکا و اسرائیل و همچنین برخی از تحلیلگران تاکید کرده‌اند که یحیی سنوار مانع کلیدی برای دستیابی به توافق بوده است.

با این حال رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دو وزیر راستگرای کابینه بنیامین نتانیاهو با تصمیم دولت مبنی بر از سرگیری مذاکرات مخالفت کرده‌اند.

به نوشته تایمز اسرائیل، ایتامار بن گویر و بتسالل اسموتریچ، وزیران امنیت ملی و دارایی اسرائیل، روز پنجشنبه تصمیم دولت را «اشتباه» خواندند و از آن ابراز تاسف کردند.

بحران کنونی خاورمیانه با یورش گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در برداشت آغاز شد؛ اسرائیل در پاسخ به این یورش، عملیاتی نظامی را در سراسر نوار غزه آغاز کرده است که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس تاکنون حدود ۴۳ هزار کشته برجای گذاشته است.