لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ آبان ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳
خودرو خبرنگاران در مهمان‌خانه‌ای در جنوب لبنان که هدف حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت
خودرو خبرنگاران در مهمان‌خانه‌ای در جنوب لبنان که هدف حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت

کشته شدن سه خبرنگار دیگر در لبنان؛ «پاسخگو»کردن عاملان حمله به اقامتگاه نتانیاهو

خلاصه رویدادها:

  • حملات هوایی اسرائیل به حومه جنوبی بیروت روز پنجشنبه و بامداد جمعه ادامه یافت
  • رئیس ستاد ارتش اسرائیل می‌گوید امکان «پایانی قاطع» در درگیری با حزب‌الله در لبنان وجود دارد
  • اسرائیل از کشته شدن یک فرمانده حماس که «کارمند اونروا» بود خبر داد
  • وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید بعد از حمله به ایران، جهان میزان آمادگی ما را درک خواهد کرد
  • قدرت‌های جهانی یک میلیارد دلار برای لبنان جمع‌آوری کردند
  • قیمت دلار در ایران به ۶۹ هزار تومان نزدیک شد
  • دفتر نتانیاهو از اراده مصر برای پیشبرد مصر در مذاکرات آزادی گروگان‌ها استقبال کرد و از سفر رئیس موساد به دوحه خبر داد
۲۲:۱۲

کشته شدن سه خبرنگار دیگر در لبنان

بامداد جمعه، سه خبرنگار در حمله ارتش اسرائیل به یک مهمان‌خانه در جنوب شرقی لبنان کشته شدند. این حمله از مرگبارترین حملات به خبرنگاران از حدود یک سال پیش محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، دو نفر از کشته‌شدگان فیلمبردار و تکنسین پخش تلویزیونی المیادین در بیروت بوده‌اند و دیگری فیلمبردار شبکه المنار که متعلق به گروه حزب‌الله لبنان است.

حمله روز جمعه اسرائیل در منطقه‌ای انجام شد که تا کنون از حملات هوایی مصون مانده‌ بود و رسانه‌ها از آنجا برای پوشش اخبار جنگ استفاده می‌کردند؛ خبرنگاران کشته‌شده نیز در زمان حمله در یک مهمانسرا در همین منطقه خواب بودند.

این مجموعه شامل تعدادی کلبه میان درختان بود که رسانه‌های مختلف از آن‌ها برای پوشش جنگ اجاره کرده بودند. ارتش اسرائیل بدون اطلاع قبلی این حمله را انجام داد و سپس اعلام کرد که در حال بررسی آن است.

اوایل هفته نیز اسرائیل یک دفتر متعلق به شبکه المیادین در حومه جنوبی بیروت را هدف حمله قرار داد.

هر دو شبکه المیادین و المنار با گروه حزب‌الله و حامی اصلی آن، جمهوری اسلامی ایران، همسو هستند.

از سوی دیگر، خدمات اورژانس اسرائیل روز جمعه اعلام کرد بر اثر گلوله‌باران شمال اسرائیل توسط حزب‌الله، در شهر مجدالکروم که اکثر ساکنان آن عرب هستند، دو نفر، یک زن ۱۹ ساله و یک مرد ۲۱ ساله، کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در این حمله یک باشگاه ورزشی مورد حمله قرار گرفته است. به‌گفته ارتش، طی این حمله حدود ۳۰ موشک و تا ظهر جمعه در مجموع ۴۵ موشک از جانب لبنان شلیک شده که برخی از آن‌ها رهگیری شده‌اند.

۱۸:۱۱

«گیر افتادن صدها بیمار و کارمند بیمارستان کمال عدوان» در غزه

بیمارستان کمال عدوان، سوم آبان
بیمارستان کمال عدوان، سوم آبان

ارتش اسرائیل کشته‌شدن سه سربازش در جریان درگیری‌های تازه در شمال غزه را تأیید کرد.

بر اساس بیانیهٔ امروز ارتش اسرائیل، با احتساب این سه سرباز، مجموع نظامیان اسرائیلی که در جنگ غزه کشته شده‌اند، به ۷۶۲ تن رسید.

این در حالی‌ است که تعداد فلسطینی‌های کشته‌شده در این جنگ، از مرز ۴۲ هزار تن عبور کرده که شمار بسیاری از آنان کودکان، زنان و افراد غیرنظامی بوده‌اند.

در تحولی دیگر، رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در پی تشدید عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نزدیکی آخرین بیمارستان فعال در شمال غزه، ارتبط این سازمان با کارکنانش در این بیمارستان قطع شده است.

تدروس آدهانوم گبر یسوس این موضوع را با انتشار مطلبی روی شبکه ایکس اعلام کرد.

وزارت بهداشت غزه هم گفته که صدها بیمار و کارمند بیمارستان کمال عدوان در میانه‌ٔ درگیری‌ها گیر افتاده‌اند.

به‌ گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت، کارکنان این نهاد و آژانس‌های همکارش، در ساعات پایانی چهارشنبه‌شب به بیمارستان کمال عدوان رسیده و ۲۳ بیمار و ۲۵ امدادگر را به بیمارستان شفا در غزه منتقل کرده بودند.

آقای گبر یسوس با اشاره به حضور تعداد بسیار زیادی از بیماران و مجروحان در این بیمارستان، از وضعیت بیماران، کادر
درمان، کارکنان سازمان جهانی بهداشت، و همینطور کسانی که در این بیمارستان پناه گرفته‌اند، ابراز نگرانی کرد.

اسرائیل از حدود سه هفته پیش، عملیات گسترده‌ای را در نواحی شمالی نوار غزه از سر گرفته و هدف از آن‌ را مقابله با سازماندهی مجدد شبه‌نظامیان فلسطینی عنوان کرده است.

۱۲:۴۲

طرح سنای آمریکا برای قطع کمک‌های مالی به سازمان ملل در صورت «تنزل» جایگاه اسرائیل

۲۸ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی به سنا ارائه کرده‌اند که در صورت اقدام سازمان ملل متحد در راستای «تنزل» جایگاه اسرائیل، کمک‌های مالی آمریکا به سازمان ملل و آژانس‌های آن قطع خواهد شد.

این سناتو‌رها پیش‌نویسی را برای تصویب به سنا ارائه کرده‌اند که در آن آمده‌ است تشکیلات خودگردان فلسطینی در تلاش است تا به «جایگاه اسرائیل در سازمان ملل ضربه زده و آن را تنزل دهد».

بر اساس رأی مجمع عمومی سازمان ملل در بهار امسال، فلسطینیان در این نهاد بین‌المللی به جایگاه ناظر دائم ارتقا یافتند که به تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین امکان می‌دهد اقداماتی از جمله در زمینه تلاش برای «تنزل» موقعیت اسرائیل را که عضو کامل و متساوی‌الحقوق سازمان ملل است، انجام دهد.

سناتورهای جمهوری‌خواه در طرح ارائه شده این هفته خود به سنا نوشتند باید اطمینان حاصل شود که هر گونه تغییر در وضعیت اسرائیل با عواقبی برای بانی آن همراه باشد.

طرح مورد نظر سناتورها تأکید کرده در صورت تنزل جایگاه اسرائیل یا تعلیق این کشور یا هر نوع محدودیت در مشارکت اسرائیل در سازمان ملل، دولت فدرال باید از پرداخت وجوه عضویت آمریکا در این نهاد بین‌المللی یا کمک به آژانس‌های تخصصی یا سایر نهادهای مرتبط با آن منع شود.

آمریکا بزرگ‌ترین کمک‌کننده به سازمان ملل است. مجموع کمک‌های مالی این کشور به سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار بود که حدود یک سوم بودجه کل این نهاد است.

آمریکا از سال ۱۹۸۲ که جورج شولتز وزیر خارجه وقت بود، هشدار داده که از هر نهاد سازمان ملل که اسرائیل در آن حضور نداشته باشد، خارج می‌شود. دولت وقت دونالد ترامپ کمک به انروا، آژانس کاریابی سازمان ملل برای فلسطینیان، را قطع کرد که در زمان دولت جو بایدن از سرگرفته شد.

اسرائیل و دبیرکل سازمان ملل در یک سال اخیر روابط به‌شدت متشنجی داشته و وزیر خارجه اسرائیل، آنتونیو گوترش را به عنوان «عنصر نامطلوب» که «حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرده»، از سفر به کشورش محروم کرده است.

۱۱:۳۲

توجه رسانه‌های اسرائیل به دیوارنگاره‌ٔ «هیچ اسیری آزاد نمی‌شود» در تهران

رسانه‌های اسرائیل به دیوارنگاره‌ٔ بزرگی در تهران با عکس گروگان‌های اسرائیلی توجه کرده و آن را نشانه مخالفت ایران، به عنوان حامی اصلی حماس، در آزادی این ربوده‌شدگان دانسته‌اند.

بر روی دیوارنگارهٔ یاد شده، تصاویر شهروندان غیرنظامی گروگان اسرائیلی در حالی که خون به روی صورت آن‌ها پاشیده شده منتشر شده‌ است.

به گفته رسانه‌های اسرائیل، این دیوارنگاره می‌تواند هشداری در مورد کشته‌شدن ربوده‌شدگان باشد. روزنامه معاریو نوشت ایران با این کار «یک گام خطرناک جدید علیه اسرائیل برداشته است».

پوستر یادشده از جمله در میدان فلسطین تهران نصب شده، با دو عنوان عبری و فارسیِ «هیچ اسیری آزاد نخواهد شد».

این پوستر در حالی غیرنظامیان اسرائیلی را «اسیر» نامیده که در کنار آن شهرداری تهران با قرار دادن تصاویر فرماندهان ارشد حزب‌الله مانند فواد شکر و ابراهیم عقیل که از سوی اسرائیل کشته شدند، از آن‌ها تجلیل کرده است.

در ادبیات نظامی، «اسیر» به فردی گفته می‌شود که در میدان جنگ و در حال جنگیدن به اسارت گرفته شده است اما شهروندان غیرنظامی که از خانه خود ربوده شده‌اند، «گروگان» هستند.

۱۱:۱۴

رئیس موساد برای مذاکره درباره آزادی گروگان‌های اسرائیلی به دوحه می‌رود

در پی «استقبال» بنیامین نتانیاهو از پیشنهاد وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر قطر برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل با گروه افراطی حماس بر سر آزادی شماری از شهروندان ربوده‌شده اسرائیلی، رئیس موساد راهی دوحه می‌شود.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده، در حمله غافلگیرانه ۱۵ مهر پارسال به اسرائیل، ۲۵۱ شهروند این کشور را ربود که هنوز ۱۰۱ تن از آن‌ها، شامل زنان، نوزادان، مردان سالخورده و چند سرباز دختر و پسر در دست حماس در غزه هستند.

رسانه‌های اسرائیل خبر دادند داوید برنئا، رئیس موساد، برای گفت‌وگو با مقامات قطری و مصری که همچنان میانجی گفت‌وگوهای غیر مستقیم بر سر آتش‌بس در جنگ غزه هستند، به دوحه خواهد رفت. آقای برنئا در قطر با ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، که او نیز به دوحه می‌رسد، دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

به نوشته جروزالم پست، داوید برنئا در حال کار روی یک توافق جدید است و اسرائیل احساس می‌کند که «یک فرصت واقعی» برای «شروع جدید» به وجود آمده است.

به‌دنبال مذاکرات وزیر خارجه آمریکا در روز سوم آبان در دوحه، نخست‌وزیر قطر از طرح تازه کشورش برای آتش‌بس خبر داد که بر اساس آن، ابتدا یک معامله محدود با هدف آزاد کردن شماری از ربوده‌شدگان اسرائیلی در دستور کار قرار می‌گیرد.

پیش از اعلامیه محمد بن‌عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در مورد مذاکرات جدید، رونِن بار، رئیس سازمان امنیت داخلی اسرائیل، در آغاز هفته برای دیدار با رئیس جدید سازمان اطلاعات و امنیت مصر که مسئول این مذاکرات است، به قاهره رفته بود.

رسانه‌های اسرائیل از آمادگی اصولی دولت نتانیاهو برای دو هفته توقف عملیات نظامی در غزه برای آزاد کردن تعدادی از گروگان‌ها خبر داده‌اند.

به گزارش شبکه‌های کان و ۱۲ تلویزیون اسرائیل، این کشور پس از کشتن یحیی سنوار، رهبر حماس، دست بالا را در مذاکرات دارد، به دستاوردهای نظامی لازم در قبال غزه نائل شده و «تصویر پیروزی» را با کشتن سنوار به‌دست آورده است.

آنتونی بلینکن نیز در دوحه گفت اسرائیل اکثر اهداف راهبردی مورد نظر خود در غزه را کسب کرده و با خروج سنوار از صحنه، یکی از موانع اصلی در پیشرفت در مذاکرات از بین رفته است.

خلیل الحیه، از رهبران حماس در خارج، سوم آبان اعلام کرد گروه او در مذاکرات جدید مشارکت خواهد کرد.

آخرین دور گفت‌وگوهای مشابه دو ماه پیش برگزار شد که به گفته آمریکا، به‌دلیل مخالفت‌های سنوار شکست خورد.

۱۰:۲۳

نتانیاهو می‌گوید عوامل حملهٔ پهپادی به اقامتگاه خود را پاسخگو خواهد کرد

نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی فرانسه گفت کشورش آمران و عوامل حملهٔ پهپادی اخیر به اقامتگاه‌ شخصی‌ او در شهر قیصریه را پاسخگو خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو افزود: این رویداد مانند آن است که تروریست‌ها اتاق خواب رئیس‌جمهور فرانسه و همسرش را هدف قرار دهند.

او گفت: «حملات ایران به اسرائیل بزرگ‌ترین تهاجم موشکی در تاریخ بوده و یقیناً پاسخ خواهد داشت».

رئیس پارلمان و وزیران ارشد دولت اسرائیل گفته‌اند ایران آمر حمله پهپادی به خانه نخست‌وزیر این کشور بوده است. آن‌ها به نقش نیروهای سپاه پاسداران در لبنان در کمک به حزب‌الله در انجام حملات راکتی و پهپادی در دوره اخیر اشاره کرده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل نیز روز چهارشنبه به شبکه العربیه گفت کشورش نیروهای سپاه در لبنان را که زیر نظر سفارت ایران در بیروت در حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله دخیل هستند، رصد و تعقیب می‌کند.

۱۰:۱۹

رادیو ارتش اسرائیل گزارش «تایمز» درباره تعویق حمله احتمالی به ایران را رد کرد

رادیو ارتش اسرائیل، به نقل از «یک منبع ارشد امنیتی» اسرائیلی، گزارش روزنامه بریتانیایی «تایمز» در خصوص به تعویق افتادن پاسخ نظامی احتمالی اسرائیل به حمله موشکی ماه گذشته ایران را رد کرد.

تایمز روز پنج‌شنبه نوشته بود که اسرائیل پاسخ نظامی برنامه‌ریزی شده خود به حمله موشکی ایران در روز دهم مهر را که برای آن تمرین کرده بود، مستلزم بازنگری دانسته زیرا ارزیابی می‌کند که افشای دو سند اخیر پنتاگون در خصوص این آمادگی‌ها، به جمهوری اسلامی ایران در مورد نحوه عملیات و اهداف، اطلاعات داده و موضوع غافلگیری در حمله را کاهش داده و اسرائیل در اهداف مورد نظر خود برای حمله باید تغییراتی بدهد.

هم اسرائیل و هم آمریکا درستی دو سند درز کرده اخیر پنتاگون را رد نکرده و پلیس فدرال آمریکا تحقیقات در مورد نحوه افشای این دو سند اطلاعاتی را آغاز کرده است.

«منبع ارشد امنیتی» اسرائیلی شامگاه سوم آبان به رادیو ارتش اسرائیل گفت ارتباطی میان افشای اسناد پنتاگون با زمان مناسب برای پاسخ نظامی ما به ایران وجود ندارد.

این منبع افزود: «در هفته‌های گذشته چند مورد پنجره‌های فرصت مناسب برای عملی کردن پاسخ گشوده شده بود اما شرایط کامل مورد نظر برای نهایی کردن حمله فراهم نبود».

او گفت: «ما زمان مناسب را با توجه به فرصت‌های عملیاتی تعیین خواهیم کرد». نام این «منبع ارشد امنیتی» برده نشد اما رادیو ارتش اسرائیل به مقامات ارشد نظامی و امنیتی این کشور دسترسی زیادی دارد.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز در نشست خبری پنج‌شنبه‌شب خود در پایان سلسله اعیاد پاییزه یهودیان که در آن رویدادهای نظامی روزهای گذشته را برای مردم کشورش تشریح کرد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص احتمال تعویق در پاسخ نظامی اسرائیل به ایران، گفت: ارتش طرح‌های خود را به دولت ارائه کرد، کادر سیاسی آن را تصویب کرد و اجرای طرح اکنون تنها منوط به فرمان رهبری سیاسی است.

دریابان هگاری این را نیز گفت که کشورش زمان مناسب را بر اساس نیازهای عملیاتی تشخیص می‌دهد و ارتش در مورد درز اطلاعاتش از سوی پنتاگون اظهارنظر نمی‌کند.

۰۹:۰۳

نیویورک تایمز: ایران در حال آماده کردن طرح نظامی برای پاسخ به حمله احتمالی اسرائیل است

روزنامهٔ نیویورک تایمز می‌گوید با توجه به حملهٔ تلافی‌جویانهٔ مورد انتظار اسرائیل به ایران، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حال طراحی تعدادی طرح نظامی برای پاسخ به این حمله احتمالی هستند.

نیویورک تایمز روز جمعه به نقل از «چهار مقام ایرانی» ناشناس از جمله «دو تن از اعضای سپاه پاسداران» گزارش داد شدت پاسخ ایران به این بستگی دارد که اسرائیل چه نوع حمله‌ای انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش، اگر اسرائیل حمله بزرگی مانند هدف قرار دادن تأسیسات نفتی و هسته‌ای را علیه ایران انجام دهد، جمهوری اسلامی واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

به نوشتهٔ این روزنامه، در صورت تحقق چنین سناریویی ایران تا شلیک هزار موشک بالستیک به خاک اسرائیل، تشدید حملات گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی در منطقه و اختلال در کشتیرانی در تنگهٔ هرمز و خلیج فارس را در نظر خواهد گرفت.

نیویورک تایمز نوشت با این حال اگر حملات اسرائیل به چند انبار و چند پایگاه نظامی محدود انجام شود، این امکان وجود دارد که ایران حتی پاسخ این حملات را ندهد، چون این کشور خواهان جنگ نیست.

احتمال پاسخ گسترده به حمله احتمالی اسرائیل از سوی ایران در حالی مطرح شده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ آمریکا، روز پنجشنبه گفت امیدوار است ایران پیام روشنی دریافت کرده باشد که با هرگونه حملهٔ بیشتر به اسرائیل منافع خود را به شکل اساسی به خطر می‌اندازد.

به گزارش سی‌ان‌ان به نقل از «منبعی آشنا با موضوع»، مقامات اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، به ایالات متحده اطمینان داده‌اند که حمله تلافی‌جویانه به ایران محدود به اهداف نظامی خواهد بود و شامل تأسیسات نفتی یا هسته‌ای نخواهد شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه دهم مهر در دومین حمله مستقیم از آسمان و خاک ایران علیه اسرائیل، با ۱۸۱ فروند موشک بالستیک زمین به زمین این کشور را هدف قرار داد.

حمله موشکی ایران تلفاتی به بار نیاورد اما به دو پایگاه هوایی در جنوب اسرائیل و شماری خانه در مرکز این کشور آسیب وارد کرد.

۰۷:۴۴

خبرگزاری رسمی لبنان از «کشته شدن سه عضو المیادین و المنار بر اثر حمله هوایی اسرائیل» خبر داده است

خبرگزاری دولتی لبنان بامداد جمعه گزارش داد که حمله هوایی اسرائیل به یک ساختمان در حاصبیا، در جنوب این کشور و در نزدیکی مرز سوریه، «دست‌کم سه تن از کارکنان رسانه‌ها کشته شدند».

به نوشته این خبرگزاری، کشته‌شدگان شامل تصویربردار شبکه المنار وابسته به گروه حزب‌الله، و همچنین یک تصویربردار و یک تکنیسین شبکه المیادین وابسته به ایران بوده‌اند.

خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز به نقل از رسانه‌های لبنان گزارش داده‌اند که این حمله دست‌کم دو زخمی نیز در بر داشته است.

ارتش اسرائیل هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.

۰۷:۱۸

سازمان بهداشت جهانی: یک سوم مراکز درمانی لبنان تعطیل شده‌اند

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت که بیش از ۱۰۰ درمانگاه و بیمارستان در لبنان که برابری می‌کند با یک سوم ظرفیت درمانی این کشور، به دلیل بمباران‌های سنگین اسرائیل تعطیل شده‌اند.

تدروس ادهانوم که در کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم لبنان و حق حاکمیت آن حضور یافته بود اظهار داشت که کارکنان بخش درمان تحت فشار شدید قرار دارند و هدف حمله قرار گرفته‌اند.

وی شرایط بهداشتی و درمانی در لبنان را «وخیم» توصیف کرد و گفت که بیش از ۱.۲ میلیون نفر آواره شده‌اند و یک مورد وبا به دلیل وخامت شرایط آب و بهداشت نیز در شمال این کشور گزارش شده است.

تدروس ادهانوم همچنین عنوان کرد که سازمان جهانی بهداشت ۵۳ مورد حمله به اماکن درمانی لبنان را در سال گذشته مستند کرده است که منجر به مرگ ۹۹ بیمار و کارمند شده است.

وی هشدار داد که بحران کنونی و عدم حل معضلات بهداشتی و درمانی لبنان می‌تواند به شیوع بیماری‌های خطرناک منجر شود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG