آمریکا ۱۰ عضو یک شبکه مالی بزرگ گروه حماس را تحریم کرد

شبه‌نظامیان گروه حماس

ایالات متحده از اعمال تحریم علیه ۱۰ عضو ارشد یک شبکه مالی بزرگ از اعضای حماس در غزه، قطر، ترکیه، سودان و الجزایر خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ مهر با انتشار بیانیه‌ای در سایت خود اعلام کرد که ۱۰ تن از اعضای حماس، از جمله یک فرمانده کلیدی و همچنین تسهیل‌کنندگان مالی این گروه، را تحریم کرده است.

این گزارش می‌افزاید تاکنون حدود هزار نفر از اعضای شبکه تروریستی تحت حمایت ایران، از جمله حماس و حزب‌الله توسط آمریکا تحریم شده‌اند.

بیشتر در این باره: وزیر خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران به‌دلیل حمله حماس به اسرائیل را منتفی ندانست

در میان افراد تحریم شده، نام ایمن نوفل (نحاف) از اعضای ارشد گردان‌های غزالدین قسام حماس نیز دیده می‌شود که در حملات اخیر اسرائیل کشته شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید تحریم‌های جدید دارایی‌های یک سبد سرمایه‌گذاری سری مرتبط با گروه حماس در کشور قطر به همراه یک تسهیل کننده مالی مستقر در قطر که دارای روابط نزدیک با رژیم ایران است، یک فرمانده کلیدی حماس و یک صرافی رمزارز مستقر در غزه و اپراتور آن را هدف قرار داده است.

پیشتر شرکت‌های اطلاعات رمزارز اسرائیل از توقیف ۴۱ میلیون دلار «بیت‌کوین» مربوط به حماس و ۹۴ میلیون دلار «بیت‌کوین» مربوط به جنبش جهاد اسلامی طی سال‌های ۲۰۲۰ تا اواسط ۲۰۲۳ توسط اسرائیل خبر داده بودند.

نهادهای اطلاعاتی آلمان نیز پارسال گزارش دادند که رهبران گروه حماس حدود ۵۰۰ میلیون دلار در شرکت‌هایی در ترکیه، عربستان، الجزایر، سودان و لبنان سرمایه‌گذاری کرده و درآمد کسب می‌کنند.

جَنِت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا هم‌زمان اعلام کرد ایالات متحده اقدامی سریع و قاطع برای هدف قرار دادن تأمین‌کنندگان و تسهیل‌گران مالی حماس در پی قتل عام «وحشیانه و غیرعقلانی» آن‌ها علیه غیرنظامیان اسرائیلی از جمله کودکان انجام داد.

تحریم افراد مرتبط با شبکه مالی حماس هم‌زمان با سفر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل برای نشان دادن حمایت واشینگتن از تل‌آویو در جنگ با حماس انجام شده است.

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را در لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند. آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی بزرگترین حامی مالی حماس و گروه‌های شبه‌نظامی دیگر در نوار غزه است و سالانه بالای ۱۰۰ میلیون دلار به این گروه‌ها کمک می‌کند.

در حملات اخیر حماس به خاک اسرائیل، بیش از ۱۴۰۰ شهروند این کشور کشته شدند و حملات هوایی متقابل اسرائیل به نوار غزه نیز تاکنون دست کم سه هزار کشته بر جا گذاشته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید در کنار ایران، شبکه مالی حماس سالانه صدها میلیون دلار منابع مالی از خارج دریافت می‌کند.

بیشتر در این باره: جمهوری اسلامی و سه دهه حمایت از حماس

به رغم چنین درآمدی، گزارش ماه سپتامبر صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سرمایه مالی موجود در نوار غزه طی ۱۶ سالی که حماس کنترل آن را در دست گرفته است تغییری نکرده؛ در حالی که این حجم سرمایه در کرانه باختری از سال ۲۰۰۷ تا پارسال سه برابر شده و به ۴۵ میلیارد دلار رسیده است.

خانم یلن تصریح کرده است آمریکا در هدف قرار دادن منابع مالی حماس تردید نخواهد کرد و افزود: «خزانه‌داری آمریکا سابقه طولانی در اخلال مؤثر تأمین مالی تروریسم دارد. واشینگتن به برداشتن تمام گام‌های لازم در راستای جلوگیری از دسترسی حماس به توانایی‌های مالی برای ارتکاب جنایات ادامه خواهد داد.»

با استفاده از گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا و رادیو فردا/د.خ/ ک.ر