آمریکا چند عضو گروه حماس و گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران را تحریم کرد

خالد قدومی (نفر وسط) تبعه اردن و رابط مالی میان حماس و ایران که در تهران زندگی می‌کند، نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه برخی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شماری از اعضای گروه حماس اعمال کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه پنجم آبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: علی مرشد شیرازی و مصطفی محمد خانی، اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران، که در آموزش نظامی نیروهای حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله دست دارند را تحریم کرده است.

علی‌احمد فیض‌اللهی، فرمانده نیروهای ویژه تیپ «صابرین» سپاه پاسداران، نیز تحریم شده است.

این بیانیه می‌گوید تیپ صابرین هم در آموزش نیروهای نیابتی ایران در فلسطین، سوریه، لبنان و هم در سرکوب اعتراضات مردمی داخل ایران نقش دارد.

خالد قدومی، تبعه اردن و رابط مالی میان حماس و ایران که در تهران زندگی می‌کند، نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

بیشتر در این باره: سفر دو هیئت از حماس و ایران به روسیه؛ «قدردانی» حماس از کمک‌های تهران

بیانیه وزارت خزانه‌داری می‌افزاید: «بنیاد شهید» ایران که در سال ۲۰۰۷ به فهرست سیاه آمریکا وارد شده بود، از طریق انجمن خیریه الانصار، وابسته به جنبش جهاد اسلامی، میلیون‌ها دلار به خانواده‌های اعضای سازمان‌های تروریستی یاد شده پول واریز کرده و در عضوگیری این گروه‌ها، همچنین تامین مالی عملیات‌های تروریستی آن‌ها نقش داشته است.

ناصر الشیخ علی، مدیر انجمن خیریه الانصار در نوار غزه، نیز به فهرست تحریم‌های جدید آمریکا افزوده شده است.

این بیانیه می‌افزاید چند شرکت‌ مستقر در سودان و اسپانیا به علاوه سهامداران ترک شرکتی که قبلاً به عنوان بخشی از سبد سرمایه‌گذاری حماس تعیین شده بود، نیز هدف تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

ایالات متحده می‌گوید سبد سرمایه‌گذاری‌های حماس با دارایی حدود ۵۰۰ میلیون دلار در ترکیه، سودان، الجزایر، امارات متحده عربی و مناطق دیگر فعال است.

بیشتر در این باره: سردرگمی مقام‌های ایران؛ چگونه باید از جنگ اسرائیل و حماس دور ماند؟

این دومین دور تحریم‌های آمریکا علیه مقامات حماس و جهاد اسلامی، همچنین تضعیف دسترسی آن‌ها به منابع مالی، از زمان تهاجم ۱۵ مهر حماس به اسرائیل است.

والی آدیمو، معاون خزانه‌داری آمریکا، روز جمعه همچنین از عملکرد ضعیف نهادهای دخیل در بازار رمزارز برای کنترل نقل و انتقالات مالی گروه‌های تروریستی انتقاد کرد.

پیشتر دو شرکت اسرائیلی که تراکنش‌های رمز ارز را بررسی می‌کنند اعلام کرده بودند که اسرائیل از سال ۲۰۲۰ حدود ۴۱ میلیون دلار ارز مجازی «بیت‌کوین» مربوط به حماس و ۹۳ میلیون دلار بیت‌کوین مربوط به جهاد اسلامی را توقیف کرده است.

پارسال همچنین ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آلمان نشان داد که دارایی‌ شرکت‌های مرتبط با حماس در خارج از نوار غزه ۵۰۰ میلیون دلار است. بخش بزرگی از این شرکت‌ها در زمینه ساخت‌وساز در سودان، عربستان، ترکیه و الجزایر فعال هستند.

ارزیابی نهادهای اطلاعات آمریکا در سال ۲۰۲۰ نیز حاکی است که ایران سالانه ۱۰۰ میلیون دلار صرف تامین مالی حماس و جهاد اسلامی می‌کند.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، رادیو فردا/د.خ/ک.ر