وعده آمریکا برای کاهش ۸۰ درصدی در رشد انتشار گاز متان طی ۱۵ سال

نماینده آمریکا در اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل که در شهر دوبی امارات متحده عربی در حال برگزاری است از برنامه دولت خود برای کاهش سرعت رشد انتشار گاز متان در اتمسفر خبر داد.

مایکل رگان، رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، روز شنبه ۱۱ آذر در اجلاس «کاپ ۲۸» گفت تحت قوانین جدیدی که وضع خواهد شد، رشد انتشار گاز بسیار آلاینده متان این کشور تا سال ۲۰۳۸ حدود ۸۰ درصد کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت، خواهد بود.

آمریکا و اتحادیه اروپا پیشتر متعهد شده بودند که انتشار متان را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد کاهش دهند.

گاز متان یکی از آلاینده‌ترین گازهای گلخانه‌ای است و یک سوم پدیده گرمایش زمین به خاطر انتشار آن در اتمسفر اتفاق افتاده است. میزان تاثیر انتشار این گاز در گرمایش زمین ۸۰ برابر بیشتر از دی‌اکسید کربن است.

گاز متان همان گازی است که در منازل برای پخت و پز استفاده می‌شود و با سوختن تبدیل به آب و دی‌اکسید کربن می‌شود، اما انتشار مستقیم آن در اتمسفر، تاثیرات بسیار مخرب‌تری از دی‌اکسید کربن در تغییرات اقلیمی دارد.

آمریکا با طرح‌ها و قوانین جدید در نظر دارد تا ۱۵ سال آینده، در مجموع از انتشار حدود ۵۶ میلیون تن متان اضافه خودداری کند.

این کشور بعد از روسیه دومین کشور بزرگ منتشرکننده متان در اتمسفر است و بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، پارسال حدود ۱۴ میلیون تن انتشار گاز متان داشته است.

ایران نیز از لحاظ انتشار متان، سومین جایگاه را در جهان دارد و پارسال ۵.۵ میلیون تن انتشار متان داشته است. بخش عمده این انتشار، حاصل نشت متان در مرحله تولید نفت و گاز، همچنین نشتی شبکه کهنه و فرسوده گاز ایران است.

همزمان شرکت‌ها و برخی کشورها در اجلاس «کاپ ۲۸» متعهد شده‌اند یک میلیارد دلار برای کاهش انتشار متان در جهان اختصاص دهند.

ترکمنستان نیز که بعد از ایران چهارمین جایگاه را در جهان از لحاظ نشت متان دارد، در اجلاس دوبی متعهد شد که تدابیری برای کاهش آن در نظر بگیرد.

ایران از شرکت در این اجلاس بین‌المللی که با حضور تقریبا نمایندگان تمام کشورهای جهان برگزار می‌شود، به دلیل حضور هیئت نمایندگی اسرائیل اجتناب کرده است.

رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا روز شنبه همچنین تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا در نظر دارد با تصویب قوانینی، انتشار گاز دی‌اکسید کربن را تا سال ۲۰۳۸ حدود ۱.۵ میلیارد تن کاهش دهد.

بیشتر در این باره: کاپ ۲۸؛ صندوق ۳۰ میلیارد دلاری و هشدار دربارۀ اطلاعات گمراه‌کننده

آمریکا بعد از چین بزرگ‌ترین منتشرکننده دی‌اکسید کربن است و سهمی ۱۱ درصدی در کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان دارد.

ایران با انتشار سالانه ۹۰۰ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای، ششمین جایگاه را بعد از آمریکا، چین، هند، روسیه و ژاپن در جهان دارد. انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران طی دو دهه گذشته حدود دو برابر شده است.