کامالا هریس خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

سخنرانی خانم هریس در مراسم پنجاه و نهمین سالگرد رویداد معروف به «یکشنبه خونین» در شهر سلما در آلاباما

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد و از اسرائیل خواست با فراهم آوردن امکان ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به این باریکه محاصره‌شده به آن‌چه شرایط «غیرانسانی» و «فاجعه انسانی» در غزه خوانده است، پایان دهد.

اظهارات کامالا هریس از جمله صریح‌ترین سخنانی‌ست که تاکنون یکی از رهبران ارشد ایالات متحده درباره شرایط غزه بیان کرده و از اسرائیل خواسته است که آلام مردم این منطقه را تسکین دهد.

خانم هریس که طی مراسمی در شهر سلما از ایالت آبالاما به مناسبت سالروز «یکشنبه خونین»، روز حمله سربازان دولت آلاباما به مدافعان حقوق مدنی، سخنرانی می‌کرد از گروه افراطی حماس نیز خواست که توافق بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی را که پیش‌درآمد آتش‌بسی ۶ هفته‌ای و ارسال کمک‌های بیشتر به مردم غزه خواهد بود، بپذیرد.

بیشتر در این باره: «پیشرفت قابل توجه» در مذاکرات آتش‌بس غزه

ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی، حماس را سازمانی تروریستی می‌دانند. حمله این گروه در روز هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و آغازگر جنگ کنونی در غزه شد که به گفته وزارت بهداشت غزه، نهادی تحت کنترل حماس، بیش از ۳۰ هزار قربانی از میان فلسطینی‌ها گرفته است.

کامالا هریس اظهار داشت: «مردم غزه گرسنگی می‌کشند. شرایط در آنجا غیرانسانی است و انسانیت ایجاب می‌کند که وارد عمل بشویم.»

معاون رئیس جمهوری ایالات متحده افزود: «دولت اسرائیل باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا به طور قابل توجهی ارسال کمک‌ها به غزه افزایش یابد. هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.»

بر اساس گزارش یک روزنامه اسرائیلی، دولت این کشور مذاکرات آتش‌بس قاهره را پس از خودداری حماس از ارائه لیست گروگان‌های زنده اسرائیلی در نوار غزه،‌ تحریم کرده است.

کامالا هریس با اشاره به این مذاکرات گفت: «حماس ادعا می‌کند که خواهان آتش‌بس است. خب، توافق آماده است. و همان‌طور که قبلا هم گفته‌ایم حماس باید این توافق را بپذیرد.»

وی افزود: «بگذارید آتش‌بس سر بگیرد. بگذارید که گروگان‌ها به خانواده‌هایشان بپیوندند. و بگذارید که کمک‌های فوری برای مردم غزه فراهم شود.»

کشورهای میانجی به اسرائیل و حماس پیشنهاد کرده‌اند در مرحله اول شش هفته آتش‌بس برقرار می‌شود و طی این مدت «آسیب‌پذیرترین گروگان‌ها» از جمله زنان، سالمندان و مجروحان و همچنین شماری از زندانیان فلسطینی آزاد شوند و ارسال کمک‌های امدادی به غزه افزایش ‌یابد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن