وزارت نیرو مدعی مصرف روزانه ۱۹۷ لیتر آب هر شهروند ایرانی شد

دفتر اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو مدعی سرانه مصرف روزانه ۱۹۷ لیتر آب شرب خانگی شد.

این گزارش در ادامه، قیمت هر متر مکعب آب شرب خانگی را ۷۹۰ تومان اعلام کرده است.

مقامات و نهادهای دولت چهاردهم اخیرا موضوع ارزانی حامل‌های سوخت و نان، آب و برخی دیگر از اقلام اساسی را برجسته کرده و خواهان افزایش قیمت آن شده‌اند.

ادعای وزارت نیرو درباره مصرف روزانه ۱۹۷ لیتر آب توسط هر شهروند ایرانی در حالی است که آمارهای پیشین وزارت نیرو از تلفات بالای ۳۱ درصدی آب شرب در کشور خبر داده و نیمی از این رقم را مربوط به فرسودگی شبکه انتقال و توزیع آب عنوان کرده بود.

محسن اردکانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، خرداد امسال هدر رفت آب در تهران را ۲۲ درصد اعلام کرده بود.

بیشتر در این باره: هدر رفت آب در پایتخت ایران «۲۲ درصد» است

بدون در نظر گرفتن این تلفات، سرانه مصرف روزانه آب شرب هر ایرانی حدود ۱۴۷ لیتر است که دقیقا با متوسط سرانه مصرف آب شرب در اتحادیه اروپا برابری می‌کند و کمتر از یک سوم متوسط مصرف آب شرب کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

سرانه مصرف آب شرب جمهوری آذربایجان و ترکیه نیز ۳۵ درصد بیشتر از ایران است.

پیشتر نیز مقامات جمهوری اسلامی بارها از «مصرف بی‌رویه» برق توسط شهروندان ایرانی انتقاد کرده بودند، در حالی که سرانه مصرف برق خانگی در ایران حتی ۴۰ درصد کمتر از اتحادیه اروپا و چندین برابر کمتر از کشورهایی مانند آمریکا و همسایه‌های عرب خلیج فارس ایران است.

دفتر اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت نیرو همچنین در بخشی از گزارش خود گفته است ظرفیت روزانه تصفیه آب شرب کشور حدود ۱۵.۵ میلیارد لیتر (۱۷۶ لیتر به ازای هر نفر) است.

این رقم نشان می‌دهد روزانه حدود ۱۰ درصد (معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون لیتر) از آبی که به شبکه آب شرب کشور تزریق می‌شود، تصفیه نشده است.

وزارت نیرو همچنین بدون اشاره به ظرفیت کنونی تصفیه فاضلاب کشور، تنها اعلام کرده است که این شاخص در مرداد ماه نسبت به مرداد پارسال ۴ درصد رشد داشته است.

در گزارش‌های پیشین وزارت نیرو، ظرفیت اسمی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب کشور ۲.۱ میلیارد لیتر عنوان شده بود؛ به عبارتی در بهترین حالت ۱۷ درصد آب مصرفی خانوارهای ایرانی تصفیه شده و دوباره در اختیار بخش‌های دیگر مانند صنایع و کشاورزی قرار داده می‌شود.

این در حالی است که برای نمونه آمارهای رسمی آلمان نشان می‌دهد این کشور ۹۶ درصد فاضلاب شهری و روستایی را تصفیه کرده و به مصرف کشاورزی و صنعتی می‌رساند.