ترکی الفیصل در مورد پیامدهای قتل خاشقجی بر روابط عربستان و آمریکا هشدار داد

ترکی بن فیصل آل سعود

رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی در جریان یک سخنرانی هشدار داده است، که واکنش‌ها و انتقادها در ایالات متحده به جریان قتل جمال خاشقجی در کنسولگری کشورش در استانبول، می‌تواند پیامدهای تهدیدکننده‌ای برای روابط راهبردی ریاض و ایالات متحده داشته باشد.

ترکی الفیصل آل سعود، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عمومی عربستان سعودی، روز نهم آبان ماه در یک سخنرانی در «شورای ملی روابط آمریکا-عربستان» گفته است «ما روابط راهبردی با ایالات متحده را ارج می‌نهیم و امیدواریم که پایدار باشد. ما امیدواریم که ایالات متحده هم در مقابل، اقدام مشابهی انجام دهد».

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان، که زمانی مشاور ترکی الفیصل بود، ماه پیش، پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی به قتل رسید و پیکر او هنوز پیدا نشده‌است.

عربستان سعودی به مدت دو هفته از بود و نبود خاشفجی ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد، سپس اعلام کرد در جریان درگیری داخل کنسولگری «فوت کرده است»، بعد از آن گفت کشته شده‌است و سپس اعلام کرد توسط «عواملی خودسر» به قتل رسیده‌است. قتل خاشقجی، انتقادهای تند و گسترده‌ای را از سوی شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات همراه داشت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که نخست خواستار فرصت برای انجام تحقیقات و روشن‌شدن موضوع شده بود، در اول آبان از عملیات ریاض برای کشتن آقای خاشقجی، انتقاد کرد و گفت این عملیات پنهانی «یکی از بدترین پنهانکاری‌های تاریخ‎» بود.

ترکی الفیصل البته می‌گوید «قاتلان» خاشقجی «به دست عدالت سپرده خواهند شد». با این حال انتقادهای هفته‌های اخیر از سوی شماری از متحدان عربستان، عملا متوجه شخص ولیعهد عربستان شده‌است، به‌طوری که یکی از قانون‌گذاران آمریکا او را «ولیعهد خودسر» نامیده‌است.

بیشتر در این باره: سناتور ارشد آمریکایی: قتل خاشقجی به دستور یک ولیعهد خودسر صورت گرفته است

اما رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی می‌گوید قتل روزنامه‌نگار کشورش که ساکن آمریکا شده بود، «به دستمایه تهاجم و هیولا نشان دادن عربستان تبدیل شده، همان‌گونه که در بحران‌های پیشین این اتفاق افتاده بود. شدت و نشاط ناشی از این موضوع، عادلانه نیست… و نسبت دادن روابط ما به این جریان، اصلا عاقبت خوبی ندارد».

این شاهزاده سعودی البته در بخشی از سخنرانی خود گفته روابط ریاض و واشینگتن «گسترده‌تر از آن است که سقوط کند». به گفته او این روابط دربرگیرنده مسائل مختلفی‌ست از تولید نفت، خرید جنگ‌افزار، همکاری‌ها در جریان صلح خاورمیانه و نیز اقدامات و تلاش‌های برای آن‌که جلوی نفوذ تهران در غرب آسیا گرفته شود.

رویترز، دیلی‌بیست، رادیو فردا|ت|خ.ک