بحران اوکراین؛ هشدار دیپلمات‌های غربی همزمان با آغاز رزمایش ارتش روسیه در بلاروس

سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ ارتش روسیه در جریان رزمایش نظامی در خاک بلاروس

در پی برگزاری رزمایش نظامی مشترک بلاروس و روسیه در خاک این کشور، بریتانیا روز پنجشنبه ۲۱ بهمن گفت که غرب احتمالا شاهد «خطرناک‌ترین لحظه» رویارویی خود با مسکو در چند روز آینده خواهد بود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در ملاقات با دبیرکل ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، در شهر بروکسل وضعیت فعلی را «بزرگ‌ترین بحران امنیتی اروپا» در دهه‌های گذشته توصیف کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا در نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ گفت که به باور او، مسکو هنوز در مورد حمله به اوکراین تصمیم نگرفته است، اما معنایش این نیست که احتمال وقوع حادثه‌ای فاجعه‌بار در آینده‌ای نزدیک منتفی است.

آقای جانسون با تاکید بر اهمیت مدیریت صحیح این بحران افزود: «علاوه بر آمادگی برای اعمال تحریم‌های شدید و مقابله نظامی، باید دیپلماسی را نیز در نظر گرفت».

همزمان، دولت اوکراین با انتقاد از رزمایش نیروی دریایی روسیه در آب‌های دریای سیاه گفت این وضعیت، کشتیرانی در منطقه را دشوار کرده است.

وزیر دفاع اوکراین از جامعه بین‌المللی خواست تا از طریق اقدامات تنبیهی، تردد کشتی‌های روسی را محدود کرده و از پهلو گرفتن آن‌ها در دیگر بنادر جلوگیری کنند.

بیشتر در این باره: ناتو: تجمع نیروهای روسیه در بلاروس بزرگترین مورد در ۳۰ سال اخیر است

دیدار وزیران خارجه بریتانیا و روسیه در مسکو

در همین حال، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، که برای دیدار با همتای روس خود به مسکو سفر کرده است، پس از دیدار با سرگئی لاوروف از سوی او به «بزرگ‌نمایی» و «خودداری از شنیدن» متهم شد.

خانم تراس اما در مقابل هشدار داد که در صورت حمله نظامی به اوکراین، دولت‌های غربی تحریم‌های شدیدی علیه روسیه وضع خواهند کرد.

وزیر خارجه بریتانیا در جریان نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف تاکید کرد که تنها هدف روسیه از استقرار ۱۰۰ هزار نیرو در نزدیکی مرزهای اوکراین، حمله نظامی به این کشور است.

او گفت که اگر مسکو واقعا خواستار کاهش تنش است «باید نیروهای خود را از این مناطق خارج کرده و از تهدید کشورهای همسایه دست بردارد».

سرگئی لاوروف اما نگرانی‌های غرب در مورد افزایش نیروهای روسیه را «تبلیغات محض» خواند و بار دیگر اتهام «برنامه‌ریزی مسکو» برای تهاجم نظامی به خاک اوکراین را رد کرد.

اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که با ارسال یک نامه رسمی از سوی تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه به خواسته‌ها و شروط امنیتی روسیه پاسخ داده است.

بیشتر در این باره: مقام‌های آمریکایی: حمله روسیه به اوکراین هزاران کشته و میلیون‌ها آواره به دنبال خواهد داشت

دولت آمریکا و پیمان ناتو نیز در هفته‌های گذشته به مطالبات روسیه پاسخ دادند و شروط اصلی مسکو را که عدم پیوستن اوکراین به پیمان ناتو و عدم گسترش مرزهای این پیمان درشرق اروپاست، رد کردند.

دبیر کل ناتو هفته گذشته اعلام کرد که حدود ۳۰ هزار نظامی روسیه با پشتیبانی موشک‌های اس ۴۰۰ و جنگنده‌های پیشرفته در رزمایش نظامی مشترک در خاک بلاروس شرکت دارند.

مقامات ارشد دولت آمریکا می‌گویند روسیه پس از آغاز این رزمایش، خبر آن را طی جلسه‌ای بسیار کوتاه و بدون ارائه جزئیات، به وابسته‌های نظامی کشورهای غربی و ناتو اعلام کرده است.

اوکراین نیز روز پنجشنبه رزمایش نظامی خود را آغاز کرد. نیروهای اوکراین در این رزمایش از پهپادهای نظامی «بیرق‌دار» ساخت ترکیه، سلاح ضد تانک «جاولین» و سامانه‌های موشکی که اعضای ناتو در اختیار این کشور قرار داده‌اند استفاده خواهد کرد. محموله جدیدی از تسلیحات و تجهیزات ارسالی آمریکا نیز غروب روز پنجشنبه به اوکراین تحویل شد.

پیشتر به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، این کشور در مجموع حدود سه هزار تن از نظامیان خود را برای احتمال حمایت از اوکراین، به اروپا و از جمله به لهستان منتقل کرده‌است.

مقامات آمریکا می‌گویند روسیه هم‌اکنون ۱۱۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرزهای اوکراین مستقر کرده و برای حمله همه‌جانبه نیاز به ۱۵۰ هزار نیروی نظامی دارد.

روسیه با تکذیب گزارش‌های مقامات آمریکایی در مورد نزدیک بودن یک حمله نظامی به اوکراین، گفته که از آغاز چنین قصدی نداشته اما از خواسته‌های مسکو، از جمله این شرط اکید که اوکراین به عضویت پیمان ناتو درنیاید، کوتاه نخواهد آمد.

روسیه تاکید دارد که استقرار ناتو در شرق اروپا باید متوقف شود و بیش از این گسترش نیابد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و گزارش‌های رادیو فردا/ ش.ر/ ک.ر