چین خواستار برگزاری کنفرانسی «مؤثرتر» برای صلح در خاورمیانه شد

شی جین پینگ (چپ) رئیس‌جمهور چین در حال استقبال از همتای مصری خود، عبدالفتاح سیسی

رئیس‌جمهور چین می‌گوید پکن برای «پیشبرد روح دوستی چین و اعراب» مایل است به اتفاق کشورهای عرب راهکارهای مفیدی را برای «حفظ انصاف، عدالت و تحقق صلح و ثبات بلندمدت برای مسائل مهم موجود در جهان پیدا کند».

شی جین پینگ روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد در آیین گشایش دهمین نشست وزیران مجمع همکاری چین و کشورهای عربی در پکن اظهار داشت تمایل چین به همکاری با کشورهای عرب جهت تبدیل روابط دو طرف به معیاری برای تضمین صلح و ثبات جهانی است.

آقای شی در مورد جنگ غزه گفت «خاورمیانه سرزمینی حاصلخیز برای توسعه است اما جنگ در این سرزمین همچنان جریان دارد و از اکتبر سال گذشته تا کنون، درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها به‌شدت وخیم شده و مردم آسیب‌های زیادی دیده‌اند».

رئیس‌جمهور چین افزود: «جنگ نباید به‌طور نامحدود ادامه یابد، عدالت نیز نباید برای همیشه غایب باشد و نباید "راهکار دو کشوری" خودسرانه دچار تزلزل شود».

شی جین پینگ خواهان برگزاری نشست صلح بین‌المللی «در مقیاس بزرگ‌تر، معتبرتر و مؤثرتر» برای خاورمیانه شد.

بیشتر در این باره: آمریکا چگونه می‌تواند تنش فزاینده در خاورمیانه را مدیریت کند؟

چین در نشست‌های اخیر شورای امنیت در خصوص جنگ غزه، بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی با «حاکمیت کامل» و بر اساس مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ و به پایتختی شرق اورشلیم تأکید کرده است.

رئیس‌جمهور چین در سخنان خود در نشست مشترک با کشورهای عربی نیز گفت بحران انسانی ناشی از جنگ غزه باید کاهش یابد، غزه باید بازسازی شود و انروا، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه بتواند به ارائه کمک‌های بشردوستانه اضطراری به منطقه غزه ادامه دهد.

او از اختصاص مبلغ سه میلیون دلار کمک مالی چین به انروا خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، چین که سال گذشته میانجی‌گر موفق «آشتی تاریخی» میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی بود، به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش نفوذ دیپلماتیک خود در منطقه است.

مواضع پکن در خصوص راهکار دو کشوری (استقلال کشوری برای فلسطین در کنار اسرائیل)، آتش‌بس فوری در جنگ غزه و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به مواضع کشورهای عربی در قبال بحران جاری منطقه نزدیک است.

چین که با اسرائیل نیز روابط کامل دیپلماتیک دارد، از آغاز جنگ غزه بر لزوم پایان دادن به این بحران تأکید کرده اما از بیان انتقادهای تند مانند کشورهای دیگر از اسرائیل، خودداری کرده است.

گروه افراطی حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، اما چین روابط نزدیک خود با سران حماس را در کنار ادامه مناسبات با تشکیلات خودگردان فلسطینی حفظ کرده است.

پکن به تازگی هیئت‌هایی از سازمان آزادی‌بخش فلسطین و گروه افراطی حماس را که در طول چند دهه رقیبان سرسخت در اراضی فلسطینی‌نشین هستند، برای بررسی امکان آشتی بین آن‌ها جهت اداره غزه پس از جنگ، به چین دعوت کرده بود.

جنگ غزه بعد از حمله اعضای حماس به خاک اسرائیل و کشتن حدود ۱۲۰۰ تن و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی به غزه، در ۲۳۷ روز گذشته ادامه یافته است.

تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز ۹ خرداد به رسانه‌های این کشور گفت بر اساس یک ارزیابی که ارتش به کابینه جنگ ارائه کرده، جنگ جاری دست‌کم در تمامی سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

بیشتر در این باره: چالش‌ جدید مسکو؛ آیا قفقاز و آسیای میانه از روسیه رو برمی‌گردانند؟

مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا در سفرهای اخیر خود به عربستان و اسرائیل، برای دستیابی به راهکاری که مسیر عادی‌سازی رابطه میان عربستان و اسرائیل را در ازای پایان دادن به جنگ غزه فراهم کند، تلاش کرده بودند.

اما چین نیز در دوره اخیر سطح همکاری با کشورهای عربی، به‌ویژه عربستان سعودی را افزایش داده و نشست پکن در روز دهم خرداد در خصوص همکاری با کشورهای عربی، دهمین اجلاس از این دست بود.

«پنج ساختار بزرگ همکاری» با کشورهای عربی

رئیس‌جمهور چین در نشست پنج‌شنبه در پکن گفت چین از دستاوردهایی که تا کنون از ارتقای همکاری عملی با کشورهای عربی داشته، برای «پنج ساختار همکاری بزرگ» و سرعت دادن به ایجاد جامعه‌ای با سرنوشت مشترک برای چین و کشورهای عربی استفاده خواهد کرد.

او گفت پکن «یک ساختار پویاتر مبتنی بر نوآوری، ساختار سرمایه‌گذاری و مالی در مقیاس بزرگ‌تر، ساختار سه بعدی‌تر در همکاری انرژی، ساختار متعادل‌تر اقتصادی و تجاری همراه با سود متقابل و ساختار گسترده‌تر تبادلات فرهنگی» با کشورهای عرب را دنبال خواهد کرد.

به گفته شی جین پینگ، پکن عمدتا درنظر دارد در چندین عرصه، از جمله در میادین نفت و گاز و همچنین سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ‌تر، با کشورهای عربی همکاری کند.

چین مشتری عمده برای خرید انرژی از کشورهای خلیج فارس است که ۴۰ درصد از نیاز خود را از عربستان سعودی تأمین می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر