مقام رسمی یمنی: ایران کماکان با ارسال سلاح و مواد مخدر از حوثی‌ها حمایت می‌کند

ایران متهم است که در کنار حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها، درصدد رساندن «مواد مخدر» به‌دست آنها بوده تا با فروش آن، توان مالی و نظامی خود را تقویت کند

وزیر اطلاع‌رسانی دولت یمن که در درگیری‌های ۹ سال گذشته علیه حوثی‌ها مورد حمایت عربستان بود، جمهوری اسلامی را متهم کرد که همچنان از راه‌های «غیرقانونی» مانند قاچاق سلاح و مواد مخدر، از حوثی‌ها حمایت می‌کند.

معمر الاریانی در گفت‌وگو با «صبا»، خبرگزاری دولتی یمن در عدن، گفت در روزهای گذشته دو کشتی ماهی‌گیری که با بار مواد مخدر از چاه‎‌بهار در ایران حرکت کرده بودند، شناسایی و توقیف شدند.

او افزود توقیف این شناورها نشان از آن دارد که حکومت ایران از طریق ارسال محموله‌های سلاح و مواد مخدر، همچنان حمایت از «شبه‌نظامیان حوثی تروریست» را در دستور کار دارد.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن افزود که این اقدامات ایران «نقض آشکار قوانین و گسترده معاهدات بین‌المللی است».

به گفته آقای الاریانی، «جامعه جهانی، سازمان ملل و به‌ویژه اعضای دائم شورای امنیت باید به مسئولیت‌های قانونی خود عمل کرده و رویکرد ایران را محکوم کنند» و ایران تلاش‌های جاری برای دستیابی به صلح در یمن را «تضعیف می‌کند».

تیموتی لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، نیز که از منطقه بازدید کرده، روز ۱۱ اردیبهشت گفته بود که ایران «کماکان» به تجهیز تسلیحاتی و ارسال محموله‌های مواد مخدر برای حوثی‌های یمن ادامه می‌دهد.

به گفته دیپلمات آمریکایی، با وجود استقبال واشینگتن از توافق سیاسی اخیر میان ایران و عربستان، همچنان باید از حمایت ایران از حوثی‌ها به شیوه‌های غیرقانونی، نگران بود.

جمهوری اسلامی متهم است که سال‌ها در کنار حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها، درصدد رساندن «مواد مخدر» به‌دست این گروه حاکم بر صنعا بوده تا با فروش آن، توان مالی و نظامی خود را تقویت کند.

بیشتر در این باره: نماینده آمریکا: ایران همچنان به یمن سلاح و مواد مخدر می‌فرستد

اتهامات جدید آمریکا و دولت عدن به جمهوری اسلامی ایران در شرایطی بیان شده که عربستان و حوثی‌ها در هفته‌های اخیر پیگیر مذاکرات حل بحران یمن بوده و دولت سعودی برای نشان دادن «حسن‌نیت» خود، دو گروه از اسیران حوثی را آزاد کرده است.

بحران یمن در دوره اخیر تا حد زیادی فروکش کرده؛ از یک‌سو حملات پهپادی و راکتی حوثی‌ها علیه اهداف سعودی متوقف شده و از سوی دیگر، حملات هوایی ائتلاف نظامی که عربستان در صدر آن بود علیه اهداف حوثی‌ها، پایان یافته است.

سفیر عربستان در عدن که به تازگی از صنعا نیز بازدید و با سران حوثی گفت‌وگو کرد، در روزهای گذشته اظهار داشت که کشورش برای مذاکرات در خصوص یمن «جدی» است و این جدیت را نیز در طرف مقابل دیده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور یمن روز ۱۱ اردیبهشت گفت توافق ایران و عربستان به تنهایی صلح را در یمن برقرار نخواهد کرد زیرا بحران یمن اختلافات داخلی نیز دارد که ارتباطی با مواضع تهران یا ریاض ندارد.

روزنامه وال استریت جورنال ماه گذشته مدعی شد که در پی توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط، جمهوری اسلامی موافقت کرده ارسال محموله‌های تسلیحاتی برای حوثی‌ها را متوقف کند.

علی بیگدلی، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه بهشتی تهران، هفته گذشته به روزنامه «مستقل» گفته بود آن‌چه که عربستان را به توافق با ایران راضی کرده، این است که ایران باید از عراق، سوریه، لبنان و مخصوصا یمن خارج شود.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، روز اول اردیبهشت در تماس تلفنی مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن وابسته به حوثی‌ها در صنعا، به او گفت «جمهوری اسلامی ایران مثل گذشته از حقوق مردم عزیز یمن...حمایت می‌کند و امیدوار است با برقراری صلح و ثبات، شاهد همکاری‌های بیشتر بین دو کشور باشیم».

یمن هنوز کشوری تقسیم شده میان نیروهای سیاسی مورد حمایت سعودی و غرب در عدن با حوثی‌های مسلط بر صنعا است.

با استفاده از گزارش‌هایخبرگزاری‌های صبا، آناتولی، ایرنا، توئیتر، مستقل‌آنلاین و رادیو فردا؛ ف.ر/ب.ب