گفت‌وگوی تلفنی ظریف با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی

محمود عباس در نشستی در شورای امنیت سازمان ملل در فوریه ۲۰۱۸

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، طرح دونالد ترامپ در ارتباط با نزاع اسرائیلی-فلسطینی موسوم به «معامله قرن» را «محکوم» کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشته که «ایران از حقوق مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس حمایت می‌کند».

این گفت‌وگوی تلفنی در شامگاه سه شنبه پانزدهم بهمن، یک تماس کم‌سابقه میان یک مقام ارشد دولت ایران با محمود عباس محسوب می‌شود.

آقایان ظریف و عباس یک هفته پس از اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در رونمایی از طرح معامله قرن، مذاکره تلفنی کرده‌اند.

دونالد ترامپ تاکید کرده «معامله قرن» با طرح‌های پیشین متفاوت و جامع‌تر از آنها است و اظهار کرده «ما راهکارهای خوبی برای زندگی بهتر و امنیت آنها ارائه کرده‌ایم؛ یک راه حل که می‌توان آن را برد-برد نامید»

بیشتر در این باره: دونالد ترامپ از «معامله قرن» رونمایی کرد

به گزارش خبرگزاری‌های فلسطینی وفا و معا، محمود عباس، جواد ظریف را در جریان اقدامات آتی تشکیلات فلسطینی در صحنه داخلی و جهانی علیه «معامله قرن» قرار داده و گفته که این تلاش‌ها حول دستیابی به اجماع بین‌المللی برای رد این طرح انجام می‌شود.

تماس تلفنی وزیر خارجه ایران با رئیس تشکیلات خودگردانی که بر اساس شواهد، به ابتکار جواد ظریف انجام شده، چند روز پس از آن است که اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه پاسداران نیز در تماس‌های تلفنی جداگانه با اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، علیه معامله قرن سخن گفت.

بیشتر در این باره: قاآنی در گفت‌وگو با دو گروه فلسطینی: برای شکست دادن «معامله قرن» آماده‌ایم

به نظر می‌رسد موضع واحد همه جناح‌های فلسطینی علیه طرح صلح آمریکا، و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران نیز زیر تحریم‌های گسترده آمریکاست و تنش‌ها بین دو طرف پس از کشته شدن قاسم سلیمانی تشدید شده، سران تهران را در کنار ادامه تماس‌ها با گروه‌های مسلح فلسطینی، به نرمش در برابر محمود عباس و تشکیلات خودگردانی تشویق کرده است.

بیشتر در این باره: وزیر خارجه آمریکا از فلسطینی‌ها خواست «طرح جایگزین» خود را ارائه دهند

جمهوری اسلامی ایران از گذشته دور سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش فتح را که ریاست آن دهه‌ها با یاسر عرفات بود، به «سازشکاری» با اسرائیل متهم می‌کرد.

ایران از طرف دیگر حماس و جهاد اسلامی فلسطین را به عنوان گروه‌های «محور مقاومت» که با اسرائیل در نبرد مسلحانه هستند، نماینده فلسطینیان می‌داند.

محمود عباس خود پیشتر گفته بود که ایران مانع آشتی ملی فلسطین است.

نبیل ابو ردینه سخنگوی حکومت خودگردانی نیز ایران را به «مداخله زیانبار» در امور فلسطینی متهم کرده و گفته بود که ایران مانع از تسلط دوباره حکومت خودگردانی بر غزه شده است.

واشینگتن بارها تاکید کرده که تهران باید رفتارهای خود را تغییر دهد و از جمله از حمایت از گروه‌هایی مانند حماس دست بردارد. دولت دونالد ترامپ جمهوری اسلامی را متهم به ارسال تسلیحات به گروه‌هایی مانند حماس کرده است.

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز زمانی با اشاره به اظهارات رهبر حماس در مورد حمایت تهران گفته بود: «ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد یک عضو مسئول جامعه بین‌المللی باشد که تعهداتش را انجام می‌دهد، یا می‌خواهد رهبر جنبش‌های جهادی و تروریستی باشد».

اما در شرایط جدید منطقه به نظر می‌رسد مخالفت مشترک جمهوری اسلامی ایران و تشکیلات خودگردانی با طرح صلح آمریکا برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی، دریچه‌ای برای نزدیکی دوباره تهران و رام‌الله باز کرده باشد.