سخنرانی زلنسکی در پارلمان فرانسه: روسیه می‌تواند اروپا را به دوران نازیسم بازگرداند

رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی در پارلمان فرانسه ضمن اظهار خوش‌بینی از برگزاری نشست صلح سوئیس برای «پایان منصفانهٔ» جنگ، نسبت به خطر بازگشتِ اروپا به دوران نازیسم در پی فعالیت‌های روسیه هشدار داد.

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه، ۱۸ خرداد، ابراز امیدواری کرد که نشست صلح به میزبانی سوئیس در ادامه ماه میلادی جاری به پایان جنگ روسیه در اوکراین سرعت بخشد.

اشارهٔ آقای زلنسکی به کنفرانسی است که قرار است روزهای ۲۶ و ۲۷ خرداد در شهر لوسرن در سوئیس برگزار شود؛ کنفرانسی که یکصد کشور عضو سازمان ملل از آن حمایت کرده‌اند.

با این حال روسیه کنفرانس سوئیس را «یک سرگرمی بیهوده» خوانده که «به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید».

زلنسکی که برای شرکت در آیین‌های سالروز «دی-دِی» به فرانسه رفته است، در سخنرانی‌اش در پارلمان پاریس افزود ۸۰ سال پس از جنگ جهانی دوم، اروپا شوربختانه دیگر «قارهٔ صلح» نیست و کلید امنیت اروپا به اوکراین بستگی دارد.

بیشتر در این باره: مکرون می‌گوید فرانسه به اوکراین جنگنده‌های میراژ ۲۰۰۰ خواهد داد

او گفت بدون تسلط روسیه بر اوکراین، روسیه باید یک کشور ملی عادی باشد «نه یک امپراتوری استعماری که دائماً به دنبال تسلط بر قلمروهای جدید در اروپا و همچنین در آسیا و آفریقا است».

زلنسکی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ، را «دشمن مشترک» کشورش و اروپا نامید.

به‌گفتهٔ رئیس‌جمهور اوکراین، نبرد کنونی به دوراهی رسیده است؛ لحظه‌ای که می‌توان تاریخ را طبق خواسته‌های مشترک رقم زد یا آن‌گونه که دشمن (روسیه) می‌خواهد، قربانی تاریخ شویم.

او به وجود شباهت‌هایی میان نبرد «دی‌-دِی» در پایان جنگ جهانی دوم میان قوای متفقین در برابر حکومت آلمان نازی، با سرنوشت کشورش در جنگ کنونی نیز اشاره کرد.

نبرد «دی-دی» که به نبرد نرماندی هم مشهور است، نام یکی از نبردهای جنگ جهانی دوم است که نیروهای متفقین در ساحل نرماندی پیاده شدند و به آزادسازی فرانسه اشغالی از نیروهای آلمان نازی پرداختند؛ بزرگ‌ترین عملیات آبی خاکی تاریخ معاصر که نهایتاً به شکست آلمان نازی در جبههٔ نرماندی انجامید.

به گفته آقای زلنسکی، ادامه جنگ روسیه این ظرفیت را دارد که «نازیسم» را به اروپا برگرداند، «شهرهای اروپا به طور کامل ویران شود و روستاها بسوزند، و اخراج انسان‌ها و نفرت دوباره در این قاره سر برآورد».

ولودیمیر زلنسکی همچنین گفت با وجود پیشرفت روس‌ها در جبهه‌های جنگ در اوکراین، پیروزی برای کشورش هنوز در دسترس است.

رئیس‌جمهور اوکراین از اقدامات فرانسه برای کمک به کی‌یف در دفاع از خود مقابل روسیه نیز تقدیر کرد اما گفت برای یک صلح عادلانه و «غلبه بر شر» باید کارهای بیشتری انجام شود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پنج‌شنبه از انتقال هواپیماهای جنگی میراژ برای ارتش اوکراین و آموزش نظامیان اوکراینی خبر داده بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز جمعه در فرانسه با همتای اوکراینی خود دیدار می‌کند تا بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار به اوکراین را اعلام کند.

آخرین دیدار آن‌ها شش ماه پیش در کاخ سفید انجام شده بود اما قرار است دو رهبر در روزهای آینده نیز در ایتالیا دیدار دیگری هم در حاشیه نشست سران «گروه هفت» داشته باشند.

بیشتر در این باره: بایدن در سالگرد نبرد سرنوشت‌ساز آمریکا: از اوکراین کنار بکشیم تمام اروپا تهدید می‌شود

جو بایدن پنج‌شنبه در آرامگاه نظامیان آمریکایی جان‌باخته در نبردهای نرماندی فرانسه گفت کشورش و سایر اعضای ناتو از حمایت از مبارزان کنونی اروپا دست نمی‌کشند زیرا در آن صورت تمام اروپا مورد «تهدید» قرار خواهد گرفت.

ارتش اوکراین در دورهٔ اخیر از ناحیه پیشروی‌های نظامیان روسیه در جبهه‌های جنگ زیر فشار قرار گرفته و خواهان آن است که متحدین غربی تسلیحات بیشتری در اختیار این کشور بگذارند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، ولودیمیر زلنسکی از سرعت کمِ دریافت کمک‌های نظامی قول داده شده سرخورده شده است.

روسیه از این‌که متحدان اوکراین به کی‌‎یف امکان داده‌اند از تسلیحات ساخت آن‌ها برای حمله به اهداف نظامی در داخل مناطق مرزی روسیه استفاده هرچند محدود کند، خشمگین شده است.

ولادیمیر پوتین ۱۶ خرداد هشدار داد که در واکنش به این رویکرد غرب، او هم ممکن است در برخی از کشورهای دوست مسکو تسلیحات مستقر کند.

آقای پوتین همچنین گفت این‌که واشینگتن و شرکای این کشور، تصور می‌کنند روسیه هرگز از تسلیحات هسته‌ای استفاده نخواهد کرد، «یک اشتباه است».

بخش‌های وسیعی از چهار استان اوکراین از دو سال و نیم پیش در کنترل روسیه است. روسیه از ۱۰ سال پیش نیز شبه‌جزیره کریمه را به تسلط خود درآورده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، روزنامه «لوسوار»، ای‌‎بی‌سی‌ نیوز و اسپوتنیک؛ ف.ر/ ر.ش