لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

وزارت نیرو مدعی هدف‌گذاری برای رشد ۶۰۰ درصدیِ تولید برق تجدیدپذیر در ۱۴۰۳ شد


توربین بادی در منجیل
توربین بادی در منجیل

وزارت نیرو مدعی هدف‌گذاری برای رشد پنج برابری برق تجدیدپذیر در سال جدید شد. این در حالی است که در سال گذشته تنها سه درصد از اهداف دولت ابراهیم رئیسی برای رشد در تولید برق خورشیدی و بادی محقق شده ‌است.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر روز شنبه ۱۱ اسفند گفت: «امیدواریم امسال شاهد جهش در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر باشیم و بتوانیم ظرفیت کنونی را به پنج برابر افزایش دهیم و ٤٥٠٠ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را از این طریق در مدار قرار دهیم.»

دولت ابراهیم رئیسی پارسال نیز راه‌اندازی ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه برقی خورشیدی و بادی را هدف‌گذاری کرده بود؛ در حالی که آمارهای وزارت نیرو نشان می‌دهد تنها ۷۵ مگاوات به ظرفیت تولید برق خورشیدی و بادی کشور افزوده شده که به معنی تحقق تنها سه درصدی اهداف پارسال است.

چنین حجم نازلی از رشد تولید برق تجدیدپذیر و پاک در حالی است که پارسال ترکیه ۲۸۵۰ مگاوات و عربستان ۲۱۰۰ مگاوات نیروگاه پاک خورشیدی و برقی راه‌اندازی کردند.

کل ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران هم‌اکنون تنها ۸۷۹ مگاوات است که معادل کمتر از یک درصد ظرفیت تولید برق ایران است. سهم نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز حدود یک درصد و سهم نیروگاه‌های آبی کشور در تولید برق تنها ۴.۴ درصد است.

بقیه ۹۳ درصد برق ایران از نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود که با گاز، گازوئیل و مازوت کار می‌کنند و باعث آلودگی شدید هوا می‌شوند.

ایران به خاطر تاخیر در توسعه نیروگاه‌های جدید، در تابستان‌ها با کسری ۱۴ هزار مگاواتی برق مواجه است.

در حالی که ایران ۳۰۰ روز آفتابی برای تولید برق خورشیدی دارد و مناطق گسترده‌ای از کشور خصوصا سواحل دریاها و مناطق کوهستانی بهترین شرایط برای تولید برق بادی را دارند، جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته توجه چندانی به توسعه انرژی‌های پاک نکرده است.

همسایه‌های ایران

ترکیه که ۲۷ برابر ایران تولید برق خورشیدی و بادی دارد، برای سال جاری راه‌اندازی هفت هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید را هدف‌گذاری کرده است.

جمهوری آذربایجان پارسال به کمک شرکت «مصدر» امارات ۲۴۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید راه‌اندازی کرد و طبق قراردادهایی که با این شرکت به همراه شرکت‌های «آکوا انرژی» عربستان، «توتال فرانسه» و «بی‌پی» بریتانیا دارد، راه‌اندازی شش هزار مگاوات برق پاک تا سال ۲۰۲۶ و ده هزار مگاوات تا پایان دهه جاری را هدف‌گذاری کرده است.

قزاقستان نیز پارسال ۵۰۰ مگاوات نیروگاه بادی جدید راه‌اندازی کرد و ظرفیت تولید برق خورشیدی و بادی این کشور نیز سه برابر ایران است. این کشور همچنین در حال توسعه یک نیروگاه بادی هزار مگاواتی است.

پاکستان پارسال ۱۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر راه‌اندازی کرد و هم‌اکنون ده برابر ایران تولید برق خورشیدی و بادی دارد.

اما همسایه‌های عرب جنوب ایران طرح‌های گسترده‌تری برای توسعه انرژی‌های پاک دارند.

بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، در پنج سال آینده حدود ۶۲ هزار مگاوات نیروگاه برقی تجدیدپذیر در خاورمیانه و شمال آفریقا راه‌اندازی خواهد شد که یک سوم آنها مربوط به کشور عربستان خواهد بود.

در مجموع عربستان، امارات، مراکش، عمان، مصر، اردن و اسرائیل در پنج سال آینده سهمی معادل بالای ۹۰ درصد در رشد تولید انرژی خورشیدی و بادی منطقه خواهند داشت.

عمان و قطر همچنین در حال احداث کارخانه‌های عظیم تولید سوخت پاک هیدروژن در جهان هستند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی هیچ نامی از ایران برده نشده و انتظار نمی‌رود تا سال ۲۰۲۸ تغییر چندانی در تولید انرژی‌های پاک در ایران اتفاق بیفتد.

ایران به دلیل وابستگی شدید به سوخت‌های فسیلی از جمله کشورهایی است که بیشترین سهم را در انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان دارند.

منابع: ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG