لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

«ایرانیان دستگیر شده در اربیل با سپاه قدس ارتباط داشته اند»


آمریکا می گوید سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به مسلح کردن و آموزش گروه های تند رو می پردازد تا دولت عراق را بی ثبات و به نیروهای ائتلاف حمله کنند.
آمریکا می گوید سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به مسلح کردن و آموزش گروه های تند رو می پردازد تا دولت عراق را بی ثبات و به نیروهای ائتلاف حمله کنند.
مقام های نظامی آمريکا در عراق می گويند، پنج ايرانی دستگير شده در اربيل، با سپاه قدس که به گفته آن ها اسلحه در اختيار شورشيان عراق قرار می دهد، در ارتباط بوده اند.

ساعتی پس از انتشار اين خبر، ايران، ارتباط بازداشت شدگان با سپاه قدس را تکذيب کرد.

روز بيست و يکم دی ماه، نيروهای نظامی آمريکا به يک دفتر ارتباطی دولت ايران در اربيل واقع در شمال عراق حمله کردند و شش تن از کارکنان آن را دستگير کردند. يکی از دستگير شدگان در فاصله کوتاهی بعد از بازداشت آزاد شد و اکنون، پنج تن ديگر کماکان در بازداشت نيروهای آمريکايی در عراق به سر می برند.

ساعاتی بعد از اين حمله، مقام های ايرانی از همتايان عراقی خود خواستند در اين مورد واکنش نشان دهند تا کارکنان اين دفتر هر چه زودتر آزاد شوند.

ايران، دفتری که به آن حمله شده بود را «کنسول گری ايران در اربيل» می نامد اما نظاميان آمريکايی و مقام های عراقی اعلام کردند که اين دفتر، «کنسولگری تحت قوانين مصونيت ديپلماتيک» نبوده است.

اتهامی تازه

مقام های نظامی آمريکايی روز يکشنبه اعلام کردند: «افراد دستگير شده از با سپاه قدس ارتباط داشته اند. سپاه قدس، شاخه ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که به مسلح کردن و آموزش گروه های تند رو می پردازد تا دولت عراق را بی ثبات و به نيروهای ائتلاف حمله کنند.»

ارتش ايالات متحده هم چنين اعلام کرده است که به عمليات خود برای نابود کردن راههای رسيدن ادوات نظامی به شورشيان عراق از خارج از مرزهای اين کشور، ادامه خواهد داد.

مقام ها رسمی در ارتش آمريکا می گويند بسياری از بمب های کنار جاده ای که انفجارشان به کشته شدن نظاميان و غير نظاميان می انجامد، ساخت ايران است.

ايران هواره اتهام «دخالت در عراق با هدف بی ثبات ساختن اين کشور» را رد کرده است و مقام های ايرانی می گويند که از تثبيت امنيت در عراق، پشتيبانی می کنند.

واکنش ايران

محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واکنش به اتهامات تازه ايالات متحده عليه ايران، هرگونه ارتباط اين افراد با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تکذيب کرد و بار ديگر خواستار آزادی بازداشت شدگان شد.

وی همچنين گفت که در روز نخست، پنج تن از کارکنان اين دفتر به همراه يک آشپز محلی، دستگير شده بودند که ساعتی بعد از بازداشت، آشپز آزاد شده است. آقای حسينی بازداشت شدگان ايرانی را «ديپلمات» ناميد و بر ادعای ايران مبنی بر اينکه دفتر ايران در اربيل، «کنسولگری» بوده، پای فشرد.

وزير خارجه عراق و يکی از فرماندهان ارتش آمريکا در عراق، در روزهای گذشته اعلام کردند که اين دفتر، «کنسولگری تحت قوانين مصونيت ديپلماتيک» نبوده است.

با اين حال سخنگوی وزارت خارجه ايران با طرح اين ادعا که این دفتر، «مصونيت ديپلماتيک» داشته است، گفت که ايران از طريق سازمان ملل متحد، عليه آمريکا، «اقدام حقوقی» خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG