لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

نامه تحکيم وحدت به احمدی نژاد برای پاسخ به ۲۰ پرسش


قرار است رييس جمهوری اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصيلی در دانشگاه های ايران، روز دوشنبه، ۱۶ مهرماه، در دانشگاه تهران سخنرانی کند.
قرار است رييس جمهوری اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصيلی در دانشگاه های ايران، روز دوشنبه، ۱۶ مهرماه، در دانشگاه تهران سخنرانی کند.

شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت در نامه سرگشاده ای به محمود احمدی نژاد ضمن انتقاد از سياست های دولت او می گويد مسئولان امنيتی با تهديد دانشجويان می کوشند مانع از حضور دانشجويان عضو دفتر تحکيم وحدت در جلسه سخنرانی او در دانشگاه تهران شوند.


قرار است محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصيلی در دانشگاه های ايران، روز دوشنبه، ۱۶ مهرماه، در دانشگاه تهران سخنرانی کند.


شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، در اين نامه سرگشاده خطاب به آقای احمدی نژاد، سوال هايی را در ارتباط با سرکوب دانشجويان، نقض آزادی بيان، اخراج برخی استادان از دانشگاه ها، سياست های اقتصادی و سياست خارجی دولت مطرح کرده و خواهان پاسخگويی آقای احمدی نژاد به آنها شده است.


در اين نامه با اشاره به دعوت از جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، برای سخنرانی در دانشگاه های ايران آمده است که «چطور رييس جمهوری آمريکا می تواند به دانشگاه های ايران بيايد، اما اساتيد و دانشجويان منتقد حق اظهار نظر در دانشگاه ها را ندارند؟»


شواری مرکزی دفتر تحکيم وحدت افزوده که «مسئولان و نهادهای امنيتی در تماس های متعددی با دانشجويان می کوشند مانع از حضور آنها در سالن سخنرانی شوند، به همين دليل آن ها سوال های خود را در نامه ای سرگشاده مطرح می کنند.»


  • شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، سوال هايی را در ارتباط با سرکوب دانشجويان، نقض آزادی بيان، اخراج برخی استادان از دانشگاه ها، سياست های اقتصادی و سياست خارجی دولت مطرح کرده و خواهان پاسخگويی آقای احمدی نژاد به آنها شده است.

سوالات در مورد فشار دولت بر دانشگاهيان، نقض حقوق بشر و آزادی بيان، وضعيت دشوار اقتصادی و سياست خارجی پرسيده شده است.


دانشجویان زندانی


دفتر تحکيم وحدت با اشاره به زندانی شدن سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير به نام های احسان منصوری، مجيد توکلی و احمد قصابان، خطاب به محمود احمدی نژاد می پرسد که «در جلسه اخير دادگاه اين سه دانشجوی دانشگاه اميرکبير که در زندان به سر می برند، موضوع انتقاد به جنابعالی در دانشگاه مطرح شده است. شما چگونه ادعا نموديد که با دانشجويانی که در دانشگاه امير کبير به شما انتقاد نمودند برخوردی نشده است؟»


شورای تحکيم وحدت می نويسد که در زمان رياست جمهوری آقای احمدی نژاد، ۵۵۰ تن از فعالان دانشجويی راهی کميته های انظباطی شده، ۴۳ نهاد دانشجويی تعطيل و بيش از ۱۳۰ نشريه دانشجويی توقيف شده است. اين تشکل دانشجويی می پرسد: « به راستی آزادی بيان در نظر شما چه مفهومی دارد که در دانشگاه کلمبيا وضعيت ايران را در زمينه آزادی بيان بی نظير می دانيد؟»


اين نامه سرگشاده يادآوری می کند که «چگونه دولت نهم دانشجويان ستاره دار را از تحصيل محروم کرده است و می افزايد که اين امر در سال جاری به اقليت های قومی مذهبی و معلمين شرکت کننده در آزمون دانشگاه ها تسری يافته است.»


سوال تحکيم وحدت در اين مورد از آقای احمدی نژاد اين است که «بر اساس کدام موازين حقوقی و انسانی چنين تصميم گيری هايی توسط نهادهای تحت امر رياست جمهوری صورت گرفته است؟»


« نقض حقوق بشر و افزایش سرکوب ها»


بخش ديگری از نامه سرگشاده تحکيم وحدت به «نقض حقوق بشر و آزادی بيان در مورد احزاب سياسی، کارگران، مطبوعات و زنان» اختصاص يافته است .


در اين نامه خطاب به رييس جمهوری ايران آمده که «در دو سال اخير يارانه احزاب قطع گرديده، وزارت ارشاد اجازه مجوز نشريه به احزاب اصلاح طلب از جمله جبهه مشارکت ايران اسلامی خودداری کرده است.»


شورای تحکيم وحدت از محمود احمدی نژاد می پرسد که «اصولا در نگاه شما دموکراسی بدون احزاب مستقل دست يافتنی است؟»


شورای تحکيم وحدت از سرکوب زنان توسط دولت احمدی نژاد سخن می گويد و می افزايد: «آيا ارايه لايحه تدوينی برای حقوق خانواده که ناديده گرفتن حقوق زنان است و حتی مجلس نيز با آن مخالف است، غير از نگاه کج انديشانه به حقوق زنان چه معنايی می تواند داشته باشد؟»


  • تحکيم وحدت در اين نامه با اشاره به تورم شديد در بخش مسکن با طعنه از محمود احمدی نژاد می پرسد که «آيا می دانيد اين امر نتيجه سياست های اشتباه شماست ؟ شايد مسکن در محله شما ارزان است؟»

فساد اداری و تورم


در بخش ديگری از این نامه، شورای تحکيم وحدت در مورد عدم تحقق وعده های اقتصادی رييس جمهوری ايران می نويسد و می گوید که «در دوسال گذشته فساد در ميان مسئولين ايرانی افزايش يافته و ايران سقوطی ۱۵ پله ای را در امر فساد تجربه کرده است.»


تحکيم وحدت می پرسد: «در حالی که دو سال بيشتر به پايان رياست جمهوری شما باقی نمانده اين وعده های انتخاباتی در چه زمانی محقق می شود و درآمدهای نفتی چگونه مصرف شده است؟»


تحکيم وحدت در اين نامه با اشاره به تورم شديد در بخش مسکن با طعنه از محمود احمدی نژاد می پرسد که «آيا می دانيد اين امر نتيجه سياست های اشتباه شده است ؟ شايد مسکن در محله شما ارزان است؟»


در بخش پايانی تحکيم وحدت از موضع گيری های احمدی نژاد در سياست خارجی و سخنان وی در مورد هالوکاست به شدت انتقاد کرده است.


«تحمیق مردم»


تحکيم وحدت می پرسد که «سفرهای مدام شما به کشورهای آمريکای جنوبی و بخشش بی حساب به مردم آن کشورها با چه هدفی صورت می گيرد؟»


تحکيم وحدت در سوال آخر با اشاره به تناقضی که بين سخنان محمود احمدی نژاد در مصاحبه ها و سخنرانی هايش در نيويورک با رفتار و موضعگيری هايش دارد می نويسد: «اساسا از اين تناقض رفتار و گفتار جز تحميق مردم چه برداشتی می توان کرد؟»


لغو سخنرانی در هفته گذشته
محمود احمدی نژاد روز سه شنبه گذشته دهم مهر ماه سخنرانی خود را در دانشگاه تهران لغو کرد ولی دفتر وی هيچ توضيحی در اين مورد نداد. اين سخنرانی قرار بود به مناسبت آغاز سال تحصيلی دانشگاهی برگزار شود.


پيش از برگزاری اين سخنرانی، تحکيم وحدت در نامه ای به رييس جمهوری ايران به شدت از «عدم آزادی بيان در ایران» انتقاد کرده و خواسته بود که يکی از اعضای اين سازمان دانشجويی در دانشگاه حاضر باشد و از آقای احمدی نژاد سوالاتی را بپرسد.


پیش از این نيز تعداد زيادی از دانشجويان اميرکبير به سخنرانی محمود احمدی نژاد در روز ۲۰ آذر در اين دانشگاه با سر دادن شعارهايی مانند «مرگ بر ديکتاتور» اعتراض کرده و سعی کردند و عکس هايی از آقای احمدی نژاد نيز در اين روز به آتش کشيده شد.


در ماه ارديبهشت، تعدادی از دانشجويان امير کبير به اتهام انتشار نشرياتی که گفته می شود در آن مقالاتی «توهين آميز» منتشر شده بازداشت کردند. تحکيم وحدت اين نشريات را «جعلی» خوانده و دستگيری دانشجويان را انتقام گيری هواداران احمدی نژاد از دانشجويان به دلیل اعتراض به سخنرانی سال گذشته وی دانسته است.


XS
SM
MD
LG