لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

هشدار دو سناتور آمریکایی در مورد احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران


سناتور جمهوری‌خواه لینزی گراهام (چپ) و سناتور دموکرات ریچارد مورفی، در نشستی در آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ
سناتور جمهوری‌خواه لینزی گراهام (چپ) و سناتور دموکرات ریچارد مورفی، در نشستی در آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ

دو عضو جمهوری‌خواه و دموکرات سنای آمریکا با انتقاد از برنامه موشکی ایران و نیز رفتارهای بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی در منطقه، هشدار داده‌اند که هیچ چیز مانع از آن نیست که کنگره آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

در سخنانی که روز یکشنبه در کنفراس امنیتی مونیخ ایراد شد، سناتور جمهوری‌خواه لینزی گراهام، برنامه موشکی ایران را ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد و تصریح کرد که جمهوریخواهان سنا به زودی طرحی برای افزایش تحریم‌های ایران به دلیل آزمایش موشک‌های بالیستیک ارائه خواهند کرد.

آقای گراهام در این زمینه یادآور شد که به زعم او «اکنون زمان آن است که کنگره مستقیماً به رفتاری که ایران خارج از چارچوپ برنامه هسته‌ای خود انجام می‌دهد بپردازد» و تأکید کرد که او و دیگر جمهوری‌خواهان اقداماتی را مد نظر دارند که ایران را در قبال رفتارهایش پاسخگو نگه دارد.

این عضو ارشد کمیته تسلیحاتی سنای آمریکا، در سخنان خود همچنین با متهم کردن جمهوری اسلامی به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه خاورمیانه، حکومت ایران را «یک بازیگر بد در عرصه بین‌المللی» توصیف کرد.

او خطاب به دولت ایران گفت که «اگر می‌خواهید به گونه‌ای متفاوت با شما رفتار شود، از ساخت موشک، زیر پا گذاشتن قطعنامه شورای امنیت در مورد آزمایش موشکی، و نوشتن مرگ بر اسرائیل بر روی موشک‌ها دست بردارید».

در همین نشست از کنفرانس امنیتی مونیخ، کریستوفر مورفی از اعضای دموکرات عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز تأکید کرد که هیچ مانعی بر سر راه کنگره برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران وجود ندارد.

آقای مورفی یادآور شد که او با این پیش‌فرض از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده که این توافق کنگره آمریکا را از اقدام علیه دیگر رفتارهای ایران، خارج از چارچوب هسته‌ای، باز نمی‌دارد.

این سناتور دموکرات با اشاره به آزمایش اخیر موشکی ایران گفت که در زمینه پاسخ متناسب به این اقدام گفت‌وگوهایی در بین خواهد بود و او تصور نمی‌کند درباره توانایی‌های کنگره برای چنین پاسخی اختلافی حزبی وجود داشته باشد.

ایران معتقد است که در آخرین قطعنامه شورای امنیت که ناقض قطعنامه‌های پیشین این شوراست، تنها از آزمایش موشک‌هایی که با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشند منع شده و از این رو آزمایش‌های موشکی اخیرش ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت نیست.

ایران همچنین اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا را نقض توافق هسته‌ای می‌داند.

گرچه تحریم‌هایی که در یک سال گذشته هم در دولت باراک اوباما، و هم به تازگی در دولت دونالد ترامپ اعمال شده، اولاً برنامه موشکی ایران را مد نظر قرار داده، و در ثانی تنها در قالب افزودن اسامی جدید به تحریم‌های پیشین بوده و نه وضع تحریم‌های تازه.

XS
SM
MD
LG