لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

دفتر نمایندگی سازمان حج ایران در عربستان «بازگشایی می‌شود»


کعبه
کعبه

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از گشایش دفتر نمایندگی سازمان حج ایران در عربستان در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد تجمع‌ها و برنامه‌های ایران هم‌چون گذشته در حج برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حج»٬ علی قاضی عسکر این مطلب را در نخستين ديدار با كاركنان سازمان حج و زيارت در سال ۱۳۹۶ بیان کرده است.

قاضی عسکر در این دیدار به تشریح برخی جزییات توافقنامه ایران و عربستان سعودی اشاره کرده که بازگشایی دفتر نمایندگی سازمان حج ایران در عربستان یکی از بند‌های آن است.

وی افزوده که براساس این توافقنامه حضور بیش از ۸۰ هزار ایرانی در حج امسال نیز «قطعی» شده است.

این مقام مسئول اضافه کرده «درتوافق صورت گرفته برگزاری تجمعات و مراسم دعا در محل اسكان زائران ايرانی همچون گذشته انجام خواهد شد.»

قاضی عسکر افزوده این توافقنامه «درشرايط بسيارخوبی به امضا» رسیده است و «‌طرف سعودی دراين دوره از مذاكرات منطقی برخورد كرده است.»

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار امیدواری کرده که این توافقنامه «نقطه شروع خوبی باشد تا در آينده نيز مسايل مختلف در حوزه حج از طريق تفاهم» پيش برود.

وی همچنین گفته «اگر طرف سعودی درحج آينده خوب عمل كند و مواردی را كه توافق شده است رعايت نمايد ومشكلي پيش نيايد٬ انشاءالله راه برای عمره هم بازخواهد شد.»

تنش در روابط ایران و عربستان باعث شده بود که سال گذشته اعزام زایران ایرانی به حج متوقف شود، اما دو کشور از اوایل پاییز سال جاری مذاکرات خود را برای حضور حجاج از سرگرفته و در اسفند‌ماه سال گذشته به توافق رسیده بودند.

مراسم حج امسال، اواخر تابستان ۹۶ برگزار خواهد شد. در مراسم حج سال ۱۳۹۵، برای نخستین بار در نزدیک به سه دهه، زائران ایران که شمار آنها ۶۴ هزار نفر پیش‌بینی شده می‌شد، حضور نداشتند.

تنش‌ها سیاسی میان مقام‌های دو کشو٬ حادثه منا٬ حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد و اعدام شیخ نمر باقر النمر٬ یکی از روحانیون شیعه در عربستان از جمله عوامل تاثیرگذار در توقف اعزام زائران ایرانی در سال گذشته بود.

مقام‌های ایرانی در یک سال گذشته تلاش‌های گسترده‌ای برای از سرگیری اعزام زائران ایرانی به حج آغاز کرده بودند که به گفته علی قاضی عسکر این تلاش‌ها در پی تاکید و اصرار آیت‌الله علی خامنه‌ای بوده است.

قاضی عسکر روز یکشنبه خود نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته رهبر «هميشه تاكيد داشته‌اند حج بايد با حفظ موازين مورد نظر ما برقرار شود چون حج یک واجب شرعی است و نمی‌تواند تعطيل شود.»

وی همچنین اضافه کرده که «ما از اول هم اعلام كرديم كه مسئله حج را به روابط سياسی دو كشور پيوند نمی‌زنيم چرا كه حج فريضه دينی و الهی و ركن دين است.»

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین درباره تعیین تکلیف قربانیان حادثه منا هم گفته ایران و عربستان بر سر ادامه کار کمیته حقیقت‌یاب درباره بررسی علت وقوع این حادثه به توافق رسیده‌اند.

وی اضافه کرده «ما نظرمان اين بوده كه قضيه منا بايد در گفت‌وگوهای مستقيم و طرفينی حل شود و الان اين راه در حال با زشدن است و انشاء‌الله از طريق گفت‌وگو خواسته مورد نظر ما درباره شهدای منا نيز تحقق پيدا خواهد كرد.»

به دنبال حادثه منا در مهرماه سال ۹۴ که به مرگ ۴۶۵ زائر ایرانی منجر شد، ایران و عربستان نتوانستند بر سر تدابیر امنیتی و دیگر مشکلات بین دو کشور به توافق برسند و تهران نیز سال گذشته از اعزام زائران ایرانی به مراسم حج منصرف شد.

XS
SM
MD
LG