لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

«زایران ایرانی در سال۱۳۹۶ » به عربستان اعزام می شوند


 مکه (عکس از آرشیو)
مکه (عکس از آرشیو)

ایران و عربستان روز جمعه ۲۷ اسفندماه اعلام کرده اند که شرایط برای اعزام زایران ایرانی به حج در سال ۱۳۹۶ فراهم شده است.

تنش در روابط ایران و عربستان باعث شد تا سال گذشته اعزام زایران ایرانی به حج متوقف شود، اما دو کشور از اوایل پاییز سال جاری مذاکرات خود را برای حضور حجاج از سرگرفتند.

خبرگزاری رسمی عربستان روز جمعه در خصوص این مذاکرات نوشته است، وزارت حج عربستان سعودی و سازمان حج ایران همه اقدامات لازم برای حضور زایران ایرانی در سال ۱۴۳۸بر اساس مقرارات برای زایران دیگر کشورها تکمیل کردند.

درهمین حال سازمان حج و زیارت ایران نیز اعلام کرده است:« شرایط لازم برای تشرف بیش از ۸۵ هزار نفر از حجاج جمهوری اسلامی ایران در حج سال ۱۳۹۶ مهیا شده است.»

به گزارش ایرنا، سازمان حج و زیارت ایران همچنین اضافه کرده است که «جزییات مذاکرات»در موضوعات مختلف از جمله موضوع کشته شدگان منا و حادثه مسجدالحرام و «نتایج مرتبط در اولین نشست خبری تشریح خواهد شد. »

اشاره سازمان حج و زیارت ایران به حادثه ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه منا در سال ۱۳۹۴ است که در آن ، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند.بیش از ۴۶۰ تن ازکشته شدگان زایران ایرانی بودند.

پس از این حادثه جدال‌های لفظی مقام‌های ایران و عربستان سعودی، حضور زائران ایرانی را در حج ۹۵ در هاله‌ای از ابهام قرار داد و در عین حال موضوع حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، که به قطع روابط دو کشور انجامید، اختلاف نظر در زمینه نحوه حضور ایرانیان در مراسم حج را تشدید کرد.

مراسم حج سال آینده، اواخر تابستان ۹۶ برگزار خواهد شد. در مراسم حج سال ۱۳۹۵، برای نخستین بار در نزدیک به سه دهه، زائران ایران که شمار آنها ۶۴ هزار نفر پیش‌بینی شده می‌شد، حضور نداشتند.

XS
SM
MD
LG