لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

برنز: چین در تحریم ایران شرکت می کند


معاون وزیر خارجه آمریکا از همراهی چین در تحریم ایران ابراز خرسندی کرد
معاون وزیر خارجه آمریکا از همراهی چین در تحریم ایران ابراز خرسندی کرد

معاون وزیر امور خارجه آمريکا روز دوشنبه گفت که در سومين دور تحريم علیه جمهوری اسلامی ايران از سوی سازمان ملل، چين هم همکاری خواهد کرد.


چين که از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار است، پيشتر اعلام کرده بود که در دور تازه تحريم ها علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت نخواهد کرد.


نيکلاس برنز، معاون وزير امور خارجه آمريکا که رياست گفت و گوهای مهم پشت درهای بسته در پاريس را به عهده داشت، گفت:«من خوشحالم که توانستيم در تبادل نظر با دولت چين پيشرفت کنيم.»


گفت وگو های پاریس روز شنبه هفته جاری با حضور نمایندگان کشورهای آمریکا، چین، فرانسه و بریتانیا به عنوان اعضای دائم شورای امنیت و آلمان برای اعمال تحریم های جدید عیله برنامه هسته ای جمهوری اسلامی برگزار شد.


  • «حالا اگر بتوانيم روسيه را هم با خود همراه کنيم، سومين تحريم هم تصويب خواهد شد و و اين به راستی خبر خوشحال کننده ای است.»
نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا

آقای برنز گفت که پيش از مذاکره با ساير شرکت کنندگان با «هی يافی»، دستيار وزير امور خارجه چين مذاکره کرده است.


وی که در سنگاپور با خبرنگاران سخن می گفت، اضافه کرد:«ما قادريم با همکاری دولت چين، تحريم ها را عليه برخی کشورهايی که درباره آنها توافق داريم، اعمال کنيم.»


این مقام آمریکایی افزود:« کارهای زيادی در اين باره بايد صورت بگيرد، اما همکاری چین برای ما گامی به جلوست.»


مقامات چینی هنوز به اظهارات معاون وزیر امور خارجه آمریکا واکنشی نشان نداده اند.


در يادداشتی که روز يکشنبه در سايت وزارت امور خارجه چین آمده است،وزیر خارجه چین تاکيد کرده که جامعه جهانی بايد مشکل پرونده هسته ای ايران را به صورت ديپلماتيک حل کند، اما اشاره ای به اعمال تحريم های تازه نکرده است.


نیکلاس برنز گفت که برای نتيجه بخش بودن تحريم، همکاری دولت روسيه نيز ضروری است و افزود: «حالا اگر بتوانيم روسيه را هم با خود همراه کنيم، سومين تحريم هم تصويب خواهد شد و و اين به راستی خبر خوشحال کننده ای است.»


این اظهارات در حالی صورت می گیرد که سرگئی کيسلياک، قائم مقام وزير امور خارجه روسيه که در کانادا به سر می برد به دليل بارش برف نتوانست در نشست پاريس شرکت کند.


بیانیه نهایی طی هفته های آتی


در همین حال، يک ديپلمات فرانسوی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که متن توافق شش کشور شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان هفته آينده منتشر خواهد شد.


در همین حال پاسکال آندرانی، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم اعلام کرد که شورای امنيت طی هفته های آتی به يک نتيجه مشخص در اين مورد خواهد رسید.


اين سخنگو گفت که هفته پيش شش کشور شورای امنيت شاهد انعطاف ناپذير بودن ايران در مذاکرات لندن، بين سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد ايران و خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا بوده اند.



چين که از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار است، پيشتر اعلام کرده بود که در دور تازه تحريم ها علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت نخواهد کرد.

خانم آندرانی گفت: در مذاکرات پاريس تحليل های مشترک ما درباره گزارش البرادعي، رييس سازمان انرژی اتمی که می گويد ايران همکاری کرده اما کماکان به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد، مورد مشورت قرار گرفت.


سومین تحریم


بحث اعمال سومین دور تحريم ها علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای امنیت که توسط آمريکا، بريتانيا و فرانسه رهبری می شود، روز جمعه با شکست مذاکرات خاویر سولانا و سعید جلیلی به شکل جدی تری دنبال می شود.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نتیجه پنج ساعت مذاکره با فرستاده ایران در لندن را «ناامید کننده» خواند.


شورای امنيت سازمان ملل پيشتر در دسامبر ۲۰۰۶ و مارس ۲۰۰۷، تحريم هايی را عليه جمهوری اسلامی ايران تصويب کرده بود و از تهران خواسته بود تا روند غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.


کشورهای غربی نگران هستند که ایران در چارچوب برنامه اتمی خود بدنبال تولید سلاح هسته ای باشد ولی تهران این ادعا را رد می کند و می گوید که این برنامه اهداف صلح آمیز دارد.


XS
SM
MD
LG