لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۰

تصاویر جدید ماهواره‌ای؛ ایران برخی تجهیزات سامانه پایگاه اصفهان را «بیرون» برده است


تصویر جدید از پایگاه شکاری هشتم اصفهان که روز دوشنبه سوم اردیبهشت گرفته شده است و میزان خسارت به آن را نشان می‌دهد
تصویر جدید از پایگاه شکاری هشتم اصفهان که روز دوشنبه سوم اردیبهشت گرفته شده است و میزان خسارت به آن را نشان می‌دهد

تصاویر جدید ماهواره‌ای گرفته‌شده از سامانه راداری دفاع هوایی ایران در شهر اصفهان نشان می‌دهد که برخی تجهیزات این سامانه از محل بیرون برده شده‌اند و نشانه‌های آتش‌سوزی ناشی از حمله مشهود است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تصاویر که روز دوشنبه سوم اردیبهشت گرفته شده‌اند از وضوح بیشتری برخوردار هستند.

این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی پس از حمله منتسب به اسرائیل در بامداد جمعه، هر نوع حمله و خسارت به پایگاه را انکار می‌کنند.

همزمان، مدیرکل صنایع هوایی نظامی اسرائیل ارزیابی کرد که حملات ایران به کشورش ادامه یابد.

او گفت اسرائیل برای خنثی کردن حملات بیشتر ایران آماده شده و به‌زودی نیز سامانه رهگیری لیزری خود را عملیاتی خواهد کرد.

تصاویر جدید ماهواره‌ای از حمله به پایگاه اصفهان

به گزارش آسوشیتدپرس، تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده از محل سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ در نزدیکی فرودگاه و پایگاه شکاری هشتم اصفهان حاکی از «توانمندی» اسرائیل در «نفوذ» به سیستم دفاع هوایی ایران است.

نیکول گراجوسکی، یک کارشناس برنامه هسته‌ای در بنیاد کارنگی و نویسنده کتاب‌هایی درباره روسیه و ایران، به آسوشیتدپرس گفت دقت حمله در اصفهان «کاملاً قابل توجه بوده است».

رسانه‌های آمریکایی هدف قرار دادن سامانه راداری اصفهان را واکنش هدفمند و حساب‌شده اسرائیل در پاسخ به حمله وسیع موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در شب ۲۵ فروردین می‌دانند
رسانه‌های آمریکایی هدف قرار دادن سامانه راداری اصفهان را واکنش هدفمند و حساب‌شده اسرائیل در پاسخ به حمله وسیع موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در شب ۲۵ فروردین می‌دانند

کریس بیگرز، مشاور پیشین دولت آمریکا در امور تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، نیز گفت که نشانه‌های آتش‌سوزی ناشی از حمله مشهود است.

تصاویر گرفته شده روز دوشنبه وضوح بیشتری در قیاس با تصاویر ماهواره‌ای در ساعات پس از حمله دارد.

نظر به اهمیتی که سامانه دفاع هوایی برای محافظت از تأسیسات هسته‌ای در نظنز داشت، به گفته آقای بیگرز، این حمله دقیق «یک بیانیه قدرتمند است».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به نیویورک رفته بود، روز شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی نیوز» با انکار ابعاد حمله منتسب به اسرائیل گفت که «ریزپرنده‌ها» «بیشتر شبیه اسباب‌بازی کودکان ما بود».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، نیز روز دوشنبه با انکار وارد شدن خسارت به پایگاه شکاری هشتم اصفهان مدعی شد که «سیستم پدافندی ایران به وظایف خود عمل کرده است».

اسرائیل مسئولیت حمله را نپذیرفته است. رسانه‌های آمریکایی هدف قرار دادن سامانه راداری اصفهان را واکنش هدفمند و حساب‌شده اسرائیل در پاسخ به حمله وسیع موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در شب ۲۵ فروردین می‌دانند.

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه نوشت جنگنده‌های اسرائیلی بر فراز آسمان عراق دو موشک را رها کردند و وقتی خلبانان دیدند که موشک اول موجب انهدام سامانه راداری اصفهان شده، خودشان موشک دوم را که در آسمان بود، منهدم کردند تا از وارد شدن خسارت بیشتر به پایگاه هوایی ایرانی جلوگیری شود.

گزارش رسانه‎‌های آمریکایی حاکی است که خلبانان اسرائیلی مأموریت داشتند طرح انتخاب‌شده از سوی کابینه جنگی اسرائیل در واکنش به حمله ایران را به‌گونه‌ای اجرا کنند که هدف آن تنها رساندن پیام به سران تهران باشد و جمهوری اسلامی ایران را از حمله دوباره به اسرائیل باز دارد.

نیکول گراجوسکی به آسوشیتدپرس گفت ایران احتمالا به یاری روسیه برای تعمیر رادار آسیب‌دیده نیاز دارد و در طول زمان نیز تلاش خواهد کرد تا به تسلیحات جدیدتر مجهز شود.

معلوم نیست تعمیر سامانه‌ای که بی‌خاصیت بودن آن در حمله منتسب به اسرائیل ثابت شده است، چه فایده‌ای می‌تواند در مراقبت هوایی از تأسیسات حساس نظامی و هسته‌ای ایران داشته باشد.

مقام اسرائیلی: پاسخ بیشتری برای حملات «قطعی» ایران در آینده داریم

در همین حال، بوعاز لوی، مدیرکل صنایع هوایی نظامی اسرائیل، در گفتگو با سایت اقتصادی اسرائیلی «کالکالیست» در روز دوشنبه گفت اسرائیل در برابر حملات احتمالی آتی ایران به این کشور نیز از توانمندی بیشتری برای دفاع از خود برخوردار است.

آقای لوی گفت حمله ایران یک بار نبوده و کاملاً احتمال تکرار آن وجود دارد.

این مقام اسرائیلی گفت بدون سامانه ضد موشکی «حتص» («پیکان» یا «آرو») که این صنایع در بیش از ۳۰ سال اخیر بر تولید آن اصرار کرد، حمله ایران به اسرائیل که «یک بازی کاملاً متفاوت است»، می‌توانست عاقبت شومی داشته باشد.

او گفت داشتن این سامانه «یک موهبت بزرگ» برای اسرائیل است.

آقای لوی اظهار داشت دو هفته پیش اگر کسی به او گفته بود که سامانه‌های دفاعی چند لایه اسرائیل تقریبا تمامی موشک‌های ایرانی از مدل‌ها و در ارتفاعات متفاوت را با موفقیت شکار و منهدم می‌کند، «او را قطعاً نزد روانپزشک می‌فرستاد».

بوعاز لوی ۶۲ ساله یادآور شد که دُوو راویو پدر برنامه سامانه ضد موشکی «حتص» بود و پروژه ابتدا در چارچوب طرح مشترک با آمریکا به نام «جنگ ستارگان» در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان کلید خورد.

به گفته آقای لوی، پس از حمله لیبی به ایتالیا با موشک‌های اسکاد در سال ۱۹۸۶ به دستور معمر قذافی، حاکم وقت لیبی، رونالد ریگان و همچنین مقامات اسرائیلی متوجه شدند «یک دیوانه می‌تواند دنیای آزاد را با موشک بالستیک تهدید کند».

عراق در جریان جنگ آمریکا با این کشور که کویت را اشغال کرده بود، ۳۹ فروند موشک اسکاد به اسرائیل شلیک کرد اما این کشور به درخواست جرج بوش پدر، از واکنش به عراق خودداری کرد و یک دهه بعد، حمله آمریکا به عراق صدام حسین را سرنگون کرد.

به گفته آقای لوی، دستاوردهای «خارق‌العاده» سیستم دفاع ضد موشکی «حتص» که در شب دراماتیک حمله ایران به اسرائیل توان خود را ثابت کرد، کشورهای دیگر جهان را نیز «هیجان‌زده» کرده و درخواست برای خرید این سامانه‌ها افزایش یافته است.

او گفت موشک‌های نسل چهارم «حتص» نیز پیشرفت کرده ولی رسانه‌ای نمی‌کند که چه هنگام عملیاتی خواهد شد.

او افزود: سامانه رهگیری لیزری نیز که دو سال پیش با موفقیت از تولیدات صنایع «رافائل» آزمایش شد، بیشتر تکمیل شده و عملیاتی خواهد شد.

اسرائیل تأیید کرده که هیچ یک از صدها پهپاد ایرانی وارد آسمان اسرائیل نشدند و از میان صدها موشک کروز و بالستیک شلیک‌شده از سوی ایران، پنج فروند از لایه‌های دفاع هوایی اسرائیل عبور کردند؛ یک موشک در بحرالمیت فرود آمد و چهار موشک «خسارت بسیار جزئی» به یک باند پروازی و انبارهای خالی پایگاه هوایی «نواتیم» وارد کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه در دیدار با نظامیان ارشد حکومت خود، در خصوص شکست حمله ایران به اسرائیل گفت شمار موشک‌ها و پهپادهایی که به هدف خورده یا نه، «یک مسئله فرعی» است.

با استفاده از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کالکالیست و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG