لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

پومپئو: به رغم‌ تحریم‌ ایران بازار جهانی نفت کمبود ندارد


آقای پومپئو تاکید دارد که سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران بر قیمت نفت تاثیر زیادی ندارد.
آقای پومپئو تاکید دارد که سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران بر قیمت نفت تاثیر زیادی ندارد.

وزیر خارجه ایالات متحده اطمینان داد که دولت دونالد ترامپ در عین تلاش‌های خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، اقدامات لازم را برای ممانعت از جهش قیمت جهانی نفت انجام داده است.

مایک پومپئو روز پنج‌شنبه دوم خرداد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی اظهار داشت: «از این مسئله خاطر جمعیم که سخت تلاش کرده‌ایم تا مطمئن شویم که نیاز بازار به خوبی تامین شده و امیدوارم که همچنان بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم. فکر می‌کنم که می‌توانیم».

آمریکا از روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال معافیت خریداران نفت ایران را متوقف کرد و هدف از این اقدام را به صفر رساندن صادرات نفت ایران عنوان کرده است. با تشدید این تحریم‌ها انتظار می‌رود که صادرات نفت تهران تا هفته‌های آینده صدها هزار بشکه در روز کاهش یابد.

عربستان سعودی که گفته است نفت بیشتری تولید می‌کند تا بازار دچار کمبود نشود، خبر داده که کشورهای عضو اوپک آماده لغو توافق خود برای کاهش صادرات نفت نیستند، امری که قیمت نفت را بالا می‌برد.

از زمانی که ترامپ تحریم‌ها علیه ایران را شدت بخشیده، تنش‌ها در خاورمیانه نیز افزایش یافته است. ایالات متحده با این استدلال که متوجه تهدیداتی از جانب ایران شده است، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را به خلیج فارس اعزام کرده و کارکنان وزارت خارجه خود را از عراق بیرون آورده است.

در این میان چهار کشتی در سواحل امارات متحده عربی هدف خرابکاری قرار گرفته‌ و حوثی‌های یمن نیز به خط لوله انتقال نفت در عربستان حمله کرده‌اند.

با این حال پومپئو تاکید دارد که سیاست‌های ایالات متحده علیه ایران بر قیمت نفت تاثیر زیادی ندارد. وی عنوان کرد که امروز بهای نفت برنت ۶۹ دلار برای هر بشکه است که نسبت به بهای سال گذشته آن، زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، کاهش یافته است.

گزارشگر سی‌ان‌بی‌سی اشاره می‌کند که قیمت نفت برنت پاییز گذشته به ۸۶.۷۴ دلار برای هر بشکه رسید اما سقوط کرد که یکی از دلایل آن معافیت‌هایی بود که آن زمان دولت ترامپ برای برخی از خریداران نفت ایران قائل شد.

بر اساس مصاحبه پومپئو با سی‌ان‌بی‌سی و سایت رادیو فردا/ س.ش/ک.ر
XS
SM
MD
LG