لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب بازداشت بهاییان در ایران را محکوم کرد


دیوارنوشته‌ای در شهر آباده در استان فارس در مخالفت با بهاییان
دیوارنوشته‌ای در شهر آباده در استان فارس در مخالفت با بهاییان

کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب در جهان روز پنج‌شنبه، ۱۴ آذرماه، در بیانیه‌ای «بازداشت فله‌ای» بهاییان در ایران در چند هفته اخیر را محکوم کرد.

گری بائر، مدیر این کمیسیون، در این بیانیه تاکید کرده است که دولت جمهوری اسلامی به جای برآوردن خواسته‌های مردم در کشور، «هم‌چنان جامعه بهاییان را هدف می‌گیرد».

گیل منچین، معاون این کمیسیون، نیز از حکومت ایران خواسته است که هر چه زودتر تمام بهاییان زندانی در ایران را آزاد کرده و «از زندانی کردن شهروندانی که در صلح و آرامش از حق آزادی مذهب بهره می‌گیرند دست بردارد».

بیانیه کمیسیون آمریکایی آزادی مذاهب اشاره می‌کند که بازداشت بهاییان در ایران در میانه اعتراضات گسترده هفته‌های اخیر در کشور که با افزایش ناگهانی بهای بنزین آغاز شد ادامه داشته است.

این بیانیه همچنین به بازداشت «دست‌کم ۱۱ بهایی» اشاره می‌کند که در دو هفته گذشته در دو استان خوزستان و اصفهان رخ داده است.

چند گزارش که در هفته گذشته منتشر شد حاکی از بازداشت «دست‌کم ۹ شهروند بهایی» در شهر بهارستان اصفهان است.

بنا بر این گزارش‌ها، شهاب فردوسیان، نسیم جابری، مهران‌الله دادی، شهباز باشی، وحیده نیازمند، ناصر لطفی، قدوس لطفی، ساغر منوچهرزاده و هما منوچهرزاده توسط ماموران امنیتی بازداشت و پس از چند روز به قید وثیقه آزاد شدند.

همزمان اسماعیل فرزانه و برادرزاده‌اش بردیا فرزانه، دو شهروند بهایی ساکن شهرستان امیدیه، نیز در روزهای گذشته توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

فریبا اشتری دیگر شهروند بهایی نیز در یزد بازداشت شده است.

روز پنج‌شنبه نیز خبر رسید که علی احمدی، بهایی ساکن قائمشهر، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب این شهر به ۱۱ سال زندان محکوم شده است.

اوایل آبان‌ماه گذشته نیز تعدادی از بهاییان ایران به دست سازمان اطلاعات سپاه و به اتهام «حرمت‌شکنی در ایام سوگواری» امام هشتم شیعیان دستگیر شدند.

جمهوری اسلامی بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد و آنان از برگزاری مراسم‌های مذهبی خود محرومند. بهاییان ایران حتی از حقوقی مانند تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌ دولتی نیز محرومند.

XS
SM
MD
LG