لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

هواداران حشد الشعبی از سفارت آمریکا در بغداد خارج شدند


نمایی از دیوار سفارت آمریکا در بغداد که عکس‌های شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله وابسته به حشدالشعبی روی آن چسبانده شده است.
نمایی از دیوار سفارت آمریکا در بغداد که عکس‌های شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله وابسته به حشدالشعبی روی آن چسبانده شده است.

هواداران گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران موسوم به حشد الشعبی روز چهارشنبه در پی انتشار بیانیه این گروه‌ها از محوطه سفارت ایالات متحده در بغداد خارج شدند.

روز چهارشنبه ۱۱ دی خبر رسید که سربازان آمریکایی به منظور پراکنده کردن هواداران شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که برای دومین روز در مقابل مجتمع سفارت آمریکا در بغداد تجمع کرده‌ بودند گاز اشک‌آور پرتاب کرده‌اند.

ساعاتی بعد از آن، گروه‌های شبه‌نظامی عراقی با انتشار بیانیه‌ای از هواداران خود خواستند تا از اطراف سفارت آمریکا در بغداد عقب‌نشینی کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، گروه حشد الشعبی (بسیج مردمی)، در این بیانیه نوشته بود که این تصمیم در پاسخ به درخواست دولت عراق برای متفرق شدن معترضان گرفته شده است.

در این بیانیه خطاب به معترضان آمده که «پیام خود را رساندید» و از آنها خواسته شد تا پس از متفرق شدن از منطقه سفارتخانه، در بیرون از «منطقه سبز»‌ بغداد گرد هم بیایند.

محمد الحکیم، وزیر خارجه عراق، روز چهارشنبه در توئیتی نوشته بود که «پیام معترضان رسانده شد و اکنون بازگشت سالم آنها یک ضرورت است.»

یکی از فرماندهان ارشد کتائب حزب‌الله، گروهی که افرادش در حمله اخیر آمریکا کشته شدند، به خبرگزاری فرانسه گفته بود که با وجود صدور این بیانیه، افراد کتائب در محوطه سفارت «خواهند ماند». اما این خبرگزاری ساعاتی بعد، از «تخلیه کامل» محوطه سفارت از هواداران شبه‌نظامیان شیعه خبر داد.

کتائب (گردان‌های) حزب‌الله که از سال ۲۰۰۳ شکل گرفته و از سوی ایران تأمین مالی می‌شود از گروه‌های اصلی حشدالشعبی عراق است.

در حمله اخیر آمریکا به گروه کتائب حزب‌الله دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی شیعه کشته و ۵۵ نفر نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ده‌ها نفر از شبه‌نظامیان طرفدار جمهوری اسلامی و حامیان آنها مقابل دروازه‌های سفارتخانه آمریکا در بغداد چادر زده و از شب گذشته در این محل مانده بودند.

به نوشته این خبرگزاری، تفنگداران دریایی ایالات متحده که از سفارت محافظت می‌کنند، روز چهارشنبه، با ورود جمعیت بیشتری از معترضان به اطراف سفارت، به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کردند.

بنا بر این گزارش، این اقدام پس از آن صورت گرفت که معترضان در پشت بام قسمت پذیرش سفارتخانه آتش روشن کردند و دود از ساختمان بلند شد.

خبرگزاری فرانسه هم نوشت پرتاب گاز اشک‌آور زمانی انجام شد که تظاهرکنندگان در حال نزدیک شدن به دیواری بودند که پیرامون بخش بزرگی از ساختمان سفارت قرار دارد.

بیانیه حشد الشعبی مبنی بر عقب‌نشینی از محوطه سفارت پس از آن منتشر می‌شود که دونالد ترامپ در یکی از پیام‌های توئیتری تازه خود نوشت: «ایران به طور کامل مسئولیت جان‌های از دست رفته یا خسارات وارده به هر یک از ساختمان‌های ما را به عهده خواهد داشت. آنها بهای سنگینی خواهند پرداخت. این هشدار نیست؛ تهدید است».

در روزهای اخیر، در پی حمله مرگبار به محل حضور نیروهای آمریکایی در عراق، حمله تلافی‌جویانه ایالات متحده به نیروهای متحد ایران و هجوم به سفارت آمریکا در بغداد، تنش‌ها بین تهران و واشینگتن دوباره فزونی گرفته است.

حمله به سفارت آمریکا در بغداد در پی حملات هوایی این کشور به مواضع کتائب (گردان‌های) حزب‌الله انجام شد. حملات آمریکا به دنبال کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی در شهر کرکوک انجام شده بود.

در پی این تحولات، روز سه‌شنبه هزاران نفر که پرچم‌های نیروهای حشد الشعبی، نیروهای بسیج مردمی، را در دست داشتند، به ساختمان سفارت یورش بردند.

شبکه «سی‌ان‌ان» نوشت که تظاهرکنندگان اکثراً اعضای شبه نظامیان مورد حمایت ایران هستند که توانسته‌اند به راحتی وارد «منطقه سبز» بغداد بشوند.​

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد که نیروهای امنیتی عراق «هیچ تلاشی» برای متوقف کردن معترضانی که روز سه‌شنبه به سمت سفارت آمریکا می‌رفتند نکردند و روز چهارشنبه نیز با ازسرگیری اعتراضات شبه‌نظامیان و ایجاد حریق توسط آنها در سفارتخانه آمریکا، «مداخله‌ای نکردند.»

در پی حمله روز سه‌شنبه به سفارتخانه، وزارت امور خارجه آمریکا خبر داد که کلیه پرسنل سفارت آمریکا در عراق در سلامت کامل بسر می‌برند و برنامه‌ای برای تخلیه آنها ندارد.

با این حال، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده نیروهای بیشتری برای محافظت از سفارت خود در بغداد مستقر خواهد کرد.

شلیک منور از سوی بالگردهای آپاچی آمریکا در اطراف سفارت در بغداد:

بنا بر گزارش‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا با اظهار این‌که ایران را مسئول حمله به سفارت ایالات متحده در عراق می‌داند دستور اعزام حدود ۷۵۰ سرباز آمریکایی به خاورمیانه را داده است و قرار است حدود سه هزار نظامی دیگر نیز آماده اعزام احتمالی به منطقه طی چند روز آینده شوند.

نیروهای تقویتی، متشکل از تفنگداران دریایی ایالات متحده، از کویت به بغداد اعزام شده‌اند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، سه‌شنبه شب خبر داد که «در واکنش به حوادث اخیر» در عراق و بنا بر دستورهای ترامپ، او مجوز اعزام فوری یک گردان پیاده‌نظام از لشکر ۸۲ هوایی ارتش در فورت برگ کارولینای شمالی را صادر کرده است. وی مقصد این سربازان را مشخص نکرد، اما یک مقام آمریکایی آشنا با موضوع گفت که آنها به کویت خواهند رفت.

روز سه‌شنبه، یک سخنگوی نظامی ائتلاف بین‌المللی ضد گروه حکومت اسلامی، داعش، تصاویری از بالگرد آمریکایی آپاچی بر فراز سفارت ایالات متحده در بغداد منتشر کرد که مُنَور شلیک می‌کنند.

در پی این تحولات سفارت آمریکا در بغداد روز چهارشنبه اعلام کرد که تمام خدمات کنسولی خود را به حالت تعلیق درآورده است.

اطلاعیه سفارت آمریکا در بغداد می‌گوید: «با توجه به حملات شبه‌نظامیان به مجموعه سفارت ایالات متحده، همه خدمات کنسولی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. همه وقت‌های ملاقات تعیین‌شده لغو می‌شود. به شهروندان آمریکایی نیز توصیه می‌شود که به سفارتخانه مراجعه نکنند.»

منابع: آسوشیتدپرس و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG