لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

پنتاگون: ماهواره نظامی ایران در واقع یک «وب‌کم معلق» در فضاست


تصویری که رسانه‌ها در ایران با عنوان لحظات اولیه پرتاب موشک «قاصد» منتشر کردند
تصویری که رسانه‌ها در ایران با عنوان لحظات اولیه پرتاب موشک «قاصد» منتشر کردند

رئیس فرماندهی فضایی آمریکا می‌گوید آنچه ایران به عنوان نخستین ماهواره نظامی خود در فضا معرفی می‌کند در واقع یک وب‌کم معلق است و تهدیدی به شمار نمی‌رود.

هفته گذشته ساعاتی پس از آنکه سپاه پاسداران از پرتاب «ماهواره نظامی نور» به فضا خبر داد، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بدون اشاره به جزئیات فنی تنها اعلام کرد که دو شیء پرتاب‌شده از ایران را رهگیری کرده است.

اکنون ژنرال جِی ریموند، رئیس فرماندهی فضایی آمریکا، با اشاره به اینکه دو شیء پرتاب‌شده از ایران «که نام آن نور ۱ ذکر شده» همچنان رهگیری می‌شود گفت: این ماهواره تهدیدی برای آمریکا نیست.

ژنرال ریموند در توئیتی با اشاره به اینکه شیء پرتاب‌شده از ایران از نوع «تاسواره» (ماهواره کوچک) است نوشت: «ایران می‌گوید که [این شیء] ظرفیت‌های تصویربرداری دارد؛ در واقع، این یک وب‌کم معلق در فضاست و بعید است قادر به جمع‌آوری اطلاعات باشد».

ژنرال ریموند در پایان توئیت خود به طور کنایه‌آمیز هشتگ زده است: «فضا سخت است».

اظهارات رئیس فرماندهی فضایی آمریکای دومین اظهار نظر مقام‌های پنتاگون درباره ماهواره سپاه پاسداران به شمار می‌رود.

سوم اسفندماه، ساعاتی پس از انتشار خبر در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، یکی از واحدهای پنتاگون موسوم به «اسکادران ۱۸ کنترل فضایی» در توئیتی نوشت که دو شیء پرتاب‌شده از ایران را که «قاصد» و «نور ۱» معرفی شده‌اند رهگیری کرده است.

سپاه پاسداران در بیانیه خود اشاره‌ای به جزئیات فنی و اهداف تعریف‌شده برای این ماهواره نکرده و صرفا گفته بود ماهواره‌بر «قاصد» از کویر مرکزی ایران پرتاب شده و ماهواره نور را «با موفقیت» در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار داده است.

با این حال دو فرمانده سپاه پاسداران در دو برنامه جداگانه تلویزیونی توضیحات دیگری درباره این ماهواره دادند و هدف اولیه آن را «شناسایی» ذکر کردند و مدعی شدند که مأموریت‌های بعدی شامل شناسایی، ارتباطی و ناوبری خواهد بود.

با این حال به رغم رویدادهای مشابه، در روز نخست اعلام این خبر رهبر جمهوری اسلامی و همچنین رؤسای سه قوه هیچ موضعی درباره آن نگرفتند و تبریک حسن روحانی نیز ۲۴ ساعت بعد انجام گرفت.

آمریکا بلافاصله این اقدام را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست و مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز بعدتر گفت این اقدام نشان داد ادعای جمهوری اسلامی درباره صلح‌آمیز بودن برنامه فضایی‌اش دروغ است.

سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز این اقدام را مغایر با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواندند و با لحن‌هایی متفاوت، یا آن را محکوم، یا از آن ابراز نگرانی شدید کردند.

با این حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، این واکنش‌ها را رد کرد و در توئیتی نوشت: آمریکا و اروپا حق ندارند درباره قطعنامه ۲۲۳۱ برای ایران سخنرانی کنند.

اقدام سپاه پاسداران در شرایطی صورت گرفت که مطابق برجام، تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی مهرماه امسال به پایان می‌رسد و آمریکا با اشاره به چنین اقداماتی در صدد است که آن را تمدید کند.

XS
SM
MD
LG