لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

احتمال توافق آمریکا با امارات برای فروش جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ تا دو ماه آینده


جنگنده پیشرفته اف-۳۵
جنگنده پیشرفته اف-۳۵

با موافقت آمریکا و چراغ سبز اسرائیل، امارات متحده عربی احتمالا تا پیش از پایان سال ۲۰۲۰ به عنوان نخستین کشور حاشیه خلیج فارس، صاحب جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز سه‌شنبه یکم مهر، مقام‌های ایالات متحده آمریکا و امارات متحده عربی ابراز امیدواری کرده‌اند که تا اوایل دسامبر سال جاری میلادی (حداکثر تا ۲ ماه آینده) به توافق اولیه برای فروش جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ به این کشور حوزه خلیج فارس دست یابند.

بر همین اساس، دولت دونالد ترامپ مشغول بررسی و مطالعه به منظور طرح‌ریزی معامله‌ای است که به درگیری و اختلاف با اسرائیل منجر نشود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، گفته‌اند که برتری نظامی و هوایی کشورشان در سراسر منطقه باید بر اساس تعهد کنگره آمریکا از نیم قرن پیش حفظ شود.

رویترز همچنین به نقل از منابع آگاه از مذاکرات نوشت که هدف اصلی، دستیابی به موقع به توافق‌نامه‌ای تا تاریخ دوم دسامبر، هم‌زمان با جشن روز ملی امارات متحده است.

امارات آشکارا گفته است که به تجهیز ارتش خود به این نوع جنگنده‌های آمریکایی چشم دوخته و اسرائیل نباید از این معامله نگران باشد، اما نخست‌وزیر اسرائیل چند بار در یک ماه اخیر تأکید کرده که اسرائیل با چنین معامله‌ای میان آمریکا و امارات موافقت نکرده است.

مخالفت بنیامین نتانیاهو با این معامله در فضای تشدید انتقادهای داخلی در اسرائیل از او بیان شده است.

با وجود این، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت» مدعی بود که آقای نتانیاهو به این معامله دست‌کم چراغ سبز نشان داده است تا امارات به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشویق شود.

پیش از این بنا بود بنی گانتس و همتای آمریکای او، مارک اسپر، روز سه‌شنبه در واشینگتن با هم دیدار کنند.

سفارت امارات متحده عربی در واشینگتن از اظهار نظر فوری درباره این خبر خودداری کرده و کاخ سفید نیز حاضر نشده است در همین رابطه اظهار نظر کند.

سخنگوی پنتاگون در مصاحبه با رویترز اظهار داشت، «سیاست کاخ سفید مبتنی‌بر این است که از تایید یا اظهار نظر در موارد مربوط به انتقال یا فروش تسلیحاتی خودداری کند تا زمانی‌که رسما به اطلاع کنگره برسد».

رسانه‌های اسرائیل در هفته‌های اخیر گزارش دادند که مقامات این کشور در حال تنظیم بسته‌ای جدید از درخواست‌های نظامی از آمریکا هستند تا اگر واشینگتن به امارات جنگنده اف‌-۳۵ بفروشد، این بسته تازه را نیز به عنوان مشوق به اسرائیل ارائه کند.

XS
SM
MD
LG