لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

آن‌چه از خسارات حملهٔ موشکی ایران به اسرائیل و پایگاه هوایی «نواتیم» می‌دانیم


عکس ماهواره‌ای از پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل پس از حملهٔ موشکی ایران
عکس ماهواره‌ای از پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل پس از حملهٔ موشکی ایران

تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه هوایی «نِواتیم» پس از حملهٔ موشکی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل، ظاهراً یک حفرهٔ بزرگ ایجادشده در سقف آشیانه هواپیماهای این پایگاه را نشان می‌دهد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه ۱۰ مهر با شلیک ۱۸۱ فروند موشک بالستیک از مدل‌های مختلف به نقاط مختلفی از اسرائیل حمله کرد.

این دومین حملهٔ نظامی مستقیم ایران به اسرائیل در طول ۴۵ سال خصومت بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل بود و نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از این حمله گفت «به لطف سامانه دفاع هوایی اسرائیل که پیشرفته‌ترین در جهان است، این حمله خنثی شد».

آن‌چه تاکنون از خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از این حمله می‌دانیم:

حفره در سقف یک آشیانه و سوراخ در باند پروازی «نواتیم»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای شرکت پلنت لبز از فراز پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب اسرائیل، وارد شدن آسیب به سقف آشیانه، آوار ریخته‌شده در کنار سازه و سوراخی در باند فرودگاه دیده می‌شود.

مشخص نیست آیا آسیب‌ها ناشی از اصابت مستقیم موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از سوی ایران بوده یا موشک‌های شلیک‌شده از سامانه‌های رهگیری خود اسرائیل.

ارتش اسرائیل به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در این باره هنوز پاسخ نداده، اما سخنگوی ارتش اسرائیل یک روز پیش از انتشار این تصاویر گفته بود آسیب‌ها عمدتاً در نتیجه رهگیری‌های اسرائیل بود.

دانیل هگاری ۱۱ مهرماه در نشست خبری گفت برخی سازه‌ها، مراکز نگهداری و «دفاتر اداری» در «چند پایگاه هوایی» آسیب اندکی دیدند، اما به نام آن‌ها اشاره نکرد.

او همچنین تأکید کرد که «هیچ سلاح و سربازی» آسیب ندیده و هواپیماها در آشیانه‌ها سالم‌اند.

عکس ماهواره‌ای از پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل پس از حملهٔ موشکی ایران
عکس ماهواره‌ای از پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل پس از حملهٔ موشکی ایران

او سه‌شنبه‌شب نیز، زمان کوتاهی بعد از حملات ایران، گفته بود فعالیت مستمر نیروی هوایی اسرائیل با وقفه روبه‌رو نشده و هواپیماها همان شب «در خاورمیانه» اقدام خواهند کرد.

هواپیماهایی که بعد از حملهٔ ایران به اسرائیل از پایگاه «نواتیم» برخاستند، ظاهراً بخشی از مأموریت‌های ارتش اسرائیل در حملات آن شب به ضاحیه و نقاط دیگر لبنان را اجرا کردند.

«نواتیم» آشیانه جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل از مدل رادارگریز اف-۳۵ و از سری دوم این هواپیماهای پیشرفته موسوم به Lightning II است.

سابقه پایگاه«نواتیم» در بخش شمالی صحرای نگب، به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد، اما مدل مدرن پایگاه در سال ۱۹۸۳ میلادی ساخته شد که در سال‌های اخیر آشیانهٔ چند اسکادران از جنگنده‌های اف ۳۵ شده است.

بنیامین نتانیاهو و همچنین یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، بارها با ایستادن در کنار جنگنده‌های اف ۳۵ از این پایگاه به حکومت ایران هشدار داده و گفته بودند این هواپیماها قادر به رسیدن به هر نقطه‌ای در خاورمیانه از جمله ایران هستند

این پایگاه آشیانهٔ اسکادران‌های ۱۰۳، ۱۱۶، ۱۱۷، ۱۲۰، ۱۲۲ و ۱۳۱ نیروی هوایی اسرائیل نیز هست که جنگنده‌ها و بالگردهایی از مدل‌های دیگر را هدایت می‌کنند.

اسکادران ۱۴۰ این پایگاه با نام «عقاب طلایی» هدایتگر جنگنده‌های اف ۳۵آی است.

فرماندهی این پایگاه از تابستان سال گذشته به عهدهٔ سرتیپ خلبان یوتام سیگلر است.

حفره در پارک نزدیک به مقر موساد

ایران در عملیات موسوم به «وعده صادق ۲» اعلام کرد به «مقر موساد» و سه پایگاه هوایی اسرائیل حمله کرده است.

به گزارش هاآرتص، براساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی اسرائیلی، غیر از چندین موج حملهٔ موشکی سپاه در شب دهم مهر برای ضربه زدن به پایگاه هوایی «نواتیم»، حملات دیگری نیز در آن شب به نزدیکی پایگاه‌های دیگر نیروی هوایی و همچنین یک منطقه در شمال تل‌آویو صورت گرفت.

منطقه مورد هدف در شمال تل‌آویو ظاهراً مقر موساد بود که اسرائیلی‌ها خود اصطلاح منطقه «گلیلوت» در نزدیکی شهر ساحلی هرتصلیا در شمال تل‌آویو را برای آن به کار می‌برند.

یک حفره در یک پارک در این محل ایجاد شد که شهرداری منطقه با نظارت ارتش فردای حمله آن را پر کرد و نظامیان قطعات پراکنده‌شدهٔ موشک را با خود بردند.

اما در مورد این محل نیز گفته نشد که حفره در این پارک ناشی از اصابت موشک ایرانی بود یا موشک‌های شلیک‌شده از سامانه «حتص ۳». خبرنگاران غربی از این محل دیدار کرده و گزارش مستقیم دادند.

عکس آرشیوی از پرتاب موشک ضد بالستیک از سامانه «حتص ۳»
عکس آرشیوی از پرتاب موشک ضد بالستیک از سامانه «حتص ۳»

آسیب به ۱۰۰ خانه و کشته شدن یک کارگر فلسطینی

شهرداری «هود شارون» در مرکز اسرائیل اعلام کرد حدود ۱۰۰ خانهٔ شهروندان اسرائیلی در این شهر هر یک به میزانی آسیب دیده‌اند.

این شهر که یکی از شهرهای قوی در اقتصاد اسرائیل است و ساکنین آن طبقات متوسط رو به بالا هستند، در فاصلهٔ نزدیکی با همان «مقر موساد» قرار دارد.

سازمان امداد پزشکی اسرائیلی، «ماگن داوید آدوم»، در جمع‌بندی از رویدادهای سه‌شنبه‌شب اعلام کرد دو شهروند غیرنظامی اسرائیلی به‌طور سطحی آسیب دیدند که آن نیز بر اثر اصابت ترکش موشک‌های سامانه‌های رهگیری خود اسرائیل بود.

شهردار شهر فلسطینی اریحا در کرانه باختری هم اعلام کرد در حملات موشکی ایران، شماری از موشک‌ها به کرانهٔ باختری اصابت کرد که در جریان آن، سامح الاصلی، یک کارگر فلسطینی ۳۸ ساله اهل غزه که بعد از جنگ غزه به دهکده نعیمه در حومه اریحا رفته و خانواده‌اش در غزه مانده بودند، کشته شد.

موشک ایران هنگام عبور سامح از کوچه‌ای در این دهکده مستقیم به سر او اصابت کرد.

در حملهٔ ۲۵ فروردین ایران به اسرائیل نیز که با ۳۱۳ پهپاد و موشک انجام شد، یک دختر هفت‌ساله از اعراب بادیه‌نشین مسلمان در اسرائیل از ناحیهٔ سر شدیداً زخمی شد که در بیمارستان اسرائیل جراحی شد و سلامت خود را پس از چند هفته بازیافت.

برخلاف مردم اسرائیل که در حملات موشکی ۱۰ مهرماه به پناهگاه رفتند، فلسطینیان کرانه باختری برای تماشای موشک‌ها به پشت‌بام و کوی و برزن‌ها ریخته بودند.

اختیارات اداری مناطق فلسطینی‌نشین در کرانه باختری در دست حکومت خودگردان است و به همین دلیل اسرائیل وظیفه‌ای برای ایجاد پناهگاه برای فلسطینیان این مناطق ندارد و می‌گوید حفاظت از آن‌ها باید بر دوش تشکیلات خودگردان باشد.

«موشک هایپرسونیک در کار نبود»

روزنامهٔ هاآرتص روز ۱۲ مهر به‌نقل از منابع اطلاعاتی و نیروی هوایی اسرائیل نوشت که ایران پیشرفته‌ترین موشک‌هایی را که در اختیار دارد، در حملهٔ دهم مهر شلیک کرد، اما برخلاف ادعای سپاه پاسداران، هیچ‌یک از آن‌ها از نوع هایپرسونیک نبود.

این روزنامه افزود نهادهای امنیتی اسرائیل اصولاً گزارشی از وجود چنین موشک‌هایی در دست ایران ندارند.

این در حالی است که سپاه در بیانیه خود مدعی شلیک موشک «هایپرسونیک» یا «فراصوت» شده بود؛ موشکی که دست‌کم پنج برابر سریع‌تر از سرعت صوت پرواز می‌کند.

«سنگین‌ترین حمله موشکی تاریخ جهان»

اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایرانی از سامانه دفاعی «حتص ۳» (پیکان ۳) که ویژهٔ شکار و انهدام موشک‌های بالستیک دوربرد است، استفاده کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت درصد رهگیری‌ها «به‌طرز چشمگیری بالا» بود، اما به‌طور دقیق اعلام نخواهد شد تا دشمن از آن برای دقیق‌تر کردن حملات بعدی خود استفاده نکند.

بوعاز لوی، رئیس صنایع هوایی اسرائیل، ۱۱ مهرماه به شبکه‌های ۱۴ و ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت حمله شامگاه ۱۰ مهرماه ایران به اسرائیل «سنگین‌ترین حمله موشکی تاریخ جهان» بود و اگر اسرائیل از سال‌ها قبل برای مقابله با این تجاوزات دشمنان خود سامانه‌های دفاع هوایی قدرتمند طراحی نکرده و نساخته بود، این حملات می‌توانست قدرت تخریبی و مرگبار زیادی داشته باشد.

آقای لوی پس از حملهٔ مستقیم اول ایران به اسرائیل در ۲۵ فروردین، نظر به رهگیری بیش از ۹۹ درصدی ۳۱۳ فروند موشک‌های کروز، بالستیک و پهپادهای گسیل‌شده ایران، از اشتیاق شدید کشورهای جهان برای خرید سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل خبر داده و گفته بود در چند هفته ۱۳ میلیارد دلار سفارش دریافت شد.

XS
SM
MD
LG