لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

دو برابر شدن دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران؛ زنگنه: چاره‌ای جز سوزاندن مازوت نداریم


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

در حالی که رئیس شورای شهر تهران گفته است به خاطر استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، غلظت دی‌اکسید گوگرد طی هفته گذشته در هوای تهران دو برابر شده است، وزیر نفت ایران می‌گوید چاره‌ای جز سوزاندن مازوت «نداریم.»

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در جلسه علنی روز ۱۴ دی‌ماه شورای شهر تهران، استفاده از «سوخت‌های پرگوگرد در صنایع، نیروگاه‌ها و فعالیت برخی مشاغل آلاینده» را یک عامل جدی در افزایش آلودگی هوای تهران اعلام کرد و خبر داد که غلظت دی‌اکسید گوگرد طی هفته گذشته در هوای تهران دو برابر شده است.

آقای هاشمی تاکید کرد که مدیریت شهری «اختیاراتی» برای حل این مشکل ندارد و «تنها توان تذکر دادن» دارد.

در همین روز بیژن زنگنه، وزیر نفت، در یک نشست مدیریتی گفت: «ما به هیچ‌وجه مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما در نقاطی مجبور به این کار هستند و چاره‌ای نداریم.»

مقامات حکومت ایران می‌گویند که «به واسطه تحریم‌های بین‌المللی» کسی خریدار مازوت ایران نیست و باید «این مازوت‌ها را در شهرها» بسوزانند، ولی علاوه بر تحریم‌ها، از ابتدای سال ۲۰۲۰ بر اساس استانداردهای سازمان بین‌المللی دریانوردی، استفاده از سوخت‌هایی با ترکیب گوگرد بالای نیم درصد ممنوع است.

مازوت تولیدی ایران بسیار آلاینده است و ترکیب گوگرد بالایی دارد و طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از افت صادرات مازوت کشور منتشر شده است.

موضوع استفاده از سوخت مازوت که گوگرد بالایی دارد، در روزهای گذشته به مناقشه بین نهادهای حکومت تبدیل شده است.

سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت ضمن اعلام مخالفت با این موضوع، از نهادهای قضایی و دولتی مسئول خواستار ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت شده‌اند.

در همین حال، عیسی کلانتری، رئيس سازمان محیط زیست ایران گفته است مقام‌های قضایی با استفاده از سوخت مخالف نیستند و دادستانی کل کشور در بخشنامه‌ای اعلام کرده که نباید مانع استفاده از سوخت مازوت شد.

او در گفت‌وگویی که امروز در روزنامه همدلی منتشر شده، دلیل این تصمیم را «امنیتی» خوانده و گفته است مازوت تولیدی باید صادر یا مصرف شود.

منبع: ایسنا، روزنامه همدلی، خبرگزاری میزان / ر.ح و پ.پ
XS
SM
MD
LG