لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

رابرت مالی: دنبال توافقی طولانی‌تر هستیم، می‌خواهیم درباره همه فعالیت‌های ایران حرف بزنیم


رابرت مالی
رابرت مالی

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد تاکید کرد که دولت جو بایدن در پی رسیدن به توافقی جامع‌تر و طولانی‌تر از برجام است، توافقی که تمام فعالیت‌های ایران اعم از اتمی و منطقه‌ای را دربر بگیرد.

آقای مالی در این مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، که روز سه‌شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، منتشر شد همچنین تاکید کرده است که پافشاری ایران بر لغو تمام تحریم‌ها پیش از بازگشتن ایران از عدول از برجام تنها یک معنا خواهد داشت:‌ این که ایران در وعده بازگشت به برجام جدی نیست.

این در حالی است که سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه با اظهار خوش‌بینی نسبت به احیای برجام گفت «در آینده‌ای بسیار نزدیک دولت آمریکا راهی جز خاتمه دادن به تحریم‌های یک‌جانبه ندارد.»

مقامات ایران بارها گفته‌اند که تهران تا قبل از رفع تحریم‌ها «هیچ گفت‌وگویی با آمریکا چه با واسطه و چه بدون واسطه انجام نخواهد داد».

نمایندگان اتمی ایران و در راس آنها عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، قرار است تا ساعتی دیگر در وین، پایتخت اتریش، با نمایندگان کشورهای اصلی عضو برجام موسوم به ۴+۱ به پای میز مذاکره بروند.

هفته گذشته رسما اعلام شد که نمایندگان ایالات متحده نیز در این مذاکرات مشارکتی غیرمستقیم خواهند داشت، موضوعی که بارها توسط مقامات جمهوری اسلامی در این چند روز مورد تاکید قرار گرفته است.

به گفته رابرت مالی، در مذاکرات روز سه‌شنبه، قرار است گام‌هایی که آمریکا و ایران باید برای بازگشت به برجام بردارند موضوع گفت‌وگو باشد.

واشینگتن با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، از برجام خارج شد، اما جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا از این توافق حمایت کرده است. با این حال دولت آقای بایدن اصرار داشته نخست ایران باید تعهدات خود در قالب برجام را به طور کامل رعایت کند.

آقای مالی در مصاحبه خود همچنین تاکید کرده است که دولت جو بایدن «پیش از هر چیز» در پی توافقی طولانی‌مدت‌تر است.

او گفت: «بهتر آن است که ببینیم که آیا همچون هر توافق کنترل تسلیحاتی دیگر می‌توانیم دنباله‌ای برای این توافق پیدا کنیم که زمان بیشتری را دربر بگیرد.»

او همچنین تاکید کرد که دولت جو بایدن می‌خواهد مطمئن شود که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست، اما د رعین حال اعتقاد دارد که بهترین راه برای این کار دیپلماسی است.

رابرت مالی همچنین با اشاره به نگرانی آمریکا از برنامه موشک‌های بالیستیک ایران و فعالیت‌هایش در منطقه که همواره مورد انتقاد همسایگان ایران بوده گفت: «می‌خواهیم درباره تمام این‌ها حرف بزنیم.»

او پیشتر هم گفته بود:‌ «وقتی نگاه می‌کنیم که ایران چه میزان نسبت به سال ۲۰۱۶ در توسعه برنامه هسته‌ای خود جلو رفته، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را ۱۰ برابر کرده و چه قدر در منطقه تهاجمی‌تر رفتار می‌کند، موفقیت سیاست فشار حداکثری زیر سوال می‌رود. ما می‌خواهیم بدانیم در نشست وین چطور می‌توانیم با ایران به توافق هسته‌ای بازگردیم.»

XS
SM
MD
LG