لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۵

واکسیناسیون ۱۰ درصد جمعیت جهان؛ اسرائیل استفاده از ماسک در اماکن عمومی را لغو کرد


اسرائیل از روز یکشنبه استفاده از ماسک در فضای بیرونی را لغو کرد.
اسرائیل از روز یکشنبه استفاده از ماسک در فضای بیرونی را لغو کرد.

در حالی که حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، آمارها از خیز ناگهانی و سریع شیوع کرونا در هند و کمبود واکسن در این کشور پرجمعیت خبر می‌دهد.

آخرین آمارها از واکسیناسیون در جهان حاکی است که ۸۹۰ میلیون نفر در جهان حداقل یک دوز و حدود ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

با این‌حال، تنها آمریکا و چین سهمی بیش از ۴۴ درصدی در کل واکسیناسیون جهان دارند. بیش از یک چهارم جمعیت آمریکا دو دوز واکسن دریافت کرده و این رقم برای اسرائیل ۵۵ درصد، برای امارات بیش از ۲۲ درصد و برای بحرین بیش از ۲۸ درصد است. اسرائیل برای اولین بار استفاده اجباری از ماسک را لغو کرده و گزارش‌ها حاکی است که شمار مبتلایان روزانه به کرونا در این کشور در ۲۴ ساعت گذشته به ۴۴ نفر رسیده است.

دو ماه پیش این رقم بین چهار هزار تا هشت هزار نفر در نوسان بود. شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا نیز نسبت به دو ماه پیش کمتر از یک سوم شده است.

اما دیگر کشورها، خصوصا کشورهای فقیر هنوز راه زیادی تا واکسیناسیون در سطحی که بتواند ایمنی جمعی (گله‌ای) ایجاد کند، در پیش دارند.

برای نمونه هند اگرچه بزرگترین تولید کننده واکسن دنیا است و تاکنون ۱۲۳ میلیون نفر از جمعیت خود را واکسینه کرده است اما شمار کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند کمی بیش از ۱۶ میلیون نفر است که برابر ۱.۲ درصد از جمعیت کشور است.

هند همچنین متعهد به تامین ۹۲ میلیون دوز واکسن برای برنامه جهانی کواکس است، در حالی که موارد ابتلای روزانه در خود این کشور طی هفته‌های گذشته اوج گرفته و از ۲۶۰ هزار نفر گذشته است. این رقم تقریبا سه برابر پیک مبتلایان روزانه به کرونا در موج اول شیوع ویروس در هند است که پاییز پارسال اتفاق افتاده بود.

برزیل نیز برای ماه‌هاست که به شدت درگیر کرونا است و در حالی که کمتر از چهار درصد از جمعیت این کشور دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، شمار مبتلایان روزانه بین ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر در نوسان است و بیشترین شمار مرگ‌ومیر روزانه جهان نیز در این کشور ثبت می‌شود.

هفته جاری شمار قربانیان کرونا در جهان از سه میلیون نفر گذشت، اگرچه گزارش‌ها حاکی است که احتمالا شمار واقعی مرگ‌ومیر بسیار بیشتر از این رقم است.

افزایش آمار مرگ‌ومیر در ایران، کندی واکسیناسیون

در ایران آمارهای رسمی نشان می‌دهد شمار مبتلایان روزانه به سرعت افزایش یافته و به حدود ۲۵ هزار نفر رسیده و شمار قربانیان روزانه نیز به بیش از ۴۰۰ نفر اوج گرفته است. در کل، آمارهای رسمی ایران نشان می‌دهد که بیش از ۶۷ هزار نفر از کرونا جان باخته‌اند، اما گفته‌ها و گزارش‌های برخی نهادها و مقامات رسمی نشان می‌دهد شمار قربانیان کرونا در ایران چند برابر این رقم است.

سازمان ثبت احوال از شهریور پارسال انتشار آمارهای مرگ‌ومیر در کل کشور را متوقف کرده، اما حتی آمارهای نیم‌سال اول ۹۹ نیز نشان می‌دهد رشد کل مرگ‌ومیر کشور نسبت به دور مشابه سالهای قبل، ۲.۵ برابر شمار قربانیان اعلام شده کرونا است.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران، اوایل اسفند سال گذشته وعده داده بود که تا پایان سال گذشته، ۱.۳ میلیون نفر با اولویت کادر درمان واکسن دریافت خواهند کرد، اما تاکنون زیر ۳۸۰ هزار نفر در ایران حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند که کمتر از نیم درصد جمعیت کشور است.

در ماه‌های گذشته بسیاری از شهروندان، کارشناسان و حتی مسئولان از روند کُند تهیه واکسن در کشور انتقاد کرده‌اند.

این در حالی است که در بسیار از کشورهای منطقه، خصوصا همسایه‌های ایران روند واکسیناسیون به سرعت ادامه دارد. تاکنون بیش از ۱۳ درصد جمعیت آذربایجان، یک چهارم جمعیت ترکیه، ۱۹ درصد جمعیت عربستان، ۱۵ درصد جمعیت کویت و ۴۴ درصد جمعیت قطر حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

بحرین و امارات نیز پیشتاز واکسیناسیون در منطقه هستند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، سی‌ان‌ان، بلومبرگ، رادیو فردا/ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG