لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

تداوم فقدان دُز دوم واکسن کرونا در ایران؛ ارسال تنها صد هزار واکسن روسی


همزمان با ادامه نبود دُز دوم واکسن کرونا در ایران، رسانه‌های کشور از ورود تنها صد هزار دُز واکسن روسی در روز پنج‌شنبه، ۲۰ خرداد، خبر می‌دهند.

ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران، در حالی از ارسال نهمین محموله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» با حجم ۱۰۰ هزار دُز خبر داد که این مقدار واکسن تنها برای یک مرحله واکسیناسیون ۵۰ هزار نفر کفایت می‌کند.

در روزهای گذشته با اعلام خبر رسمی اتمام ذخیره‌ واکسن کرونا در چندین شهر ، همچنین نبود واکسن کافی برای تزریق دُز دوم، بسیاری از شهروندان دچار نگرانی و سردرگمی شده‌‌اند.

همزمان با انتشار این اخبار علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید ۱۹، روز ۱۷ خرداد علت نابسامانی در تزریق دُز دوم واکسن را بدقولی شرکت‌های چینی و روسی عنوان کرد.

به گفته آقای ناجی، «ظرفیت پایین تولید واکسن اسپوتنیک روسی» باعث شده تا کشورهایی که این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند در «بلاتکلیفی» بمانند.

بنا بر گزارش‌ها، ایران و روسیه، علاوه بر قرارداد دو میلیون دُز واکسن «اسپوتنیک‌وی» که بهمن‌ سال گذشته بین دو کشور امضا شد، اواخر فروردین امسال نیز قرارداد ۶۰ میلیون دُز واکسن را امضا کردند که بر اساس آن قرار شد این مقدار واکسن در سال جاری به ایران ارسال شود.

این در حالی است که تعداد واکسن‌های تحویلی از روسیه به ایران تاکنون به نزدیک یک میلیون دُز رسیده است.

در همین حال، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو روز پنج‌شنبه در توییتی با اشاره به این که مرجع ملی، سازمان غذا و دارو است نوشت که «وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تایید مجوز مصرف واکسن، نه تحت فشار قرار دارد و نه اظهارنظر افراد خارج از کمیته‌های مشورتی و کمیسیون‌های تخصصی، فشار برای تایید واکسن محسوب می‌شود».

در روزهای گذشته مسئولان درمانی کشور از احتمال «تزریق ترکیبی واکسن‌ها» یا «جایگزینی واکسن‌های مشابه ایرانی با نوع خارجی» در دُز دوم خبر داده بودند.

از جمله مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا و محقق واکسن کوو ایران برکت چند روز پیش گفته بود که با توجه به کم بودن مقدار واکسن در دنیا افرادی که در مرحله اول با واکسن‌های خارجی واکسینه شدند، می‌توانند برای تزریق دُز دوم از واکسن ایرانی برکت استفاده کنند.

خانم محرز، پیشتر درباره تزریق واکسن متفاوت در دُز دوم گفته بود که کشورهای مختلف هنوز به «نتیجه قاطع» درباره امکان انجام چنین کاری نرسیده‌اند.

واکسن کرونای برکت قرار است توسط ستاد اجرایی فرمان امام، مهم‌ترین نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، تولید و توزیع شود.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان داخلی درباره تزریق واکسن غیرمشابه در نوبت دوم ابراز تردید کرده و انجام آن را تنها در صورت مطالعات دقیق، اثربخش و بدون عوارض جدی توصیف می‌کنند.

XS
SM
MD
LG